یاری‌ محرومان با شور و حال جوانان
کد خبر: 4201192
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹

یاری‌ محرومان با شور و حال جوانان

مدیر گروه جهادی امام علی(ع) با اشاره به حضور پرشور جوانان در گروه‌های جهادی گفت: ذات خیر در کنار شور جوانی موجب موفقیت گروه‌های جهادی شده و حال جوانان را خوب می‌کند.

پنج شنبه/ یاری‌گری محرومان با تلفیق ذات‌خیر و شور جوانییکی از تشکل‌هایی که بیش از هر نهاد رسمی و سازمانی در حال خدمت حقیقی به مردم بوده و در بطن جامعه به خصوص مناطق محروم حضور دارند، گروه‌های جهادی هستند.

گروه‌هایی متشکل از خیرانی اکثراً جوان که با تمام انرژی و توان جسمی و فکری خود در حال تلاش برای محرومیت‌زدایی و کمک به نیازمندان بوده و امیدوارانه به دنبال ساخت آینده‌ای بهتر برای اقشار آسیب‌پذیر یا آسیب‌دیده هستند.

علی‌اصغر قاسمی، مدیر گروه جهادی امام علی(ع) شیراز که اعضای آن را جوانان تحصیل‌کرده کشورمان تشکیل می‌دهند، در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح فعالیت‌های جوانان این گروه جهادی پرداخت و گفت: از سال 1396 توفیق شد که با هفت نفر از دوستان جوان علاقه‌مند در شهر شیراز این گروه را تأسیس کردیم.

وی با اشاره به اینکه این گروه در امدادرسانی حوادث غیر مترقبه حضور فعال دارد، گفت: در سیل استان گلستان، سیل استان خوزستان و سیلی که در شهر شیراز جاری شد، جوانان گروه ما از روز اول شروع به فعالیت کردند و سایر جوانان علاقه‌مند نیز به گروه اضافه شدند.

قاسمی به اقدامات گسترده این گروه در زمان کرونا از ارائه بسته‌های معیشتی به افراد نیازمند گرفته تا تولید و توزیع ماسک و اقلام بهداشتی اشاره کرد و گفت: در ایام کرونا همچنین به دانش‌آموزان مناطق محروم شیراز از نظر تحصیلی کمک کردیم و بعد از کرونا نیز در بحث ساخت و مرمت منازل مسکونی افراد محروم و ارائه کمک‌هزینه و تأمین اقلام و مصالح ساختمانی با جمع‌آوری و ارائه کمک‌های مردمی مشارکت داشتیم.  

وی در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی گروه جهادی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: بیشتر اعضای گروه ما تحصیلات مرتبط با علوم تربیتی، اقتصاد و مدیریت را دارند بر همین اساس برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و ارائه مشاوره به افراد نیازمند در دستور کار ما قرار دارد.

این مدیر گروه جهادی افزود: اکنون نیز 50 خانواده مناطق محروم شیراز تحت پوشش گروه جهادی ما قرار دارد و کمک‌های متنوعی از کمک‌های معیشتی و تربیتی گرفته تا کمک‌های آموزشی، مشاوره‌ای و ... به آنها ارائه می‌شود.

قاسمی گفت: علاوه بر این با کارشناسان مباحث تربیتی نیز در ارتباط هستیم و این متخصصان نیز با گروه جهادی ما همکاری می‌کنند. در حال حاضر 20 عضو ثابت داریم و بر اساس برنامه‌ای که داریم سایر داوطلبان نیز به کمک ما می‌آیند.

مدیر گروه جهادی امام علی(ع) به تجاربی که طی سال‌ها فعالیت در عرصه جهادی کسب کرده‌اند نیز اشاره کرد و گفت: روزهای اولی که کارمان را شروع کردیم، تجربه چندانی در کار جهادی نداشتیم ولی بعد از سیلی که در شیراز جاری شد و ما در آنجا به طرق مختلف با جلب مشارکت عمومی خدمت‌رسانی کردیم، تصمیم گرفتیم به تسهیل‌گری بپردازیم و از ظرفیت خود مردم برای ارائه خدمات استفاده کنیم.

وی تشریح کرد: بر همین اساس تصمیم گرفتیم وقتی می‌خواهیم فعالیت تربیتی داشته باشیم، علاوه بر دانشی که به افراد ارائه می‌کنیم، افراد توانمند مناطق محروم را هم شناسایی کنیم؛ مثلاً افراد که تحصیلات بیشتری داشتند را شناسایی کردیم و به خود آنها آموزش دادیم که به نیازمندان اطراف خود کمک کنند و اکنون در امر کمک به تحصیل بچه‌های مناطق محروم، هسته‌های ثابتی داریم که خودشان در همان منطقه ساکن هستند و تاثیرگذاری مستمری بر دانش‌آموزان آن مناطق دارند.

قاسمی افزود: همین مسئله باعث شد که 50 خانوار تحت پوشش حتی در برخی مواقع کمک حال گروه جهادی شده و خدمت‌دهنده به همدیگر باشند. این نظام خدمت رسانی خیلی خوبی بود که در حوزه فعالیت جهادی راه‌اندازی و از ظرفیت خود مردم برای کمک به اطرافیانشان استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا افراد وقت، انرژی و حتی درآمد خود را صرف خدمت به دیگران می‌کنند در حالی که هیچ سود مالی برای آنها ندارد؟ گفت: ذات خیرخواهی و کمک به دیگران در وجود همه است؛ وقتی این ذات خیرخواه با نیروی جوانی تلفیق می‌شود فرد را به سمت کار خیر سوق می‌دهد و فعالیت و موفقیت در امور خیر دوچندان می‌شود.

قاسمی ادامه داد: بسیاری از جوانان به دلیل دغدغه‌هایی که دارند و مسیر رشدی که برای خودشان انتخاب می‌کنند، درگیر مباحث شغل و کار می‌شوند و غالباً فکر می‌‌کنند، فرصت ندارند در گروه‌های جهادی کار کنند؛ ما روز اول با هفت نفر کارمان را شروع کردیم ولی وقتی شرایط محرومان و اقداماتی که برای کمک به آنها انجام داد‌ایم را برای اطرافیان و دوستان خود تعریف کردیم، برای بسیاری تعجب‌آور بود که در کلان شهر شیراز افرادی هستند که از ساده‌ترین امکاناتی که برای ما معمول و عادی است، برخوردار نیستند. همین مسئله موجب می‌شد سایر جوانان نیز علاقه‌مند شوند که حداقل یک بار با گروه ما همراهی کنند و پس از این تجربه علاقه‌مند ‌شدند که باز هم تجربه کمک به مردم را تکرار کنند و در نهایت عضو ثابت یا عضو فعال گروه ما شدند.

وی در پاسخ به این سؤال که کارهای جهادی چه قدر در روحیه خود جوانان تأثیر دارد؟ گفت: بسیار زیاد؛ این فعالیت‌ها حال جوانان را خوب می‌کند. لبخند مخاطبان، رضایت بسیار بالایی در جوانانی که ما را همراهی می‌کنند ایجاد می‌کند و کار در گروه‌های جهادی شور، شوق و حال خوبی برای خود جوانان به همراه می‌آورد.

انتهای پیام
captcha