به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت مالی و اقتصاد شهری، لطفالله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره اینکه برقیسازی حمل و نقل عمومی در پایتخت یک اقدام ماندگار در تاریخ شهر و شهرداری است، گفت: با برقیسازی شبکه حمل و نقل در پایتخت، ظرفیتی فراهم میشود که خودروسازان داخلی نیز به سمت برقیسازی سوق داده شوند.
فروزنده به جایگزینی خودروهای سوخت فسیلی در راستای کاهش آلودگی هوا اشاره و اظهار کرد: قرارداد اتوبوس برقی، موتورسیکلت برقی، خودروی تاکسی سواری با سوخت انرژی نو، همگی در راستای برقیسازی شبکه حمل ونقل عمومی در پایتخت شکل گرفته است.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه از سال 1400 به دنبال افزایش اتوبوس در شبکه ناوگان حمل و نقل عمومی بودیم اظهار کرد: در حال حاضر با ظرفیتی که مجموعه کارخانههای اتوبوسسازی داخلی دارند و در راستای حمایت از تولید داخلی توانستیم تفاهمنامه حدود دو هزار اتوبوس گازوئیلی و ۵۰۰ اتوبوس برقی را منعقد کنیم.
معاون شهردار تهران ادامه داد: نحوه قراداد با چینیها در سه مرحله خلاصه می شود، که در مرحله اول واردات به تعداد مشخص شده، و در مرحله دوم تشکیل یک کنسرسیوم با یک تولید کننده داخلی با حمایت شهرداری تهران است که در واقع قطعات وارد کشور شده و مونتاژ میشود؛ و در نهایت در مرحله سوم انتقال فناوری صورت خواهد گرفت.
فروزنده گفت: همچنین، چینیها پذیرفتند که در کشور سرمایهگذاری کنند، که نمونه موفق آن واگنسازی است، هماکنون 50 درصد واگنها داخل ساخته میشود. در این مورد میتوان به یکی از بخش مهم و پیچیده و قطار تحت عنوان بوژی واگن اشاره کرد.
معاون شهردار تهران در پایان تصریح کرد: در زمینه گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی نگاه ما محدود به شهر تهران نیست و سرویسدهی به تمام کلانشهرها و حتی شهرهای کوچکتر را هم مدنظر داریم. ما معتقد هستیم راهحل حرکت به سمت هوای پاک، جایگزینی فناوری و برقیسازی حمل و نقل عمومی در سراسر کشور است.
انتهای پیام