اسلام ناب در قرآن و سنت پیامبر(ص) نهفته است
کد خبر: 4199712
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵

اسلام ناب در قرآن و سنت پیامبر(ص) نهفته است

رئیس دانشگاه اصفهان با تأکید بر ضرورت برداشت درست از دین گفت: محققان و مستشرقان برای فهم اسلام حقیقی باید به قرآن و سنت پیامبر(ص) مراجعه کنند، نه اینکه عینک آنها اسلام‌هراسی باشد.

حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهانبه گزارش ایکنا، حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان در همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی(ص) از منظر اروپائیان» که امروز، ۲۴ بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار شد، با طرح چند پرسش در آغاز سخنان خود اظهار کرد: چرا کافران، مشرکان و مخالفان اسلام در مقابل تعالیم الهی ایستادگی و مخالفت می‌کنند؟ علت جنگ‌هایی که در دوران پیامبر(ص) اتفاق افتاد، چه بود؟ به چه دلیل امروزه و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل در مقابل انقلاب ایستاده‌اند؟

وی افزود: برای پاسخ به این سؤالات، دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی وجود دین حق و نور الله که موجب هدایت انسان‌هاست و دیگری وجود دینی است که از زمان پیامبر(ص) تاکنون وجود داشته و مخالفتی با صهیونیسم جهانی ندارد. دینی که پیامبر(ص) آورده، در مقايسه با دینی که بسیاری ادعا می‌کنند، متفاوت است.

رئیس دانشگاه اصفهان در اهمیت دانش همراه با تزکیه بیان کرد: امروزه دانش و تکنولوژی به سطح بالایی رسیده و بسیاری از تکنولوژی‌های دشمن، برآمده از علم است؛ اما علمی که با تزکیه و تربیت همراه نباشد، موجب کشتار بشر می‌شود. پیامبر(ص) می‌فرماید من برای آن مبعوث شدم که علاوه بر دانش، تزکیه را نیز رواج دهم. هدف از بعثت، اقامه قسط و عدالت است. مگر دین می‌تواند نسبت به ظلم ظالم و استثمار و بهره‌کشی بی‌تفاوت باشد؟ آزادی از هواهای نفسانی یکی از اهداف انبیاست و سکوت ما موجب ترویج اباهه‌گری می‌شود.

وی درباره برداشت درست از دین تصریح کرد: باید تعبیر و تفسیر خود را از دین بررسی کنیم و ببینیم دین ما به عدالت و آزادی همراه با تزکیه توجه دارد؟ کفار، مشرکان، استکبار و صهیونیسم جهانی همگی در مقابل چنین دینی هستند. ماهیت انقلاب اسلامی ایران نیز این‌گونه است؛ این انقلاب به نام خدا و برای احیای دین و ارزش‌ها بود و از همین‌رو، مخالفان بسیاری دارد.

هرسیج در پایان سخنان خود با بیان توصیه‌ای درباره توجه به اسلام حقیقی گفت: به اندیشمندان، محققان و به‌خصوص مستشرقان توصیه می‌کنم که عینک‌ها را بردارند و به اسلام ناب مراجعه کنند؛ اسلامی که در قرآن تجلی پیدا کرده و در سنت پیامبر(ص) بوده است. امام علی(ع) در نامه‌ای به فرزند خود، امام حسن(ع) می‌فرماید در اعمال و کردار دیگران تفکر و اندیشه کن. پس هر خبری را نباید بپذیریم و باید سره را از ناسره تشخيص دهیم. محقق باید در کنار مسلمانان قرار گیرد و به یکی از آنها تبدیل شود تا بفهمد قرآن چیست، نه اینکه به تاریخ بر مبنای اسلام‌هراسی، دین‌هراسی و شیعه‌هراسی نگاه کند.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha