چرایی شرکت در انتخابات از منظر قرآن کریم
کد خبر: 4202742
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷

چرایی شرکت در انتخابات از منظر قرآن کریم

یک مدرس قرآن و مدرس حوزه علمیه امام حسین(ع) در همدان به چرایی رأی دادن و شرکت در انتخابات، براساس قرآن کریم پرداخت.

حجت‌الاسلام هادی عیوضی، مدرس قرآن و مدرس حوزه علمیه در همدانحجت‌الاسلام هادی عیوضی، مدرس قرآن و مدرس حوزه علمیه در همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به آیه ۱۱ سوره رعد «لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُوَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ»، اظهار کرد: آینده یک جامعه به دست مردم جامعه رقم می‌خورد که از مصادیق آن شرکت در انتخابات است.

علاوه بر مشارکت در تعیین سرنوشت که در قرآن به آن اشاره شده است آیاتی نیز وجود دارد که راه را بر انسان نشان می‌دهد که چگونه انتخابی درست داشته باشد.

بر اساس آیه «وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ  إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ» (شعرا 145) نماینده مردم باید با هدف و انگیزه الهی به سمت مسئولیت آماده باشد و از مردم طلب کار نباشد.همچنین در آیه ۲۵ سوره طه آمده است «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» یک پیامبر و یا نماینده مردم باید با ظرفیت باشد به این معنا که دارای وسعت فکری و احساسی و رفتاری باشد. همچنین در ارتباط با حضرت موسی(ع) در سوره انشراح آیه اول، خداوند میفرماید «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ.»

آيا براى تو سينه‏‌ات را نگشاده‏‌ايم، این آیه در ارتباط با حضرت محمد نازل شده، یکی از ویژگی‌های پیامبر و پیشگام مردم شرح صدر عنوان شده است.

خداوند در آیه ۴۱ سوره حج، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نماینده مردم را اجرای احکام الهی می‌داند، بر اساس این آیه مسائل فرهنگی در اولویت کارهای نماینده است. «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» (حج/41) آنان که خدا را یاری می‌کنند) آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و (از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند چون می‌دانند که) عاقبت کارها به دست خداست.

آیه ۳ سوره مائده نیز به یکی دیکر از ویژگی هاي نماینده اصلح اشاره دارد. «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ اليَومَ أَكمَلتُ لَكُم دينَكُم وَأَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ الإِسلامَ دينًا امروز کافران از این که به دین شما دستبرد زنند و اختلالی رسانند طمع بریدند، پس شما از آنها بیمناک نگشته و از من بترسید.» امروز (به عقیده امامیه و برخی اهل سنّت روز غدیر خم و خلافت علی (ع) است) دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم-پس هر گاه کسی در ایام قحطی و سختی از روی اضطرار نه به قصد گناه از آنچه حرام شده مرتکب شود، خدا بخشنده و مهربان است.

براساس این آیه عکس‌العمل دشمنان در مورد فرد مهم است در واقع دشمن به او حس خوبی نخواهد داشت. این آيه در ارتباط با نصب امیرالمؤمنین(ع) برای امامت است که عکس العمل کافران نا امیدی است.

در آیه ۵۸ سوره نسا نیز یکی از مهمترین ویژگی‌های نماینده مردم عدالت محور بودن معرفی شده است، در این آیه خداوند میفرماید «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَأَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ  إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا همانا خدا به شما امر می‌کند که امانتها را به صاحبانش باز دهید و چون حاکم بین مردم شوید به عدالت داوری کنید. همانا خدا شما را پند نیکو می‌دهد، که خدا شنوا و بیناست.»

در آیه ۲۴۷ سوره بقره نیز داشتن تخصص و سالم بودن از لحاظ جسمی یکی از فاکتورهای مهم فرد نماینده مردم معرفی شده است. «وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا  قَالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ  قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ  وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ  وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ پیغمبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را به پادشاهی شما برانگیخت. گفتند که از کجا او را بر ما بزرگی و شاهی رواست در صورتی که ما به پادشاهی شایسته‌تر از اوییم و او را مال فراوان نیست. رسول گفت: خداوند او را برگزیده و در دانش و توانایی و قوت جسم فزونی بخشیده، و خدا ملک خود را به هر که خواهد بخشد، که خدا به حقیقت توانگر و داناست.»

مورد پذیرش بودن برای حکومت و برای مردم نیز یکی از مهم‌ترین اصول برای انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن کریم است، به گونه‌ای که در آیه ۵۴ سوره یوسف میخوانیم «وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي  فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مَكِينٌ أَمِينٌ /شاه گفت: او را نزد من آرید تا او را از خاصان خود گردانم. چون با او هرگونه سخن به میان آورد به او گفت: تو امروز نزد ما صاحب منزلت و امین هستی.»

متخصص و امانت دار و قدرت اداره و حفظ داشته داشتن براساس آیات ۵۴ و ۵۵ سوره یوسف از ویژگی‌های نماینده اصلح است. «قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ»(یوسف 54و55) بر اساس آیه ۲۷ و ۴۴ سوره طه، دهمین ویژگی نماینده اصلح این است که زبان گویا وقدرت اقنا داشته باشد «وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي و گره از زبانم باز نما. فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى. پس به نرمى با او سخن بگوييد، شايد متذكّر شود، يا (از خدا) بترسد.»

 

انتهای پیام
captcha