به گزارش ایکنا، وبینار بینالمللی «خانواده متعالی و چالشهای مدرنیته» به همت خبرگزاری ایکنا و با همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با هدف بررسی ضرورت تشکیل جنبش جهانی تعهد به خانواده امروز شنبه، ششم مردادماه برگزار شد.
دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دکتر مریم اردبیلی، مشاور شهردار و مدیر کل زنان و خانواده شهرداری تهران مهمانان حضوری در این وبینار بودند که با موضوع «زیست عفیفانه؛ وجه مشترک ادیان» و «چرایی لزوم جنبش جهانی تعهد به خانواده» به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
همچنین ربکا مسترتون، مدرس کالج اسلامی لندن با موضوع ضرورت «حفظ خانوادە فطری متشکل از زن و مرد برای مقابله با چالشهای غرب امروز»؛ دکتر معصومه جعفری، مدیر حوزه علمیه جامعة الزهرا(س) پاکستان با موضوع «نقش زنان در ترویج هنجارهای خانواده فطری و الهی و ضرورت تشکیل خانواده»؛ دکتر ریما حبیب، مسئول امور بانوان جنبش جهاد اسلامی فلسطین با موضوع «مزیتهای سبک زندگی اسلامی نسبت به سبک زندگی غربی» و دکتر رباب صدر، مدیر مؤسسات امام موسی صدر در لبنان با موضوع «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بهرهگیری از نیروهای مردمی و جهادی برای اشتغالزایی زنان» دیگر سخنرانان این وبینار بودند که به صورت مجازی نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
در ادامه ویدئو و مشروح سخنان ربکا مسترتون از نظر میگذرد:
من دکتر ربکا مسترتون هستم. مدرک دکترای خود را از کالج مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن در سال 2006 گرفتم و در سال 1999 به اسلام گرویدم. من در سال 2003 پیرو مکتب اهل بیت(ع) شدم.
یکی از مهمترین انگیزههای من برای گرایش به اسلام این بود که همانطور که بزرگ میشدم به طور غریزی احساس میکردم که فرهنگی که در اروپا از حدود دهه 1920 رواج پیدا کرده اشتباه است. آن فرهنگ، سکولار شدن فزاینده در غرب بود که گاهی به آن دوره روشنگری میگویند و یا آن را دوره عقلسالاری میخوانند. امروزه اندیشمندان و محققان میگویند که عقل چنانکه پیشتر تصور میشد مصون از خطا نیست. برخی کشورهای اروپایی هستند که در جستجوی حقیقت عینی، از سنتهای دینی و معنوی خود جدا شده و کوشیدهاند جامعهای عقلانی را بنا بگذارند که در آن همه برابر هستند.
اما آنچه در واقع با حذف ارزشهای معنوی سنتی اتفاق افتاد این بود که همدلیها از بین رفت. ارزشهای معنوی مبنایی برای برادری در کشورهای مختلف اروپایی بود و با پرورش و رواج یک فرهنگ مادیگرا، در نهایت جوامع و فرهنگهای اروپایی به کلی از یاد بردند که معنویت چیست و پرورش روحی چه معنایی دارد.
این در حالی است که ممکن است از بیرون، کشورهای غیراروپایی طوری به نظر برسند که گویی عادلانه اداره میشوند و مردم از نظر مادی در رفاه خیلی خوبی هستند اما وقتی به درون افراد و روح آنها نگاه میکنید وقتی به تفکرات و دغدغههای آنها دقت میکنید در این هنگام است که یک حس تهی بودن و پوچی را در قلب فرهنگ اروپایی میبینیم.
این تغییر باور تا حدی به این دلیل است که شاید اروپاییها هرچند کمی دیر ولی در نهایت فهمیدند که چه چیزی را دور انداختهاند و تا حدودی دچار وحشت شدهاند و شروع به بازنگری در ریشههای فرهنگی و معنوی خود کردهاند. ریشه برخی از این معنویتها حتی به دوران پیش از مسیحیت برمیگردد.
بنابر این تلاشی در جهت احیای نوعی هویت کلاسیک اروپایی شروع شده است. هرچند فرهنگها و زبانهای بسیار متفاوتی در اروپا وجود دارد اما در مجموع، فرهنگی که جوامع ما را از بالا به پایین کنترل میکند و توسط کسانی بنا شده که سعی میکنند ما را از یافتن حقیقت درونی خود منحرف یا سعی میکنند ما را از یافتن خودشناسی دور کنند.
جامعه غربی از طریق رقابت بازار عمل میکند. همه مشغول هستند و کار میکنند تا قبضهای خود را پرداخت کنند و سعی میکنند یک شیوه بسیار پرهزینه زندگی را حفظ کنند که در آن وقت ندارند به جنبههای انسانی خود بپردازند. بنابر این ما در حال از دست دادن انسجام جوامع خود هستیم که برای ارتباط انسانی ضروری است.
این فعال رسانهای افزود: در روزنامههای ما تیترهای زیادی است که میگوید تنهایی و عزلت یکی از بزرگترین مشکلات جوامع صنعتی است. من چند بار به ایران رفتهام و وقتی برای اولین بار به این کشور سفر کردم سعی کردم به کسانی که با آنها دیدار داشتم بگویم به میراث و فرهنگ معنوی و خودشناسی پایبند باشند. شما قدر آن نمیدانید مگر اینکه آن را از دست بدهید.
گاهی مردم به من طوری نگاه میکردند که گویی آنچه میگویم را درک نمیکردند اما وقتی در جامعهای زندگی میکنید که از هر نوع دانشی درباره حقیقت و روح و هدف از زندگی در جهان تهی است و هیچ آموزشی درباره اینکه چگونه خود را بشناسید و چگونه به حقیقت نزدیکتر شوید وجود ندارد. وقتی هرچه افراد از نظر مادی در رفاه باشند اما در واقع چیزی در درون آنها نیست و آنها حتی نمیدانند چگونه از نظر برادری انسانی با هم ارتباط داشته باشند آنگاه میفهمید که این جامعه هر چند از بیرون ممکن است زیبا به نظر برسد اما از درون در پشت آن تصویر، چیزی نیست.
اسلام ما را قادر میسازد که یک مسیر مستقیم را دنبال کنیم؛ مسیری که ما را به جوهره وجودی خودمان میرساند و ما را به معنویتی که در درون ماست رهنمون میشود و اینکه بهتر با حقیقت وجود خود آشنا شویم. از توجه شما ممنونم.
انتهای پیام