بیعت همافران با امام(ره)؛ خط‌شکنی بزرگ تاریخی + فیلم
کد خبر: 4198163
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
امیرسرتیپ دوم فولادی تأکید کرد:

بیعت همافران با امام(ره)؛ خط‌شکنی بزرگ تاریخی + فیلم

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به بیعت تعدادی از همافران نیروی هوایی در 19 بهمن 1357 با امام راحل، آن را یک خط‌شکنی بزرگ تاریخی خواند و گفت: هنگامی که همافران با لباس نظامی در مقابل حضرت امام(ره) قرار گرفتند، در واقع از جان خود دست شستند اما این حرکت، پیش‌درآمدی بر پیروزی نهایی انقلاب اسلامی شد و رژیم پهلوی به لحاظ روحی به طور کامل فروپاشید.

امیر سرتیپ دوم ستاد محمدرضا فولادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش

19 بهمن 57 یادآور خروش غیرت غیورمندان نیروی هوایی ارتشی است که حباب وهن‌آمیز همراهی ارتش با رژیم طاغوت را ترکاند. روزی که جمعی از همافران با حضور در مدرسه علوی با رهبر انقلاب اسلامی بیعت کرند و با عکسی تاریخی، سند بیعت خود را با بنیانگذار کبیر انقلاب با تمام مخاطراتی که برای آنها داشت به ثبت رساندند و همراهی خود با ملت را علنی کردند.

برای تورق خاطرات آن دوران، تبیین ویژگی‌های ارتش انقلابی و نقش ارتش در جریان پیروزی انقلاب اسلامی با امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت‌وگو کردیم.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

 

ایکنا ـ ابتدا درباره ویژگی‌های ارتش مکتبی و انقلابی توضیحاتی بفرمایید؛ ویژگی ارتشی که از همان روزهای نخست هیاهوی پیروزی انقلاب اسلامی به مردم پیوست در چه بود؟

یکی از ویژگی‌های انقلاب ما این بود که توانست همه را به سمت و سوی خود جذب کند. از سوی دیگر یکی از ویژگی‌های حضرت امام راحل این بود که توانستند در آن زمان با تمام اقشار مردم، ارتباط خوب و صمیمی برقرار کنند.

هنگامی که گفتمان حضرت امام(ره) را با ارتشیان پیش از انقلاب مرور می‌کنیم، می‌بینیم که همواره ایشان درصدد جذب ارتش بودند چرا که ما در سال 42 که امام(ره) آن سخنرانی معروف را انجام دادند؛ همان زمان که ایشان اعلام خطر می‌کرد و به تمام مردم هشدار می‌داد، اتفاقا اولین گروهی که امام خمینی(ره) خطاب کردند، ارتش بود «من اعلام خطر می‌کنم، ای ارتش ایران، سیاسیون، بازرگانان، علما، مراجع، فضلا، طلاب و ...». پس اولین خطاب ایشان ارتش بود.

حضرت امام(ره) به دنبال جذب ارتش بودند

امام خمینی(ره) به دنبال این بودند که ارتش به آن آگاهی برسد که بداند باید برای چه کسی خدمت کند و در خدمت چه کسی باشد و از چه کسی فرمان ببرد و رسالت و مأموریتش چه باشد. البته همه انبیا چنین رسالتی داشتند چون به دنبال تحمیل ایده خود نبودند، بلکه می‌خواستند افرادی که از آنها تبعیت می‌کنند به این آگاهی برسند که فکر کنند، آزادانه و آگاهانه انتخاب کنند و آگاهانه نیز عمل کنند. حضرت امام(ره) نیز به دنبال جذب ارتش بودند.

