پیشرفت در انیمیشن‌سازی نمونه‌ای از ترقی‌های ایران است
کد خبر: 4204223
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
علامتی:

پیشرفت در انیمیشن‌سازی نمونه‌ای از ترقی‌های ایران است

مدیر کانون پرورش فکری گفت: پیشرفت در انیمیشن‌سازی، نمونه‌ای از ترقی‌های ایران است که با توجه به همه تحریم‌ها، توسط جوانان و مردم این کشور رقم خورده است که جلوه‌هایی از آنها را به نظاره نشسته‌اید.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران عصر امروز ۱۸ اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مراسم  علی مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند. حامد علامتی مدیرعامل کانون و محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره، نماینده‌های سفارتخانه‌های روسیه، چین و شیلی، امیررضا مافی معاون پویانمایی سازمان سینمایی سوره به همراه داوران داخلی و خارجی نیز از حاضران در مراسم بودند.

قالب قدرتمند برای انتقال پیام

در ابتدای مراسم، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران مهمترین رویداد جامعه انیمیشن است. اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت سیزدهم، توجه به کودک و نوجوان است که امروز در قالب جشنواره پویانمایی ظهور و بروز پیدا کرد. جشنواره پویانمایی تهران را در حالی برگزار کردیم که کشور ما سال‌ها با تحریم‌های مختلف از سوی نظام سلطه دست و پنجه نرم می‌کند اما پیشرفت در انیمیشن‌سازی، نمونه‌ای از ترقی‌های ایران است که با توجه به همه تحریم‌ها، توسط جوانان و مردم این کشور رقم خورده است که جلوه‌هایی از آنها را به نظاره نشسته‌اید.

وی افزود: انیمیشن قالب قدرتمندی برای انتقال پیام است و ضریب نفوذ و تاثیرگذاری آن را چند برابر می‌کند. همان‌طور که می‌دانید «قصه» در کانون کارنامه‌ای درخشان دارد اما وقتی قصه با تصویر آمیخته می‌شود، قدرتش قابل مقایسه با هیچ رسانه دیگری نیست. قالب انیمیشن بستری بسیار خوب است که در یک نظم هنری قرار می‌گیرد؛ وقتی بتوانیم عنصر خیال را در نظمی هنری گرد آوریم و در قالب انیمیشن باشد، تاثیرگذارتر خواهد بود و پیام را موثرتر و ماناتر می‌کند.

علامتی تصریح کرد: هنرمند ما با ریتم و تخیل، یک اثر را جذاب‌تر و پرکاربردتر می‌کند اما خلا یک عنصر جدی حس می‌شود. ما از ظرفیت انیمیشن استفاده می‌کنیم و رشد جدی و دانش فنی تولیدکنندگان را شاهد هستیم اما در عرصه پیام باید فکری جدی کنیم که محتوا یعنی قصه فراتر از این برود؛ چراکه در شکل آنچه می‌خواهیم بگوییم خلا داریم و ضعفش هم به فقر سناریوی منسجم برمی‌گردد. وقتی فقر محتوا داریم تکنیک نیز هدر می‌رود. حال در تکنیک پیش افتادیم اما در محتوا جاماندگی جدی داریم. در بخش‌های دیگری مثل پرداختن به دین مشخص است که سرمایه‌گذاری نکردیم؛ نباید تکنیک زده باشیم بلکه باید تعادل را رعایت کنیم. این خلا قابل چشم‌پوشی نیست.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه، جشنواره فرصتی برای پر کردن این خلاها و گردآوری هدفمند آثار است، گفت: گسترش توانایی‌ها و طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای شناساندن جایگاه واقعی پویانمایی در جامعه هدف این رویداد است. در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران شاهد حضور آثار بسیاری از کشورهای دیگر بودیم.

علامتی درباره بخش‌های مختلف جشنواره سیزدهم چنین توضیح داد: تولید ۸۰۰ دقیقه محتوای علمی و رونمایی از ۵ کتاب پژوهشی و برگزاری کارگاه های متعدد از جمله عملکرد این جشنواره بود. امسال غم جنایات غزه بر چشمانمان سنگینی می‌کرد و به همین دلیل در یک نشست درباره غزه با حضور مدیران سینمایی به بررسی نقش سینماگران در انعکاس این جنایات پرداختیم. همچنین مقرر شد سال آینده حمایت‌های جدی در این حوزه داشته باشیم.

