تحویل سال؛ مقدمه‌ای برای تحویل دل
کد خبر: 4206571
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تحویل سال؛ مقدمه‌ای برای تحویل دل

یک فعال قرآنی گفت: تقارن بهار قرآن با بهار طبیعت موقعیت مناسبی را برای انسان فراهم می‌کند تا علاوه بر دگرگونی طبیعت، انسان نیز به احوال خودش بپردازد.

محسن فتحی، فعال قرآنی و عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات پنبهمحسن فتحی، فعال قرآنی و عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات پنبه در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان، ضمن تبریک سال نو گفت: تقارن بهار قرآن با بهار طبیعت موقعیت مناسبی را برای انسان فراهم می‌کند تا علاوه بر دگرگونی طبیعت، انسان نیز به احوال خودش بپردازد تا با روحیه معرفتی بهتری سال جدید را آغار کند.

وی با بیان اینکه در لحظه تحویل سال دعاها و اذکار مختلفی آمده است، اظهار کرد: دعای «یا مقلب ‌القلوب والابصار...» دعایی بوده که بزرگان توصیه کردند و اگر تا لحظه تحویل سال انسان 365 مرتبه آن را بخواند، فواید و برکات زیادی دارد.

فتحی با اشاره به بند اول ذکر «یا مقلب القلوب و الابصار، ای گرداننده قلب‌ها و دیده‌ها»، تصریح کرد: در نگاه دینی برخلاف عالم پزشکی که مغز را مرکز توجهات می‌دانند، قلب به معنای روح، مرکز توجهات و احساسات معرفتی شناخته شده و انسان با پاک کردن قلب خود از کینه‌ها و حسدها به بازنگری اعمال خود می‌پردازد و و منظور از «ابصار»،  بصیرت قلبی بوده که در مسیر کمال انسان بسیار تأثیرگذار بوده که اگر انسان آن‌ها را پاک کند، آماده ورود به سال جدید می‌شود.

وی با اشاره به بند دوم ذکر «یا مدبر الیل و النهار، ای تدبیرکننده شب و روزها»، ادامه داد: «مدبر» از اسامی خداوند بوده و تدبیر نظام خلقت و از پی هم آوردن شب و روز برعهده خدای متعال است و انسان به‌عنوان خلیفه‌الله باید به این مقام برسد تا با یاری خدای متعال تاریکی و کدورت‌ها را از دل و جان پاک کرده و زمینه تاباندن نور معرفت و ایمان را بر قلب خود فراهم کند.

این فعال قرآنی با اشاره به بند سوم و چهارم دعای تحویل سال بیان کرد: «حول» در اینجا به معنای سال و «الاحوال» نیز حالت دگرگونی طبیعت را بیان می‌کند و از آنجا که در ذات اقدس الهی تغییر و تحول راه نداشته و این انسان است که دائماً حال او در حال تغییر است، باید به دنبال احسن‌الحال بگردد.

فتحی تفکر و تعقل در دگرگونی حالات طبیعت را بستری برای رجوع به خویشتن برشمرد و گفت: در بهار معنویت انسان بعد از یک ماه عبادت امید دارد تا غبار چرک و آلودگی از صدور و چهره او زدوده شود و در روز عید فطر این را به ‌عنوان هدیه یک ماه بندگی از خدای متعال پاداش بگیرد.

انتهای پیام
captcha