حضرت امام(ره) در این راستا راهبردهای معنوی و تاکتیک‌های موفقی را برای جذب ارتش به مانند سایر اقشار به‌کار بردند. افرادی از بین کارکنان متدین و مذهبی تمام عیار چون امیر نجفی، امیر شهید نامجو، شهید اقارب‌پرست، شهید کلاهدوز و امیر محمدرضا رحیمی، امیر طوطیایی، مرحوم شریف‌نسب، مرحوم سلیمی و شهید آبشناسان و شهید صیاد و ... از همان سال 42 در ارتش بودند که با امام(ره) ارتباط داشتند، حال این افراد دانشجویان دانشگاه افسری و یا از اساتید این دانشگاه بودند که بعضا ارتباطی را با نمایندگان نهضت و یا خود امام راحل داشتند و اعلامیه‌ها و نوارهای ایشان را دریافت می‌کردند و در داخل پادگان‌ها تکثیر می‌کردند اما این کار را خیلی مخفیانه و پیچیده انجام می‌دادند.

حضرت امام(ره) به دنبال جذب ارتش بود چون تکیه به ارتش داشتند و با نگاه بلندی که داشتند، می‌دانستند بالاخره این نهضت و انقلاب باید به قوه نظامی متکی باشد لذا با جذب ارتش هم برای سرنگونی رژیم، هم برای مبارزه با استکبار و هم برای پیشبرد اهداف و دستاوردهای انقلاب بر ارتش تکیه کردند.

در یکی از خاطرات مرحوم روح‌الله حسینیان، رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی نقل شده است «روزی وی نزد شهید آیت‌الله بهشتی رفته بود و به ایشان گفت ما نه بازو و نه قوه مسلحی داریم، چگونه می‌خواهیم با نظامی که سرتاپا مسلح است؛ برخورد کنیم؟ شهید بهشتی فرمودند نگران نباشید، این ارتش حکم حضرت موسی(ع) را دارد و اراده خداوند پیروزی حق بر باطل است». یعنی همانطور که حضرت موسی(ع) به واسطه مادرشان داخل گهواره در رود نیل رها شد و در کاخ فرعون پرورش پیدا کرد و دودمان فرعونیان را به باد داد، ارتش نیز همانگونه با رژیم طاغوت کرد. بنابراین به‌فرموده آیت‌الله بهشتی ارتش ما نیز در آن زمان این حکم را داشت.

آمریکایی‌ها درصدد القای فرهنگ خود به ارتش بودند

در دوران پیش از انقلاب یعنی از سال 32 به خصوص هنگامی که پای آمریکایی‌ها به ایران باز شد؛ سازماندهی، تجهیز، آموزش‌ و تسلیح ارتش به طور کامل توسط آمریکایی‌ها صورت می‌گرفت. آمریکایی‌ها در تمام آموزش‌ها چه در داخل و چه در خارج، با همان 60 هزار مستشار در داخل کشور، همواره درصدد القای فرهنگ خود به این سازمان بودند تا این ارتش حافظ منافع آنها در این منطقه شود.

امیر سرتیپ دوم فولادی

اما از آنجا که اراده خداوند بر این بود، همان ارتش در دامن آنها پرورش یافت و ارتش با پیوستن به انقلاب در 22 بهمن سال 57، بلای جان آنها شد. البته نمی‌توان تمام اقداماتی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتش انجام داده بود به ویژه در نیمه دوم سال57 را نادیده گرفت. ارتش چه نیروی زمینی، دریایی و هوایی در این برهه در تظاهرات، تحصن‌ها و پخش اعلامیه‌های حضرت امام(ره) به صورت عمومی فعالیت می‌کرد. اسنادی از سوی ستاد بزرگ ارتش‌داران معروف در آن زمان داریم که موضوع آن گزارشاتی از تحصن‌ها، اعتصاب غذاها و ... اعضای ارتش است. ارتشیان با روحانیون و رهبران نهضت ارتباط داشتند و قدم به قدم جلو آمدند.

