چهره جنگ‌طلب آمریکا با کمک‌های مضحک هوایی به غزه اصلاح نمی‌شود
کد خبر: 4204773
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
ناصر کنعانی:

چهره جنگ‌طلب آمریکا با کمک‌های مضحک هوایی به غزه اصلاح نمی‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با مضحک خواندن کمک‌های هوایی آمریکا به مردم غزه گفت: آمریکا از یک طرف قطعنامه‌های شورای امنیت را وتو می‌کند و مستمر به رژیم صهیونیستی تسلیحات صادر می‌کند و با انجام چنین اقدامات مضحک می‌خواهد وجهه جنگ‌طلبانه خود را نزد افکار عمومی اصلاح کند ولی با انجام چنین کمک‌هایی چهره جنگ‌طلب او اصلاح نخواهد شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه

به گزارش خبرنگار ایکنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، صبح امروز، دوشنبه ۲۱ اسفند، در نشست خبری با اصحاب رسانه پیشاپیش با تبریک فرا رسیدن سال نو و ماه مبارک رمضان و با گرامیداشت یاد و نام شهدا اظهار کرد: ماه مبارک رمضان امسال قطعاً شاهد حمایت‌های قوی‌تر از مردم مظلوم غزه که ماه‌هاست تحت شدیدترین حملات و ظلم‌ها هستند، خواهیم بود. همچنین اطمینان داریم امسال روز جهانی قدس که به یک فرهنگ رمضانی تبدیل شده پرشورتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.
 
وی افزود: شب گذشته شاهد بودیم در آستانه ماه مبارک رمضان مردم غزه تحت حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی قرار داشتند ولی این مردم مقابل ظلم سکوت نکردند و مستحکم و با توسل به نصرت الهی نماز را به جا آوردند و ایستادند و تا شکست کامل رژیم صهیونیستی ایستادگی خواهند کرد. تمام مردم حق‌طلب جهان داغدار مردم مظلوم غزه هستند و از اتفاقاتی که در این نقطه جغرافیایی در جریان است، اندوهگین هستند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: امیدوارم دولت‌های جهان برای مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونسیتی دست به کار شوند و اقدامات مناسب در این باره صورت گیرد. 
 
کنعانی با فرصت خواندن ماه مبارک رمضان برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی به منظور تحقق آتش‌بس موقت گفت: متأسفانه به رغم گذشت بیش از پنج ماه از حملات وحشیانه رژیم صهیونسیتی به نوار غزه شاهد نوعی بی‌عملی دردناک از سوی نهادهای بین‌المللی به ویژه شورای امنیت هستیم. در سایه اقدامات دولت آمریکا و حمایت تمام‌عیار این کشور از رویکرد جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی و حمایت‌های مالی و تسلیحاتی، شورای امنیت از وظایف قانونی و حقوقی خود در توقف جنگ و حفظ صلح در منطقه بازمانده و کاملاً روشن است دولت آمریکا با اراده سیاسی می‌توانست مانع وقوع جنگ شود ولی این کشور چنین کاری را انجام نداد. 
 
وی ادامه داد: انتظار می‌رود پس از دومین اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی اقدامات جدی‌تری از جانب این سازمان در دستورکار قرار گیرد و خروجی مثبتی داشته باشد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با مضحک خواندن کمک‌های هوایی آمریکا به مردم غزه گفت: آمریکا از یک طرف قطعنامه‌های شورای امنیت را وتو می‌کند و مستمر به رژیم صهیونیستی تسلیحات صادر می‌کند و با انجام چنین اقدامات مضحک می‌خواهد وجهه جنگ‌طلبانه خود را نزد افکار عمومی اصلاح کند ولی با انجام چنین کمک‌هایی چهره جنگ‌طلبانه او اصلاح نخواهد شد. انتظار ملت‌های مسلمان از دولت‌هایشان این است که برای توقف جنگ تلاش کنند تا ملت فلسطین با آرامش بیشتری این ماه مبارک را پشت سر بگذارند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات خود را در ۶ بند ارائه کرده که اگر مورد توجه قرار گیرد قطعاً شرایط بهتری برای مردم غزه رقم خواهد خورد.
 
کنعانی درباره تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه شرکت‌های دارویی ایران که مشکلاتی را برای بیماران پروانه‌ای به وجود آورده است، گفت: این تحریم‌ها رنج غیرقابل توصیفی برای بیماران به ویژه بیماران پروانه‌ای به همراه داشته و طی بازدیدی که وزیر خارجه کشورمان از بیماران پروانه‌ای داشتند از نزدیک با غم و مشکلات این بیماران آشنا شدند. این تحریم‌ها دورویی و نفاق آمریکا را اثبات می‌کند که به دروغ می‌گوید ما هیچ‌گاه مانع صدور دارو به ایران نشده‌ایم و ملت ایران هیچگاه این دورویی را فراموش نمی‌کند.
 
