فضیلت تلاوت قرآن در ماه رمضان
کد خبر: 4205659
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

فضیلت تلاوت قرآن در ماه رمضان

استاد الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی گفت: در ماه رمضان قرآن خواندن سفارش شده است و در ماه رمضان به سبب روزه، قلب انسان صاف شده و آماده پذيرش تلقينات و تبليغات است و قرآن هم بهترين تبليغ است لذا بهتر بوده در ماه رمضان قرآن بخوانيم كه هم قلبمان آن را بپذيرد و هم هدايت و تربيت شود.

امید هادیان‌مهر، استاد الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام امید هادیان‌مهر، استاد الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ماه رمضان‏ پیوند مستحکمى با قرآن دارد، به همین جهت باید به این هدیه الهى توجه خاص شود، گفت: ماه رمضان ويژگى‌هاى زيادى دارد كه ماه‌هاى ديگر ندارند؛ از جمله اینکه ماه نزول قرآن کریم است‏ «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآن»؛ در حدیثی آمده است هر چيزى را بهارى است و بهار قرآن، ماه رمضان است.

در ماه‌هاى ديگر سال، در هر ماه يک بار ختم قرآن سنت است و حداقل آن هر شش روز ولى در ماه رمضان، هر سه روز یک ختم قرآن سنت است و اگر بتوان روزى یک جزء از  قرآن را ختم كرد، خوب است. امام رضا(ع) در روایتی درباره ثواب قرائت یک آیه از قرآن کریم در ماه ضیافت الهی می‌فرماید: «مَنْ قَرَأَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ آیَهً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَانَ کَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور؛ هر کسی در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل این است که در ماه‌هاى دیگر قرآن را ختم کرده باشد.»

قرائت قرآن در ماه رمضان بسیار سفارش شده است؛ در این ماه مبارک به سبب روزه، قلب انسان صاف شده و آماده پذيرش تلقينات و تبليغات است و قرآن هم بهترين تبليغ است، بنابراین بهتر است در ماه مبارک رمضان وقت بیشتری برای قرائت قرآن اختصاص دهیم كه هم قلبمان آن را بپذيرد و هم هدايت و تربيت شود.

پيامبر اکرم(ص) فرمودند: علاوه بر اينكه توفيق روزه اين ماه را از خدا بخواهيم، يكی از مهم‌ترين اعمال بحث تلاوت قرآن است كه ماه مبارک رمضان را خداوند با تلاوت قرآن معرفی می‌كند. بنابراين، بحث قرآن را باید جدی گرفت که ديدن، شنيدن، خواندن، تدبر در قرآن، تفسير قرآن، به هر گونه‌ای انس با قرآن داشتن مهم است.

انتهای پیام
captcha