ترس شاه از عدم اعتماد به خلبان‌ها در روزهای منتهی به انقلاب

هنگامی که به مناسبت 26 دی‌ماه در تقویم نگاه می‌کنیم، درج شده «روز فرار شاه» و از تلویزیون آنچه که مردم مشاهده کردند این بود که شاه با فرح، به طور عادی برای سفری خداحافظی کرد و رفت. اما خاطره‌ای از امیر سرتیپ دوم بازنشسته عباس سلیمی از همافران نیروی هوایی عرض کنم؛ ایشان می‌گفت «من در 26 دی‌ماه 57 در پایگاه یکم شکاری در دفتر کار نشسته بودم. اتاق من جایی بود که مشرف به باند پرواز بود. دیدم که یکی از خلبان‌ها اف 4 به نام محمد سبزآبادی (که در ایام دفاع مقدس نیز به درجه رفیع شهادت رسید) به دفتر من آمد و گفت «عباس جان، به ما آماده باش دادند تا با هشت فروند هواپیمای اف 4، هواپیمای شاه را تا خروج از مرز محافظات و اسکورت کنیم اما من می‌خواهم با اف 4 خودم، مستقیم به هواپیمای شاه بزنم تا به دلیل جنایت‌هایی که در کشور کرده، تاوان پس دهد. این موضوع را به کسی نگفتم اما تو بدان. آمده‌ام این را بگویم و بروم.» حاج عباس سلیمی گفت «در همین صحبت و گپ و گفت بودیم که دیدیم هواپیمای شاه تیک آف کرد و رفت. چون ضد اطلاعات آن زمان به شاه اطلاع داده بود که نمی‌شود به این خلبان‌ها اعتماد کنیم».

ارتش پشتیبان حرکت نجیب مردمی

اگر شورای عالی فرماندهان در ساعت 10:30 صبح 22 بهمن 57 می‌نشیند اطلاعیه ارتش را صادر می‌کند و می‌گوید ارتش پشتیبان حرکت نجیب مردمی است به نوعی اعلام بی‌طرفی از نظام حاکم بود. این همان آگاهی‌هایی است که امام درصدد بود تا در دوران مبارزه به ارتشیان بدهد و ارتشیان را آماده کند برای اینکه در سال 57 به آن رسالت خود به خوبی عمل کنند.

هنگامی که از امام راحل در سال 42 سؤال کردند که شما با کدام سرباز می‌خواهید مقابل این رژیم بایستید؟! فرمودند «سربازان من داخل گهواره هستند». همان‌ها بودند که در سال 57 به رشد و آگاهی رسیده بودند و این اقدامات را برای پیروزی انقلاب اسلامی مهیا کردند.

در سال 56 دو خلبان هوانیروز؛ اکبر زمانی و محمدحسین پورجمعه، برای مأموریت به سوریه اعزام می‌شوند. در ابتدای اعزام، برای سوخت‌گیری در بغداد می‌نشینند، سپس بالگرد خود را دستکاری می‌کنند و می‌گویند فلان قطعه آن ایراد پیدا کرده است ـ در آن زمان نیز در عراق این نوع بالگرد نبود ـ بنابراین می‌گویند باید با ایران تماس گرفته شود تا این قطعه از ایران ارسال شود. با این کار 24 ساعت زمان خریدند. این موضوع در مرکز اسناد ملی با عنوان کتاب «یک روز تأخیر» چاپ شده است. این دو خلبان در آن 24 ساعت خود را به نجف و منزل حضرت امام(ره) می‌رسانند برای اینکه از فتوای امام راحل برای باقی ماندن در ارتش سؤال بپرسند. امام راحل می‌فرمایند «ما به شما نیاز داریم. در ارتش بمانید». سپس تعدادی از اعلامیه‌های امام(ره) را دریافت می‌کنند و به ادامه مأموریت خود می‌پردازند.

انقلابی بودن ارتش از همان روزهای اول

ارتش ما از همان روزهای اول، انقلابی بود و انقلابی ماند و امروز از همان روزهای اول، انقلابی‌تر، مؤمن‌تر، معتقدتر و آماده‌تر است و هرچه گذشته و سال‌ها سپری شده است، این ارتش خالص‌تر شده است.

این جوان‌هایی که در 19 بهمن خدمت امام(ره) رسیدند، جانشان را کف دستشان گذاشته‌اند، چون رژیم منحوس شاهنشاهی هنوز بر سر کار بود و پس از آن نیز ارتش در تمام صحنه‌ها پا به عرصه میدان گذاشت؛ چه در عرصه طرح تجزیه ایران، چه در دوران دفاع مقدس و چه در دفاع از حرم؛ ارتش ماند و به حرکت خود ادامه داد.

