به گزارش ایکنا، بیست و یکمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشنامه علوی» به صاحبامتیازی پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی و مدیرمسئولی فاطمه جان احمدی منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «واکاوی تاریخی مفهوم «الجفاة الطغام»؛ توصیفی از حضرت علی(ع) درباره شامیان»، «طبقهبندی موضوعی و تحلیل محتوایی احادیث قدسی کتاب الجواهر السنیه درباره فضائل امیرالمؤمنین(ع) بر پایه قرآن کریم»، «تبیین جامعه شناختی الگو رفتارها و همرایزنی در سیره علوی».
در چکیده مقاله «واکاوی تاریخی مفهوم «الجفاة الطغام»؛ توصیفی از حضرت علی(ع) درباره شامیان» آمده است: «تعبیر «الجفاة الطغام» در سه خطبه نهجالبلاغه، خطاب به اهل شام بکار رفتهاست. امام علی(ع) این گروه را تندخو و در شمار اراذل و اوباش جای داده که تنها اتحاد، موجب پیروزیشان شده است. نکته قابل توجه، استعمال جفاة طغام به دو صورت معرفه و نکره و اظهار تعجب علی(ع) از جفاة طغام است که بدون دریافت «مَعُونه»، به اطاعت از معاویه درآمدهاند. درباره این نسبت شارحان، تعجب امام(ع) را تنها به تبعیت بدون عطا منحصر کردهاند. برخی از شارحان معنای لغوی را پاداش و مستمری دانستهاند اما تعجب خود را این چنین ابراز داشته که محال است معاویه به سپاهیان، عطایی نداده باشد؛ تحلیل برخی آن است که مَعونه به معنای پرداختهای مازاد بر حقوق ماهیانه است که به تیمارداری ستوران و تعمیر اسلحه اختصاص مییافته است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی مفهوم جفاة طغام را بازشناسی کرده است. در پایان این نتیجه بهدست آمد که هر گروه عالیرتبه یا دونپایهای که اقتدار، وفاداری و اطاعت از حاکمیت حضرت علی(ع) را نادیده گرفته، به فکر تصاحب قدرت یا معترض سیاستهای حضرت بوده و امنیت شهرها را برهمزند، همگی در شمار موصوفان به «الجفاة الطغام» قرار میگیرند. در این میان، گروههایی هویتیابی شدند که از معاویه، معونه و عطایی دریافت نمیکردند که دقیقا با توصیف امام، سازگار است. با شناخت هویت طغام این نکته حاصل شد که اظهار تعجب علی(ع) تنها از جفاةطغام نیست که بدون معونه از معاویه اطاعت میکنند؛ بلکه حضرت متعجب از صحابیانی هستند که حقوقی برابر را نپذیرفته و روشهای ایشان را خوش ندارند.»
در طلیعه مقاله «طبقهبندی موضوعی و تحلیل محتوایی احادیث قدسی کتاب الجواهر السنیه درباره فضائل امیرالمؤمنین(ع) بر پایه قرآن کریم» آمده است: «احادیث قدسی به جهت داشتن منشأ الهی از جایگاه والایی در معرفی اصول معرفت اسلامی دارند. کتاب «الجواهر السنیه فی الاحادیث القدسیه» شیخ حر عاملی، یکی از کتابهای حدیثی شیعه است که روایات قدسی را که دربردارنده احادیث متعددی در موضوعات اعتقادی، اخلاقی و داستانهای حکیمانه است، بهصورت کلی در خود جمع کرده است. با وجود اینکه این کتاب دارنده احادیث مهمی در موضوعات متعددی است؛ اما از نبود باببندی مناسب رنج میبرد. از مهمترین کاستیهای این کتاب در نقل احادیث قدسی، نداشتن طبقهبندی موضوعی و تحلیل محتوایی این احادیث است که طبقهبندی و تحلیل محتوایی ابواب مختلف آن را ضروری مینماید. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به طبقهبندی و تحلیل احادیثی پرداخته است که درباره فضائل امام علی(ع) از منشأ الهی با عنوان حدیث قدسی نقل شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد از 691 حدیث کتاب «الجواهر السنیه» در موضوعات مختلف، ۱۵۸ حدیث درباره امامت است. از این میان ۷۱ حدیث درباره فضائل گوناگون امام علی(ع) در موضوعات مختلف نقل شده است. بررسی این موضوعات سازگاری کامل فضائل امام علی(ع) با آیات قرآنی را نتیجه داده و هماهنگی در برخی آیات بهصورت ظهور آیات امّا در برخی دیگر به شکل باطن وجود دارد و اثبات سازگاری با آیات، استفاده از روشهای مختلف تفسیری است.»
در چکیده مقاله «تبیین جامعه شناختی الگو رفتارها و همرایزنی در سیره علوی» آمده است: «بازنمود سیره حضرت امیر(ع) در منابع تاریخی دارای وجوه ممتاز و ابعاد بی نظیری است که نمایانگر وسعت شخصیت با ثبات و پایدار وی، بهعنوان الگو و اسوه جوامع مسلمان است. در کنار شخصیت بی بدیل نظامی بههنگام غزوه و جهاد با کفار و منافقین شجاع و دلیر, و در صحنه اجتماع و خانواده نرمخو، صلحجو و مهربان متکی بر عقل و درایت بود. گرچه منابع از منش نظامی امام علی(ع) بسیار گفتهاند، اما آنچه امام را از همعصرانش بهعنوان یک حاکم و خلیفهی سرآمد، ممتاز میکند، برخورداری از کمال عقل در کارویژههای سیاسی و دیپلماسی است. چنانکه در سیره سیاسی و فرهنگی حضرت مجموعهای از مذاکرات و همرایزنی های سیاسی و فرهنگی وجود دارد که میتوان از خلال آنها به شخصیت عقلانی ایشان در اتخاذ راهبردهای حکومتی دست یافت. در طول تاریخ این الگو رفتارها به مثابه راهبردهای اجتماعی سرمشق شیعیان بوده است. بر این اساس خواست مقاله حاضر مطالعه ابعاد همرایزنی های امام علی(ع) در خلال خلافت ایشان که علیرغم کوتاهی در زمان، عمقی به وسعت روزگاران داشته است. سؤال این مقاله این است که ابعاد مذاکرات امام علی(ع) به عنوان الکو رفتارهای سیاسی در خلال خلافت ایشان چه بودهاست؟ گروههای هدف همرایزنی های سیاسی از منظر امام علی(ع) کدامند؟ و نتایج راهبردهای فرهنگی در مناسبات سیاسی ایشان چیست؟ این پژوهش برپایه مطالعات تاریخی، توصیفی و تحلیلی متکی بر منابع تاریخی و با استناد به مکتوبات امامعلی تدوین و تنظیم شدهاست.»
انتهای پیام