ویژگی‌های مصحف «قرآن مبارک»؛ از متمایز شدن صفحه‌‌بندی تا دسته‌بندی آیات
کد خبر: 4207094
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
فیض تشریح کرد:

ویژگی‌های مصحف «قرآن مبارک»؛ از متمایز شدن صفحه‌‌بندی تا دسته‌بندی آیات

مسئول طرح مصحف جدید قرآن کریم با عنوان «قرآن مبارک» درباره ویژگی‌های این مصحف گفت: این مصحف از ترجمه محققانه، تقطیع آیات و ترجمه آنها و چینش به صورت مقابل و موضوع‌بندی صفحات قرآن برخوردار است و این ویژگی‌ها آن را از دیگر نسخ قرآن متمایز می‌‌کند.

مهدی فیض

مهدی فیض، قرآن‌پژوه و عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره آثار جدید خود که در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به معرض نمایش و دید عموم گذاشته شده است، گفت: آخرین اثر پژوهشی بنده با عنوان «قرآن مبارک» در این نمایشگاه به دید عموم گذاشته شده و این مصحف جدید از ویژگی‌‌هایی برخوردار است که از دیگر مصحف‌ها متمایزش کرده؛ اول اینکه از عنوان‌بندی و صفحه‌بندی موضوعی استفاده شده یعنی هر صفحه با موضوع واحدی آغاز می‌شود و با همان موضوع هم خاتمه می‌‌یابد.

وی افزود: ما خود را از قید صفحه‌بندی عثمان‌ طه رها کردیم البته صفحه‌بندی عثمان طه در حاشیه قرآن درج شده اما مبنا این بوده اگر صفحه‌ای با موضوعی آغاز می‌شود با همان موضوع هم خاتمه یابد. این موضوع بیشتر در درس‌های داستانی قرآن ظهور و بروز پیدا کرده مثلاً در سوره شعراء هفت مثال از هفت پیغمبر را آورده‌ایم و هر مثالی از ابتدای یک صفحه شروع و در انتهای همان صفحه تمام شده یا بعضی داستان‌‌ها در دو صفحه متوالی آمده و با نوعی علامت‌گذاری مشخص شده که این مثال از صفحه اول شروع و تا انتهای صفحه دوم ادامه دارد و خاتمه پیدا می‌کند.

این پژوهشگر قرآنی بیان کرد: بدین صورت وقتی یک صفحه از قرآن تلاوت شود آن یک صفحه، جامع و دارای معنای واحدی است و اینگونه نیست که از وسط یک موضوع شروع شود و در وسط موضوع دیگر خاتمه پیدا کند. مثلاً آنچه که در سوره یوسف مشاهده می‌شود این است که این سوره از 13 صحنه یا سکانس تشکیل شده و در این مصحف هر سکانس در یک صفحه تنظیم شده است. در مصحف عثمان طه سوره یوسف در 15 صفحه تنظیم شده ولی در مصحف مبارک در 14 صفحه این اتفاق افتاده است.

فیض با بیان اینکه ما بنا را بر این گذاشتیم که هر صفحه با موضوع واحد دنبال شود، گفت: نتیجه این شده است که تعداد صفحات این مصحف 624 صفحه باشد یعنی 20 صفحه از صفحات عثمان طه بیشتر است.

وی افزود: در سوره‌هایی که جنبه اعتقادی و بیان احکام دارند، تفکیک‌ها بیشتر هستند؛ به عنوان مثال بیان احکام مربوط به ازدواج، حقوق همسرداری و بیان احکام مربوط به حقوق ارث. لذا هر صفحه‌‌ای کاملاً متمایز شده و با حفظ پیوستگی سوره‌ها و آیات این تفکیک‌ها صورت گرفته‌اند.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی بیان کرد: آنچه که در عمل مشاهده می‌شود این است که بیش از 50 درصد از صفحات مصحف مبارک شامل بسته‌های هفت آیه‌ای یا چهارده آیه‌ای است. در این پژوهش بر من مکشوف شد که بسیاری از موضوعات قرآن به طور طبیعی در یک بسته هفت آیه‌ای عرضه شده یا در جاهایی که آیات کوتاه هستند مانند سوره‌های قمر، نبأ و واقعه در بسته‌های چهارده آیه‌ای یا به در بسته‌های 21 آیه‌ای عرضه شده‌‌اند و اینها از معجزات عددی قرآن به حساب می‌آیند و می‌توان کارهای آماری جالبی را از آن استخراج کرد. این مصحف هم برای تدبر و هم برای حفظ موضوعی مناسب است.

انتهای پیام
captcha