ارتش پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ـ منهای چند خود فروخته‌ای که در رأس امور بودند و در اوایل انقلاب اسلامی یا پا به فرار گذاشتند و یا به سزای اعمال خود رسیدند ـ معتقدیم که از سایر ارگان‌ها و سیستم‌ها اگر پاک‌تر و بی‌آلایش‌تر نبود، ضعیف‌تر از آنها نیز نبود.

امام خمینی(ره) درباره پیوستن ارتش به جریان انقلاب فرمودند «به لطف خدا و پشتیبانی ارتش این نهضت به ثمر رسید» و مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند «ارتش روند پیروزی را سرعت بخشید». ارتش نیز به انقلاب پیوست و انقلاب پیروز شد و در کنار انقلاب ایستاد و به آن رسالت مردمی خود ادامه داد.

ایکنا ـ درباره نقش شجاعانه همافران در بحبوحه 19 بهمن 57 ، تأثیر و اهمیت این حرکت تاریخی، بگویید.

دشمن به ارتش بسیار اعتنا و توجه داشت به عبارت واضح‌تر بر ارتش حساب کرده بود. مقام معظم رهبری فرمودند «یکی از عرصه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران با استکبار دست به یقه شد، عرصه ارتش بود که توانستیم پشت استکبار را به زمین بزنیم».

ناامیدی هایزر از حفظ رژیم پهلوی

ارتش دست پرورده آمریکا بود. در 25 سال آخر نظام پهلوی، ارتش عموماً با سلطه آمریکایی‌ها و با اتکا به آموزش‌های آنها دوره‌هایی را سپری می‌کردد. درجه‌داران و افسران ارتش برای آموزش متکی به آمریکایی‌ها بودند و آمریکا و کشورهای غربی بیشتر به منظور القای فرهنگ و آموزش‌های خودشان ارتش را تحت آموزش خود گرفته بودند.آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها فکر می‌کردند ارتش تماماً از آنها تبعیت می‌کند و گوش به فرمان آنها خواهد بود. حتی ژنرال هایزر به عنوان فرستاده آمریکا، وقتی به ایران آمد برای این‌که شاید بتواند به گونه‌ای رژیم را از دست انقلاب نجات دهد و حفظ کند، هنگامی که در جریان روند ارتش و ارتشیان قرار گرفت، بالاخره به این نتیجه رسید که نمی‌تواند کاری کند و راهی برای نجات رژیم نیست.

بیعت تعدادی از همافران نیروی هوایی شاهنشاهی با امام راحل، خط‌شکنی بزرگ تاریخی بود. هنگامی که آنها حاضر شدند در 19 بهمن 57 با لباس نظامی بیایند و مقابل حضرت امام(ره) قرار گیرند، جان خود را به دست گرفتند. عکسی که در تاریخ از این لحظه ثبت شده است، بزرگترین پیام را داشت؛ خاطرم هستم هنگامی که فردا صبح روزنامه‌ها این عکس را در صفحه نخست خود چاپ کرده بودند، اول کسی باور نمی‌کرد تا اینکه چند ساعت بعد حضرت امام(ره) این موضوع را تأیید کردند.

پیش‌درآمدی برای پیروزی انقلاب اسلامی

دلیل اینکه این عکس از پشت سر همافران در تاریخ ثبت شده است این است که 19 بهمن 57 با توجه به اینکه رژیم پهلوی نفس‌های پایانی‌اش را می‌کشید اما هنوز بر سرکار بود، کار همافران در آن لحظه تاریخی، کار بزرگی بود و جان آنها در خطر بود. این حرکت، پیش‌درآمدی برای پیروزی نهضت و انقلاب شد و رژیم پهلوی به لحاظ روحی فروپاشید اما انقلابیون با این کار از لحاظ روحی تقویت شدند.

