به گزارش ایکنا، مرکز مشاوره ظهیر در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی، میزبان معلمان و روانشناسان گروه جهادی ابوطالب بود که طی آن پیرامون «راهکارهای ارتقای عزت نفس در دانشآموزان» هماندیشی شد.
در ابتدای این نشست زهرا تقوایی، مسئول واحد مشاوره گروه جهادی ابوطالب ضمن تشریح فعالیتهای این گروه گفت: ما در ارائه خدمات به خانوادهها همواره دو اصل جامعیت محتوا و جامعیت افراد را مدنظر قرار میدهیم. این دو اصل به این معنا هستند که برای بالا رفتن تأثیر خدمات مشاوره برای دانشآموزان، باید خدمات مشاوره را به همه اعضای خانواده به خصوص والدین تسری داد و در کنار آن کمک کرد تا خانواده از نظر اقتصادی و فرهنگی توانمند شود.
وی ادامه داد: به همراه جمعی از مربیان، معلمان، مددکاران و روانشناسان به صورت جهادی در مدارسی مانند مکتبالامیر، مکتبالزهرا و امیرکبیر در منطقه امامزاده یحیی شهر تهران مشغول فعالیت هستیم و با یاری خداوند، تاکنون نتایج خوبی از ارائه این خدمات به دانشآموزان دریافت کردیم.
مسئول واحد مشاوره گروه جهادی ابوطالب بیان کرد: خانواده یک سیستم است و اگر بخواهیم در زمینه آسیبهای اجتماعی مؤثر واقع شویم، حتماً باید تمام ابعاد و نیازهای یک خانواده را در نظر گرفت. به عبارت دیگر نمیتوان برای بهبود سلامت روان یک دانشآموز به مشاوره با او بسنده کرد بلکه لازم است همزمان برای بهبود رابطه والدین با فرزندان و معشیت خانواده و مقابله با آسیبهای اجتماعی که فضای آن خانواده را تهدید میکند نیز برنامهریزی کرد.
وی توضیح داد: از این رو تمام واحدهای گروه جهادی ابوطالب در مدارس به صورت منسجم با هم فعالیت میکنند و در زمینه اشتغالزایی، مهارتافزایی، ترک اعتیاد و سایر مشکلات اجتماعی سبب افزایش ضریب نفوذ مشاوره برای دانشآموزان در این مناطق میشود.
سیدمیلاد اوصیا، مدیر مرکز مشاوره ظهیر در این دیدار گفت: معلمان در مقابله با آسیبهای اجتماعی، در صف اول هستند و رفتار آنها این ظرفیت را دارد که یک دانشآموز آسیب دیده یا در معرض آسیب را از بحران نجات دهد و سلامت روان را به او برگرداند. به نسبت مدارس عادی، فعالیت در مدارسی که دانشآموزان آن را کودکان کار تشکیل می دهند، از جهتی میتواند بسیار تأثیرگذارتر باشد.
وی افزود: با اتخاذ شیوه صحیح میتوان عزت نفس کودک را احیا کرد و فرصت شکلگیری این ارتباط در این مدارس به مراتب بیشتر از مدارس عادی وجود دارد. اگر مسیر تربیتی درست طی شود، بارقه نجات بخش عزت نفس میتواند در یک لحظه بر دل و جان دانش آموز بتابد. دقیقا در همین لحظه است که مسیر رشد کودک آغاز می شود و رابطه سالم معلم و دانشآموز بر محور عزت نفس، این امر را محقق میکند.
این مدرس رواندرمانگری معنوی بیان کرد: در واقع این فرمول، نسخهای است که خداوند در قرآن کریم بارها تأثیر آن را بیان فرموده است. در سیره معصومین(ع) نیز مشاهده میکنیم که چگونه همدلی عزتمدارانه سبب شده است که حتی دشمنان اهل بیت(ع) نیز به جمع یاران حق پیوستند. در تاریخ پرافتخار ایران زمین نیز بسیاری از شهدا مانند شهید چمران، شهید بروجردی و ... با استفاده از همین الگو توانستند ارتباط مؤثری با مخالفان و دشمنان شکل دهند و در نهایت آنها را به راه حق بازگردانند.
اوصیا ضمن تشریح شیوه تأثیرگذاری معلمان بر دانشآموزان گفت: بهترین شیوه برای بهبود رابطه معلمان با دانشآموزان این است که معلمان عزت نفس را درون خود نهادینه کنند. وقتی عزت نفس درونی شود، همانند قطبنمایی عمل میکند که در لحظات سخت و پرچالش، راه صحیح و بهترین واکنش را به شخص نشان میدهد زیرا ممکن است معلمان در رابطه با دانشآموزان در موقعیتهایی قرار میگیرند که پیش از آن تجربه نکردند.
مدیر مرکز مشاوره ظهیر در پایان تصریح کرد: یکی از رسالتهای مرکز مشاوره ظهیر که در بدنه جهاد دانشگاهی فعالیت میکند این است که بتواند طبق منویات مقام معظم رهبری، «حرف گزین و برتر را به میدان بیاورد». از این رو مرکز مشاوره ظهیر برای ارتقای مهارتهای روانشناسان و مربیان گروههای جهادی که خالصانه در مسیر ارتقای سلامت روان جامعه قدم برمیدارند، اعلام آمادگی میکند و امیدوار هستیم با طراحی جلسات آموزشی بتوان به این مهم نائل شویم.
انتهای پیام