سال‌ها با زنان فیلم «دست‌های ناپیدا» زندگی کرده‌ام + فیلم
کد خبر: 4197817
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
انسیه شاه‌حسینی:

سال‌ها با زنان فیلم «دست‌های ناپیدا» زندگی کرده‌ام + فیلم

کارگردان فیلم «دست ناپیدا» گفت: این فیلم اقتباس از خاطرات و درون خودم است زیرا سال‌ها با زنانی که در این فیلم نشان می‌دهم، زندگی کرده‌ام.

انقلاب ما یک جریان فرهنگی بود

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری فیلم سینمایی «دست‌های ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی امروز ۱۵ بهمن در خانه رسانه برگزار شد.

در این نشست انسیه شاه‌حسینی، کارگردان، نویسنده و طراح صحنه، سید سعید سیدزاده، تهیه‌کننده، کاوه ایمانی، تدوینگر، احسان نوبخت، صدابردار، آرش قاسمی، صداگذار، حسن ایزدی، جلوه‌های ویژه بصری، مسعود سخاوت‌دوست، آهنگساز و بازیگران معصومه بافنده، نسرین احمدخانی و حسین پوریده حضور داشتند. 

در ابتدای نشست، مراسم بزرگداشت پروانه معصومی با حضور مجتبی امینی، دبیر جشنواره فیلم فجر برگزار و لوح تقدیر به خواهرزاده وی اهدا شد.

در این بزرگداشت انسیه شاه‌حسینی گفت: من شوکه شدم که اسم پروانه آمد. من سال‌ها با او زندگی کردم وقتی خبر فوت خانم معصومی را شنیدم، باور نکردم. همیشه نگران بود و به من می‌گفت؛ تو دیوانه‌ای اما عوامل فیلمت را به کشتن نده. پروانه معصومی واقعا یک معجزه بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از ۱۲ سال سراغ این سوژه رفته است، بیان کرد: باید از مسئولان بپرسید که چرا کاری کردند که من ۱۲ سال فیلم نساخته‌ام. انقلاب ما یک جریان فرهنگی بود امام انقلاب را با کلام آغاز کرد. امام (ره) فرمود؛ ما می‌خواهیم کرامت انسانی را به مردم برگردانیم. در هشت سال دفاع مقدس نیز باز هم حرکت فرهنگی را شاهد بودیم چون تفکر عاشورایی در پشت خاکریزها انگیزه نخست رزمندگان بود.

وی افزود: هر کس که می‌خواهد عملیات کربلای ۵ را به فیلم سینمایی تبدیل کند، باید در ابتدا اشعار سهراب سپهری را مطالعه کرده باشد. این فیلم اقتباس از خاطرات و درون خودم است زیرا سال‌ها با زنانی که در این فیلم نشان می‌دهم، زندگی کرده‌ام.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این فیلم از کتاب «حوض خون» اقتباس شده است؟ گفت: موضوع دو فیلم «دست ناپیدا» و «حوض خون» یکی است اما آن چیزی که روایت می‌شود با یکدیگر متفاوت است زیرا خالق هر یک از آن‌ها تجربیات خود را بیان کرده است. گاهی مواقع نمی‌توان با تصویر برخی مفاهیم را بیان کرد. مجبور بودم برخی مضامین را با دیالوگ بیان کنم.

شاه‌حسینی ادامه داد: درباره روز عاشورا خیلی فیلم ساخته شده است اما وقتی کسی روی منبر می‌رود، تأثیرگذارتر است. در برخی مواقع کلام پیش می‌رود و تصویر عقب‌تر می‌ایستد. ما حتی استخوان‌هایی که دست این زنان را می‌برید، نشان ندادیم زیرا می‌خواستیم حرمت شهدا را نگه داریم. بعضی چیزها را نمی‌شد گفت و نشان داد مانند عشق و ایمان که نمی‌توان با هیچ المانی آن را نشان داد.

وی درباره استفاده از بازیگران بومی در این فیلم چنین توضیح داد: پایه فیلم من مستند است و حضور یک سلبریتی این روایت را مخدوش می‌کند. به خاطر همین از بازیگران بومی که بسیار بااستعداد هستند و هنوز فرصت دیده‌شدن پیدا نکردند، استفاده کردم.

شاه‌حسینی بیان کرد: ما مجبور شدیم زمان «دست ناپیدا» را کوتاه کنیم، اگر زمان فیلم ۱۲۰ دقیقه بود پاسخ به خیلی از سؤال‌ها داده می‌شد. در این فیلم دختری به جنگ آماده تا از کشت و کشتار عکس بگیرد و در یک مسابقه برنده شود و بتواند اجاره خانه‌اش را بدهد، ولی وقتی به حقیقت ماجرا پی می‌برد دست ناپیدا او را به جای خوب هدایت می‌کند.

وی بیان کرد: موج انفجار خیلی اتفاقات را در جنگ رقم می‌زند. من کسی را دیدم که بر اثر موج انفجار رگ‌های دستش مانند کش شده بود. ما در فیلم می‌گوییم این بچه نماد امید است. شاید اگر امکانات بیشتری داشتیم، حرفمان را سینمایی‌تر می‌زدیم. به اندازه تمام زن‌ها در هر شرایط جنگی و غیرجنگی می‌توان قصه و فیلم ساخت.

شاه حسینی در پاسخ به این پرسش که در این فیلم از خاطرات خانم کاظم‌زاده عکاس جنگ استفاده شده است؟ گفت: خیر. من فقط اسم خانم کاظم‌زاده را شنیده بودم.

در این جلسه سعید سیدزاده، تهیه‌کننده فیلم در پاسخ به این پرسش که چه لزومی داشت برای ساخت این فیلم دو نهاد دولتی سرمایه‌گذاری کنند؟ گفت: باید دستتان در کار باشد تا بدانید هزینه ساخت فیلم چقدر است و در وسع یک نهاد نیست و چند نهاد باید مشارکت کنند. بنیاد شهید ۵۱ درصد و فارابی ۲۵ درصد و دو شریک دیگر بخشی از منابع مالی کار را تأمین کردند.

سیدزاده تصریح کرد: در این فیلم ما حرف دلمان را در قالب تصویر بیان کردیم.

بافنده، بازیگر فیلم نیز گفت: همه لحظات حضور در این فیلم برای من خوشی و خاطره بود. من بچه جنگ هستم و کودکی‌ام با جنگ گذشت. من در کودکی همسایه‌مان را دیدم که رفت و شهید شد. من با درد زنان پشت صحنه جنگ ناآشنا نیستم.

حسین پوریده، دیگر بازیگر این فیلم بیان کرد: «دست ناپیدا» در این فیلم دست مرا گرفت.

احمدخانی دیگر بازیگر این فیلم سینمایی بیان کرد: خانم شاه‌حسینی در این پروژه نقش کوتاه ولی تأثیرگذاری را به من پیشنهاد دادند و من بازی کردم. از اعتماد و دلگرمی خانم شاه‌حسینی و آقای سیدزاده تشکر می‌کنم.

کاوه ایمانی، تدوینگر بیان کرد: این فیلم ۱۸۰ دقیقه بود و در نهایت به اندازه‌ای رسید که شما روی صحنه دیدید.

نازنین سرایی در انتهای جلسه طراح چهره‌پردازی با اشاره به شرایط جوی محل فیلمبرداری گفت: شرایط خیلی سختی برای حفظ رکورد در فیلم‌ وجود داشت. دست مریزاد می‌گویم به همه عوامل برای همکاری که داشتند.

انتهای پیام
captcha