همافران با حضور نزد رهبر نهضت، حضرت امام راحل، بیعت ماندگاری را انجام دادند و در تبعیت امام(ره)، تسلیم ایشان شدند. ادای احترام نظامی به امام راحل خیلی معنا دارد. در عرف نظامی هنگامی که نزد فرمانده‌ای می‌ایستی و ادای احترام می‌کنی یعنی سرتا پا گوش به فرمان این فرمانده هستی. همافران با این کار گفتند «اماما، ما گوش به فرمان و مطیع شما هستیم و تصمیمی نمی‌گیریم و از این به بعد ارتش شما هستیم». کما اینکه امام(ره) نیز فرمودند «امروز ارتش از ما است. ارتش الهی است». این پیامی بود که امام راحل به مردم دادند. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در پیامی گفته شده بود «سربازان پادگان‌ها را ترک کنند» این فرمان، پشت طاغوت را شکست و دشمن متوجه شد که ارتش، دیگر آن ارتش نیست.

22 بهمن؛ بزرگترین جشن ملی

تأثیر بیعت همافران یک تأثیر ماندگار بود که خوشبختانه این تأثیر سال‌ها بعد نیز تکرار شد. همانطور که نگاه می‌کنید و می‌بینید 22 بهمن، بزرگترین عید ملی است که پیش درآمدش 19 بهمن است.

به یاد آن خاطره بزرگ در 19 بهمن 57، معمولاً هر ساله فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی (که آن زمان هر دو این نیرو، با هم یکی بود)، ضمن اینکه با فرمانده کل قوا، مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند، ایشان خاطراتی را از آن دوران، بیان می‌کنند. مقام معظم رهبری هر ساله، رهنمودها و فرامین اصلی مرتبط با 22 بهمن را در 19 بهمن می‌دهند. این سخنرانی برای تهییج مردم برای حضور در 22 بهمن واقعا نقش‌آفرین است.

توجه داشته باشید؛ پدیده‌ها معمولا پیامی دارند. پدیده بیعت همافران با امام راحل، حرکتی بود که مردم روحیه گرفتند که ارتش نیز کنارشان است. 19 بهمن پیامش این بود که ارتشی‌های ما ویژگی‌های مردمی بودن، تبعیت از ولایت، نظم و انضباط را دارند. 

ارتش مردمی و پیرو ولایت است

همافران در داخل مردم تظاهرات می‌کردند و در روز 19 بهمن 57 لباس نظامی آنها داخل کیف‌های دستی‌شان بود؛ سپس خود را به داخل مدرسه علوی رسانده و در آنجا تعویض لباس کردند و با لباس نظامی نیروی هوایی، آراسته شدند و مقابل حضرت امام(ره) قرار گرفتند و آن عکس یادگاری در صفحه‌ای از تاریخ ثبت شد. این نشان می‌دهد ارتش ما مردمی و پیرو ولایت است. از طرفی این اتفاق نشان داد ارتش ما مخاطره‌پذیر است چرا که بیعت همافران یک اقدام پرریسک بود؛ قطعا اگر انقلاب به این سرعت به پیروزی نمی‌رسید، رژیم پهلوی دمار از روزگار اینها در می‌آورد. این حرکت، نشان‌دهنده ریسک‌پذیری، مخاطره‌پذیری، ایستادگی در کنار مردم و پشتیبانی کردن از نهضت از سوی ارتش بود که هر ساله نیز تکرار می‌شود و خاطره خوشی از حرکت آن روز است؛ همین حرکت به نیروهای انقلابی جرئت بیشتری داد.

حتی بد نیست این را شما و مخاطبانتان بدانند که «استخوان‌بندی لشکر 21 حمزه سیدالشهدا که از لشکرهای پرافتخار دوران دفاع مقدس است؛ دو لشکر یک و دو گارد شاهنشاهی بود». چون این موضوعات به خوبی تبیین نشده است مردم فکر می‌کنند پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، گارد یک و دو شاهنشاهی مقابل مردم ایستاده بودند و حال آنکه بزرگترین شهدا را در این لشکر داریم. شهید کلاهدوز ـ که  جانشین سپاه پاسداران وقت شد و به درجه رفیع شهادت رسید ـ جمعی همان لشکر بود. امیر حسین حسنی سعدی، جمعی همان لشکر بود.

