کد خبر: ۴۲۰۸۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵
حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی:

انس با قرآن کاهنده آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: انس با قرآن سبب می‌شود تا آسیب‌های اجتماعی و خطراتی که برای دانش‌آموزان وجود دارد کاهش پیدا کند.

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش با حضور در غرفه ایکنا در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: با توجه به همزمانی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با عید نوروز تصور می‌شد که استقبال از نمایشگاه کمتر باشد اما مردم از نمایشگاه قرآن کریم استقبال خوبی کردند و غرفه‌ها بسیار شلوغ است؛ این اتفاق نشان‌دهنده این است که مردم با قرآن انس دارند.

وی در ادامه درباره برنامه‌های ویژه خود در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: یکی از جدی‌ترین برنامه‌ها و اهداف ما تلفیق برنامه‌های تحصیلی و پرورشی است؛ اعتقاد داریم که تمامی برنامه‌های پرورشی باید از برنامه‌های رسمی و اصلی مدارس باشد و نباید به آنها به‌صورت حاشیه‌ای در کنار برنامه‌های تحصیلی توجه کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: به‌دهمین منظور از ماه گذشته شروع به ساخت سرود کلاسی از محتوای درسی دانش‌آموزان کردیم همچنین به موضوع تئاتر نیز توجه داریم. باید این موضوعات را در فضای قرآنی یعنی در کنار درس و فعالیت‌های پرورشی را در نظر گرفت.

رسیدن به‌ مراتب حیات طیبه، هدف تربیت

پورثانی تصریح کرد: سند تحول بنیادین به‌ عنوان دکترین وزارت آموزش‌وپرورش، هدف تربیت را رسیدن به‌ مراتب حیات طیبه می‌داند که عیناً از آیات قرآن کریم برداشت شده است. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا دانش‌آموزان با فضای قرآنی انس بگیرند؛ انس با قران سبب می‌شود تا آسیب‌های اجتماعی و خطرات که برای دانش‌آموزان وجود دارد کاهش پیدا کند. قطعاً قرآن دانش‌آموزان را هدایت خواهد کرد اما قرآن را باید با زبان و فضای دانش‌آموزی ارائه دهیم تا اتفاقات خوبی در این زمینه روی دهد.

 مدرسه‌محوری

وی با بیان اینکه مسجد یک فضای پرورشی و موقعیت یادگیری است تصریح کرد: هیئت، محله و منزل نیز فضای پرورشی و موقعیت یادگیری هستند؛ در تلاشیم تا برای همه این موقعیت‌ها، بسته طراحی کنیم. نکته‌ دوم موضوع مدرسه‌محوری است؛ مدرسه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف ما است که تمام برنامه‌ها باید به سمتی رود که قله برنامه‌های تربیتی مدرسه باشد.

پورثانی افزود: نکته سوم عمل به برنامه هفتم توسعه است؛ برگزاری دو روز اردو در سال برای دانش‌آموزان از اهداف حداقلی ما است که ان‌شاءالله در معاونت پرورشی به ثمر خواهد رسید.همچنین در کنار کار عمومی که باید در مدرسه انجام شود فعالیت تخصصی نیز وجود دارد که باید آنها نیز توجه کرد مانند کانون‌های فرهنگی تربیتی، مراکز مشاور، دارالقرآن‌ها و اردوگاه‌ها.

کارهای ویژه قرآنی در هشتصد دارالقرآن

وی در ادامه درباره برنامه‌های دیگر معاونت پرورشی و فرهنگی بیان کرد: وزارت آموزش ‌و پرورش در حوزه دانشی و فعالیتی کارهای زیادی را در بحث ترویج فرهنگ قرآنی انجام می‌دهد و از پایه اول ابتدایی تا متوسطه دوم درس قرآن به عنوان یکی از دروس ثابت دانش‌آموزان در مدارس وجود دارد. دانش‌آموزان صبح خود را با قرآن کریم آغاز می‌کنند و در کنار آن بحث آموزش قرآن یکی از پایه‌های ثابت ما است. کارهای ویژه قرآنی در هشتصد دارالقرآن در حال انجام است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به برنامه‌های ویژه در حوزه قرآن بیان کرد: «اتقان» طرح تقویت روخوانی قرآن است که با استفاده از معلمان ابتدایی انجام می‌شود. «مسطورا» نیز طرح زندگی قرآنی است که بسته ویژه نوجوانان با هدف حفظ آیه‌ای از قرآن و حفظ موضوعی قرآن است که از ابتدای مهر انجام شود.

ثبت‌نام پانصد هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآن

وی در پایان خبر داد: مسابقات قرآن در رشته‌های مختلف قرائت، حفظ، ترتیل و... در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ انجام می‌شود و بالغ بر پانصدهزار دانش‌آموز برای مسابقات قرآن ثبت‌نام کردند که بسیار قابل‌توجه است. همچنین جشن‌های تکلیف و محافل انس با قرآن از جمله دیگر اقدامات است. هفته آینده بزرگ‌ترین برنامه محفل انس با قرآن در مدارس کشور برگزار خواهد شد. برگزاری جشن‌های تکلیف پایه سوم ابتدایی و پایه هشتم متوسطه، برگزاری نماز جماعت و فعالیت‌های نماز از برنامه‌هایی است که در راستای ترویج قرآن انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha