سناد آلکویچ، مفتی صربستان در حاشیه اجلاس بینالمللی «غزه؛ مظلوم مقاوم» در گفتوگو با ایکنا با اشاره به نسلکشی جاری در نوار غزه مقابله با این جنایت را یک مسئولیت انسانی و جهانی توصیف کرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کنونی جنگ در نوار غزه و مسئولیت جهانی در قبال این بحران گفت: من از حضور در این همایش مفتخر هستم، چنین همایشهایی تأثیر بسیار زیادی در برانگیختن همدلی با مسئله فلسطین داشته و فضای مناسبی برای آشنایی فعالان مسئله فلسطین با همدیگر از کشورهای مختلف جهان فراهم میکند. امروز جنایتی بزرگ علیه مردم فلسطین و بهویژه مردم غزه در جریان است و این موضوع نه تنها دل مردم مسلمان را به درد آورده بلکه موضوعی است که وجدان جهانی را تحت تأثیر قرار داده است.
وی افزود: اکنون شاهد برپایی تظاهرات در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی هستیم و در کشورهایی چون آمریکا و انگلیس که پشتیبان رژیم صهیونیستی هستند شاهد این تظاهرات بودهایم، در تمام این کشورها این جنایت را محکوم کردند و امیدواریم این جنایتها هرچه زودتر به پایان برسد.
مقابله با این جنایت و توقف آن نه تنها وظیفه مسلمانان است بلکه همه به عنوان انسان باید در این راه اقدام کنند و جلوگیری از این مسئله یک وظیفه بشری است.
این عالم دینی با بیان اینکه ما نیز باید مردم فلسطین را به قدر توان خود یاری کنیم افزود: امروز شاهد کشتار زنان و کودکان فلسطینی و نابودی زیرساختهای فلسطین در غزه هستیم از سوی رژیم غاصب و کشورهای پشتیبان آن که ادعای آزادی و دموکراسی دارند. پس بر ماست که به یاری مردم فلسطین برخیزیم و این امر اختصاص به مذهب و دین خاصی ندارد.
وی افزود: اکنون که در موسم حج هستیم، عبادتی که همه مسلمانان را کنار هم میآورد و همه را در صف واحد قرار میدهد این موضوع برجستهتر است.
سناد آلکویچ در پاسخ به این پرسش که آرای امام خمینی(ره) و موضع ایران در زمینه یاری ملت فلسطین و در ارتباط با مسئله فلسطین را چگونه ارزیابی میکنید به ویژه اینکه ایران در قبال مسئله مسلمانان بالکان در ایام جنگ داخلی از ابتدا موضعی اصولی اتخاذ کرد و حامی مسلمانان بود گفت: من پیشتر تا اندازهای با موضع ایران در قبال مسئله فلسطین آشنا بودم اما اکنون و بعد از حضور در این همایش بیشتر با موضع ایران آشنا شدم، ایران از ابتدای انقلاب همواره حامی آرمان فلسطین بوده و این افتخاری برای ایران است و ما مسلمین همه به این امر افتخار میکنیم.
اما در مورد موضع اصولی ایران در قبال جنگ داخلی در بوسنی و صربستان باید بگویم که این جنگ در ظاهر میان مردم مسلمان بوسنی، صربها و کرواتها درگرفت و در این جنگ بسیاری از مسلمانان کشته شدند و بیش از 1300 مسجد و کلیسا و مراکز دینی از میان رفت، اما در عمل کشورهای غربی و ناتو که در این جنگ حضور داشتند نه تنها هیچ اقدامی در راستای محدود کردن این جنگ نکردند بلکه به آن دامن زدند و آن را شعلهورتر ساختند. بسیاری از مردم در این جنگ به قتل رسیدند و حتی نسلکشی سربرنیتسا در مقابل چشمان سربازان هلندی صورت گرفت و این ننگ بزرگی برای آنهاست و آنها بخشی از مسئولیت این اقدام را برعهده دارند، اکنون که سازمان ملل کشتار سربرنیتسا را نسلکشی دانسته، ایران در همان زمان این اقدامات را محکوم کرد و امروز نسلکشی بزرگتری در غزه در جریان است و سازمان ملل و جامعه جهانی باید مانع این جنایت شوند.
وی در ادامه افزود: بالکان بیش از 5 قرن است محل زندگی اقوام مختلف و پیروان ادیان مختلف در کنار یکدیگر بود اما بعدها با دخالت قدرتهای خارجی شاهد بروز جنگهای گسترده در این منطقه و حوادث تلخی از قبیل نسلکشی مسلمانان در سربرنیتسا بودیم. فلسطین نیز از این نظر به بالکان شبیه بوده است؛ منطقهای که هزاران سال محل زندگی پیروان مذاهب مختلف و خانه ادیان الهی بوده است اکنون با حضور صهیونیستها و حمایت قدرتهای غربی با وضعیت تلخی روبهرو بوده و شاهد نسلکشی و کشتار زنان و کودکان هستیم.
این در حالی است که در زمان حکومتهای اسلامی در این مناطق شاهد همزیستی میان پیروان ادیان مختلف بودهایم چرا که اسلام بری از قومگرایی و نژاد پرستی بوده و دینی است که مخاطب آن انسان است.
این مفتی صرب درباره روابط ایران و مسلمانان بالکان و تأثیر فرهنگ اسلامی _ ایرانی بر این منطقه گفت: ایران دولتی بزرگ و یک قدرت منطقهای است. از دیرباز روابط زیادی با مسلمانان در کشورهای مختلف جهان داشته است، مسلمانان بالکان از طریق ترکیه با ایران ارتباط داشتهاند. مسلمانان بوسنی در زمان عثمانی از این منطقه خارج شده و بسیاری از مردم بوسنیاییتبار امروزه در سوریه، مصر، ترکیه و حتی یمن زندگی میکنند. در دوره عثمانی مسلمانان بالکان بهویژه مسلمانان بوسنی ارتباط گستردهای با فرهنگ ایرانی داشتهاند.
وی با بیان اینکه علمای دینی بوسنی علاوه بر زبان بوسنیایی زبانهای عربی، فارسی و ترکی را نیز میدانستهاند تصریح کرد: نسخ خطی بسیاری در زمینه علوم دینی و ادبی وجود دارد که به این چهار زبان نوشته شده است. علمای دینی باید علاوه بر زبان بوسنیایی به این سه زبان مسلط میبودند و حتی در برخی از قبرستانهای تاریخی، سنگهای قبوری وجود دارد که روی آن نام متوفی و اشعاری به زبان فارسی نوشته شده است.
گفتوگو: سعید عدالتجو