لشکر 21 حمزه سیدالشهدا در دوران دفاع مقدس بین 12 لشکر ما، بیشترین تعداد شهید را دارا است. این لشکر دارای 6 هزار و 686 شهید است چون تعداد رزمندگان و مدافعانی که که بلافاصله برای مقابله با عناصر تجزیه‌طلبان به کردستان رفتند از این لشکر بود. دشمن هنگامی که دید لشکری که به او دلبسته بود، اینگونه مقابل او ایستاده و همراه امام راحل شده است به یکباره پا پس کشید. 

ایکنا ـ در روزهای آغازین انقلاب و در دوره‌ای هجمه‌ها علیه ارتش در داخل بسیار شد. دلیل آن چه بود؟

هجمه‌های ضدانقلاب علیه ارتش هنگامی در داخل از سوی منافقین، چریک‌های فدایی خلق، کومله و ... شروع شد که دیدند ارتش اینگونه کنار انقلاب قرار گرفته و ایستاده است و لذا از اینکه به اهدافشان نخواهند رسید، ترسیدند و همین بود که شعار‌هایی علیه ارتش چون انحلال ارتش، پاکسازی و... را سر دادند. این هجمه‌ها به اندازه‌ای بود که مقام معظم رهبری فرمودند «اگر علیه هر سازمان دیگری جز ارتش این همه توطئه و هجمه می‌شد آن سازمان دوام نمی‌آورد اما این سازمان ایستاد و خود را حفظ کرد. ارتش همواره در مبارزه با ضد انقلاب، دفاع مقدس و حتی در جبهه مقاومت محور بوده است.

بیش از 5 هزار پروزار در دفاع از جبهه مقاومت در سوریه

نیروی هوایی ارتش بیش از 5 هزار پرواز در دفاع از جبهه مقاومت سوریه انجام داده است. شهید حاج قاسم سلیمانی در جمله‌ای گفت «اگر خلبان‌های نیروی هوایی نمی‌بودند، این توفیق امروز در سوریه را نمی‌داشتیم». مقصود تأثیر ارتش در پیروزی انقلاب، ماندگاری و خدمات پس از انقلاب اسلامی است.

ایکنا ـ با توجه به جایگاهتان در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، به نظر شما بهترین شیوه برای انتقال این ارزش‌ها به عموم جامعه به ویژه نسل امروز، چیست تا با آگاهی مردم در زمینه اقدمات و ارزش‌های انقلاب بتوانیم اقدامات رسانه‌های معاند را خنثی کنیم.

همان رسالت زینبی، کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب(س) نبود. همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند «جهاد تبیین». به نظرم مسئولیتی بر عهده آحاد مردم و پیشکسوتان، آحاد کارکنان نیروهای مسلح است. همه باید در قبال این موضوع احساس تکلیف کنیم.

رسالت جهاد تبیین بر دوش همگان

معتقدم اگر جوانان امروز و نسل آینده بدانند در کشور چه گذشته است و انقلاب اسلامی با چه مخاطرات و خطراتی روبرو بوده است و چگونه توانسته این مسیر پر فراز و نشیب را بپیماید و از کجا شروع کرده و به کجا رسیده است و دستاوردهای انقلاب بیان شود، آن هنگام جوانان به راحتی جذب تبلیغات رسانه‌های بیگانگان نمی‌شوند؛ پس رسیدن به این مهم مستلزم جهاد تبیین است.

جهاد تبیین، برعهده همه است. آحاد ملت باید احساس کنند کما اینکه در تمام موفقیت‌های نظام با کمک آحاد ملت و با اتکای به ملت، به پیروزی رسیدیم؛ دفاع مقدس با پشتیبانی ملت به سرانجام رسید، هرچه دستاورد داریم با اتکای به ملت بوده است بنابراین باید همه احساس تکلیف کنند و در این راستا شیوه‌ها هرچه به‌روزتر باشد، بهتر است. اگر چه کتاب‌هایی در این زمینه نگارش شده است اما آیا جوان امروز ما با کتاب مؤانست دارد؟ نه به اندازه‌ای که در گذشته بوده. نگارش و ترجمه کتاب، فیلم و سریال، هنر و سرود و شعر و ... در این امر مؤثر است و شاید بیشتر تأکید رهبری در مطالبه 100 برابریشان ـ ایشان چند سال پیش، هنگامی که بنیاد حفظ آثار خدمتشان رسیده بودند، رئیس بنیاد، گزارش کارها را ارائه دادند، مقام معظم رهبری فرمودند «کارهایی که انجام داده‌اید، خوب است اما این کارها باید صد برابر شود» ـ این مطالبه 100برابری است.