وی با مثبت خواندن روابط ایران و ترکیه اظهار کرد: امیدواریم با هدف‌گذاری‌های انجام‌شده حجم تجارت دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد و پس از سفر آقای رئیس جمهور به آنکارا این امید افزایش یافته است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به شمال و جنوب غزه است گفت: موضوع کمک‌رسانی به نوار غزه از دستورکار های ما بوده و هست و تلاش‌های بسیاری را در این زمینه انجام داده‌ایم و همچنین با مصر، دبیرکل سازمان ملل و معاون او در حوزه حقوق بشر و صلیب سرخ مذاکراتی را در این رابطه انجام داده‌ایم. متأسفانه علی‌رغم رایزنی‌های مکرر ما با دولت مصر، قاهره اعلام کرده صهیونیست‌ها مانع ورود هر نوع کمکی می‌شوند ولی از تلاش خود دست برنخواهیم داشت. امروز رژیم صهیونیستی از ابزار گرسنگی به عنوان ابزار جنگی استفاده می‌کند و می‌خواهد مردم غزه را از این طریق به تسلیم وا دارد و این رویکرد مصداق جنایت جنگی است و باید به آن رسیدگی شود.
 
کنعانی با اشاره به حمایت‌ غرب از اغتشاشات ایران اظهار کرد: غرب به ویژه آمریکا با استفاده از ابزار حقوق بشر به دنبال باج‌گیری از کشورهای مختلف هستند و این علیه کشورهای مستقل جهان است. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به کشوری باج نداده و باج هم نخواهد داد. غرب که خودش کارنامه سیاهی در نقض حقوق بشر دارد و از بمب اتم علیه کشورها استفاده کرده‌اند و سابقه فروش تسلیحات شیمیایی به دیگر کشورها به خصوص عراق را دارند و چشمان خود را به روی نسل‌کشی در غزه بسته‌اند نباید از حقوق بشر سخن بگویند. اینها به پرونده سیاه حقوق بشری خود نگاهی بیندازند و از اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی دست بردارند.
 
وی درباره مذاکرات هسته‌ای در سال جدید اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و درصدد رفع ابهامات است. پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ذیل پادمان‌ها صورت می‌گیرد. آمریکا به عنوان ناقض برجام صلاحیت اظهارنظر درباره برجام و مذاکرات اتمی را ندارد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه به دستاوردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲ اشاره و تأکید کرد: در بعضی حوزه‌ها گام‌های محکمی برداشتیم، ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کردیم و به جرئت می‌گویم امروز هم در حوزه سیاسی هم در حوزه اقتصادی و هم در حوزه امنیت پایدار گام‌های اساسی را برداشته‌ایم.
 
کنعانی درباره سفر باقری کنی به دوحه قطر گفت: از محورهای این گفت‌وگوها باید به تبادل نظر حول محور مذاکرات رفع تحریم‌ها، پایان جنگ در غزه و افزایش کمک‌رسانی به مردم مظلوم غزه است. ما پایبند به میز مذاکره هستیم و اگر طرف مقابل این عزم را داشته باشد می‌توان به میز مذاکره بازگشت ولی به شرط اینکه به تعهداتی که از آن شانه خالی کردند پایبندی داشته باشند.
 
وی به مذاکرات پیرامون میدان گازی آرش اشاره و تأکید کرد: کشورها براساس منافع خود تصمیم می‌گیرند. کشورهای ایران و کویت و عربستان گفت‌وگوهای خوبی را در این رابطه داشته‌اند و این گفت‌وگوها ادامه پیدا خواهد کرد. در این بین فشارهای آمریکا عامل مخرب مذاکرات محسوب می‌شود ولی به طور کلی در این رابطه دیدگاه ما روشن است و پیشنهاد کرده‌ایم تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار نگیرند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره سفر اردوغان به عراق طی روزهای آینده گفت: ما از توسعه روابط کشورهای منطقه با یکدیگر حمایت می‌کنیم و از آن استقبال به عمل می‌آوریم و آن را به نفع امنیت منطقه می‌دانیم.
 
کنعانی درباره حبس ابد حمید نوری اظهار کرد: در این رابطه مذاکراتمان با دولت سوئد را ادامه می‌دهیم تا مبادا این موضوع به یک چالش در روابط دو کشور ایران و سوئد تبدیل شود. متأسفیم دادگاه سوئد درخواست تجدید نظر را رد کرده و رأی حبس ابد را صادر کرده است همچنین متأسفیم از اینکه سوئد در کنار یک گروهک تروریستی ایستاده و جایگاه خود را به خطر می‌اندازد. ما تا حصول نتیجه مطلوب به تلاش‌های دیپلماتیک ادامه خواهیم داد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان درباره حملات ائتلاف آمریکایی به یمن و متهم کردن ایران در کمک به انصارالله گفت: اقداماتی که در دریای سرخ طی ماه‌های گذشته شکل گرفته نتیجه تحولات فلسطین است و ارتباط تنگاتنگی با این تحولات دارد و عزم دولت آمریکا برای عدم پایان جنگ در غزه عامل حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری آمریکایی و برخی کشورهای غربی شده است. انصارالله بارها اعلام کرده با کشتی‌هایی که به سوی اراضی اشغالی عازم نیستند کاری ندارد ولی آمریکا بدون توجه به این سخنان به یمن حمله کرده است. جمهوری اسلامی ایران همیشه از امنیت آبراه‌های بین‌المللی حمایت کرده همچنان هم حمایت می‌کند و عملکرد جمهوری اسلامی آن را اثبات می‌کند. ایالات متحده آمریکا بدون اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها به صلح و امنیت جهان و منطقه کمک کند و به پایان جنگ در غزه کمک کند.
انتهای پیام
captcha