مخاطب دو میلیونی

در ادامه مراسم، اسماعیلی؛ وزیر ارشاد گفت: امروز هنرمندان ما در این عرصه درخشیده‌اند؛ آخرین نمونه از این آثار به حدود ۶۵ میلیارد تومان فروش و نزدیک به دو میلیون مخاطب دست یافته است. این پویانمایی نشان داد این گزاره که حوزه فروش در سینما به آثار طنز محدود شده است صحیح نیست.

وی افزود: اگر کار فاخری با ذائقه مخاطب سازگار باشد حتما مورد توجه قرار خواهد گرفت. ایجاد بازی‌هایی با شخصیت این پویانمایی در دستور کار قرار گرفته است. در میان ده شخصیت محبوب کودکان تنها یک شخصیت ساخته شده توسط جریان هنری در حوزه پویانمایی به چشم می‌خورد که باید افزایش یابد و قشر جوان را با مفاخر بزرگ فرهنگی هنری آشنا کنیم.

وزیر ادامه داد: در وزارت فرهنگ در خدمت عزیزان هستیم انشاالله با راه‌اندازی بنیاد پویانمایی امور راحت‌تر پیش برود به دنبال تصدیگری نیستیم بلکه به دنبال مجموعه‌ای هستیم تا به رونق حوزه پویانمایی کمک کند و بتواند با استفاده فعالان این عرصه، جریانی قوی و منسجم را در حوزه پویانمایی شاهد باشیم.

یک اتفاق فرخنده

در ادامه اختتامیه، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این آیین گفت: خیلی خشنود و خوشبختم که در جمع هنرمندان حاضر شدم، بهتر از من می‌دانید که بخش قابل توجهی از زمان کودکان و نوجوانان به مشاهده انیمیشن می‌گذرد و در حقیقت انیمیشن بخشی از سبک زیستی آن‌هاست. بخش بزرگی از قدرت تخیل آنها از طریق انیمیشن شکل می‌گیرد و انیمیشن در پروراندن استعدادها و هویت‌یابی آنها نقش به‌سزایی دارد. بسیاری از آن‌ها شخصیت‌های انیمیشن را الگوی زندگی خود می‌کنند و در این قالب تهاجم‌هایی هم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر چه در سالیان پس از انقلاب، آثار فاخر انیمیشن تولید شده است، اما باید پذیرفت که به یک مکتب انیمیشن با توجه به فضای فرهنگی ایران دست نیافته‌ایم و سال‌هاست که شاهد آثار وارداتی هستیم. این مسئله نیاز به این مکتب را بیشتر از قبل می‌کند و در همین جهت بنیاد ملی پویانمایی ایران یک اتفاق فرخنده در این حوزه خواهد بود.

صحرایی تاکید کرد: اکنون که بنیاد ملی پویانمایی شکل گرفته نیاز به سند ملی پویانمایی داریم که نیاز است به سند ملی آموزش پرورش توجه شود. در سند ملی تحول آموزش و پرورش شش ساحت مورد توجه قرار گرفته است که دانش‌آموزان را خلاق، ایران‌دوست و باسواد بار خواهد آورد. لازم به ذکر است شاهد آن هستیم که آموزه‌های اصیل ایرانی در دیگر انیمیشن‌ها وجود دارد و باید در شکل‌گیری و تولید آثار انیمیشن از آن‌ها استفاده کنیم. سیاست ما تقویت هنرستان‌ها به ویژه در حوزه انیمیشن است. در حال حاضر هزار دانش‌آموز در هر استان در مکتب انیمیشن فعالیت می‌کنند که معمار سینمای انیمیشن آینده ایران هستند.

وی در انتهای سخنانش اعلام کرد: در همین راستا به بهانه آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تهران پیشنهاد می‌کنم که بیش از هر چیزی به سناریو و توجه به محتوا، فارغ از توجه به تکنیک و فرم توجه شود. نکته دوم توجه به قهرمانان ملی است، نکته دیگر آن‌که همانند جشنواره قصه‌گویی، توصیه می‌کنم که استودیوهای پویانمایی از تمرکز در تهران به سطح تمام کشور گسترش یابد.

انتهای پیام
captcha