از سوی دیگر بیشترین کسانی که رهبر معظم انقلاب در این موضوع مخاطب قرار می‌دهند؛ جامعه رسانه‌ای کشور و هنری کشور است. اینها باید پای کار بیایند و کمک کنند تا با هماهنگی و انسجام، همفکری صورت گیرد تا کار را جلو ببرد.

به طور مثال جای بیان ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و مخاطرات رسیدن به انقلاب اسلامی در متون درسی مدارس، خالی است. در دوره ما این‌همه، حماسه خلق شده است اما حماسه‌سرایی نداریم. نویسندگان، هنرمندان، کارگردانان، تهیه‌کنندگان، نقاشان و .. پای کار بیایند و از آنجا که نیاز بسیار است تا نسل امروز با جریا‌ن‌های پیش از انقلاب آشنا شوند باید خیرین نیز حتی پای کار بیایند تا در حوزه نشر ارزش‌های دوران پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات مثمر ثمر انجام شود. باید همه دست به دست هم دهند تا خلأ ذهنی نسل امروز را پُر کنیم.

ثبت  48 هزار و 42 شهید در ارتش

در ارتش 48 هزار و 42 شهید ثبت شده و دو وزیر دفاع شهید ارتشی داریم؛ شهیدان فکوری و نامجو و دو رئیس ستاد شهید ارتشی داریم؛ شهید قرنی اولین شهید فرمانده نظام و شهید فلاحی. دو فرمانده نیروی شهید مثل شهید ستاری و شهید صیاد شیرزای. شهید جانشین نیرو چون شهیدان بابایی و مسعود منفرد نیاکی.  همچنین از سوی دانشگاه افسری امام علی(ع)، هزار و 184 دانشجو و دانش‌آموخته شهید تقدیم نظام شده است که نشان فداکاری از طرف فرماندهی کل قوا، مقام معظم رهبری به این دانشگاه، اعطا شده است.

کنگره ملی 24 هزار شهید پایتخت را ببیند این نشان می‌دهد که در تهران از تمام اقشار وکیل، پزشک، ورزشکار، دانشجو، طلبه، بازاری، دانشجو، دانش‌آموز و ... شهید است. اینها بهترین الگو هستند که اگر به درستی برای نسل امروز تصویر و تبیین شوند، جوان امروز نیازی ندارد در میان بیگانگان دنبال الگو باشد.

در جامعه ورزشکاران 5 هزار شهید وجود دارد. این همه دانشمند شهید و 17 هزار شهید ترور و شهید دانش‌آموز، معلم، استاد و ... وجود دارد که اگر به معرفی آن به درستی پرداخته شود، نسل امروز به خوبی از آنها الگوبرداری خواهند کرد.

شاید یکی از فلسفه‌های برگزاری کنگره‌ها و یادمان‌های شهدا و برپایی اردوهای راهیان نور و سایر اقدمات فرهنگی این است که می‌توانند این ارزش‌ها را منتقل کنند و اثرش فقط به یک روز باقی نماند، بلکه در طول سال جاری و ساری باشد.

امروز مردمی‌ترین ارگان در بین تمام ارگان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، ارتش است. این فرموده رهبری است. این موضوعات باید برای نسل جوان تبیین شود. امروز ارتش، مستقل شده، روی پای خودش ایستاده و منافعش برای ملت و سرزمینش است. اگر این موارد به خوبی برای جوان ما تبیین شود، دیگر دنبال پیدا کردن الگو در خارج از کشور نمی‌گردد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha