کد خبر: 4236399
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
اسدالله سلیمانی مطرح کرد

درجا زدن در حوزه مد و لباس و لزوم ترسیم نقشه راه جدید

عضو انجمن فعالان و متخصصین حوزه حجاب روند فعالیت در حوزه مد و لباس و عفاف و حجاب را «درجا زدن» توصیف کرد و خواستار ریل‌گذاری جدید در این حوزه شد.

اسدالله سلیمانی، عضو انجمن فعالان و متخصصین حوزه حجاباسدالله سلیمانی، عضو انجمن فعالان و متخصصین حوزه حجاب در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح بخشی از مشکلات این حوزه پرداخت و در پاسخ به این سؤال که با شروع کار وزیر ارشاد دولت جدید چه اقداماتی در حوزه مد و لباس و محصولات عفاف و حجاب باید صورت گیرد و کارگروه ساماندهی مد و لباس چه تحولاتی را باید در خود ایجاد کند تا شاهد بهبود وضعیت این حوزه باشیم؟ گفت: تنها کاری که باید انجام دهند، انجام تکالیف قانونی و مسئولیتشان است.

چرا در حوزه مد و لباس درجا زده‌ایم

وی تصریح کرد: اول از همه مسئولان کارگروه و وزارت ارشاد باید حوزه مد و لباس و عفاف و حجاب را بشناسند و از متخصصان و کاربلدهای حوزه‌ عفاف و حجاب کمک بگیرند که این اتفاق در 18 سالی که از عمر کارگروه ساماندهی مد و لباس می‌گذرد رخ نداده است و علت اینکه در این حوزه درجا می‌زنیم، علی‌رغم اینکه همیشه دبیران کارگروه افراد خوبی بودند، این است که دبیران کارگروه ساماندهی مد و لباس متخصص این حوزه و کار نبودند.

این تولیدکننده محصولات عفیفانه ادامه داد: کسانی مسئولیت کارگروه را بر عهده گرفتند که تحصیلات و جایگاهشان با این سمت سنخیتی نداشته است و وقتی سکان کارگروه را در دست گرفتند به طرف کسانی تمایل پیدا کردند که خود آنها ترک فعل کرده بودند و به دلیل اینکه همین افراد به وظایف قانونی خود عمل نکرده بودند قانون‌گذار مجبور شد تشکلی به عنوان کارگروه ساماندهی مد و لباس ایجاد و وضعیت را ساماندهی کند. یعنی همان افرادی که در حوزه مد و لباس به وظایف خود عمل نکردند دوباره دور میز وزارت ارشاد و کارگروه نشستند؛ قطعاً این افراد اگر کاربلد بودند و می‌خواستند کاری انجام دهند به وظایف قانونی‌شان عمل می‌کردند.

مد و لباس نیازمند ریل‌گذاری جدید؛ تغییر لوکوموتیوران تأثیری ندارد

سلیمانی گفت: پیشنهاد من که قبلاً بارها آن را در کارگروه مد و لباس مطرح کرده‌ام این است که ابتدا باید موانع قانونی رفع شود و به جای انتخاب مسئولان کارگروه از بخش دولتی، از متخصصان بخش خصوصی کمک گرفته شود و مسئولیت مد و لباس باید به صاحبان اصلی این صنف سپرده شود که تولیدکننده و طراح هستند و به صورت عملی در حال کار در کف بازار بوده و با مخاطبان و مشتریان ارتباط دارند و تا وقتی این اتفاق‌ها نیفتد همچنان درجا خواهیم زد و با تغییر دبیر کارگروه اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

تغییر جایگاه قانونی کارگروه مد و لباس

وی با اشاره به اینکه قبلاً کارگروه زیر نظر شورای فرهنگ عمومی کشور بود و اعضای انجمن فعالان و متخصصین حوزه حجاب بارها با رئیس شورای فرهنگ عمومی صحبت کردند، گفت: این کارگروه اکنون گویا از زیر نظر شورای فرهنگ عمومی خارج شده و دوباره به حوزه معاونت هنری بازگشته است. در هر دو صورت تا زمانی که صاحبان اصلی این صنف در کارگروه حضور واقعی نداشته باشند و به صورت واقعی کار را در دست نگیرند، این روند اصلاح نمی‌شود و درمان آن بها دادن به بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: با تمام احترامی که برای بخش دولتی قائل هستیم اما اینکه مسئولان دولتی در اتاق‌های دربسته بدون اطلاع از کف بازار برای تولیدکنندگانی که با اقتصاد این حوزه دست به گریبان بوده و در حال اشتغال‌آفرینی و تولید هستند، تصمیم بگیرند و در نهایت هم گفته شود که چرا تولیدات فاخر حوزه حجاب نداریم و مردم سرگردان هستند و چرا محصولات مناسب حوزه عفاف و حجاب در بازار نیست و ... ، کار اشتباهی است و دلیل همه این مشکلات در این است که کار در دست متخصصان حوزه عفاف و حجاب نیست.

سلیمانی گفت: بارها گفته‌ام و باز هم می‌گویم که یکی از کارهایی که به عنوان بخش خصوصی انجام داده‌ایم مطرح کردن بحث کالای فرهنگی شدن محصولات حجاب است. کالای فرهنگی بودن محصولات حجاب تصویب شده و در حال تبدیل شدن به قانون است. قانونگذار نیز متولی این امر را کارگروه ساماندهی مد و لباس تعیین کرده است در حالی که ارائه ایده، طراح و مطالبه‌گر اصلی این کار انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب است ولی از آنجایی که دوستان به راحتی با مراکز تصمیم‌گیر ارتباط می‌گیرند بدون اطلاع از حجم کار به جای اینکه کار به ایده‌پردازان و فعالان واقعی طرح سپرده شود به کارگروه سپرده شد که واقعا توان و تخصص این کار را ندارد.

آیا کارگروه می‌تواند محصولات حجاب را کالای فرهنگی کند؟

وی از رسانه‌ها خواست پیگیری کنند که آیا کارگروه توان عملیاتی کردن پروژه به این عظیمی را دارد؟ و گفت: یکی از انتقادهای من این است که مطالبه‌ای صورت گرفته و انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب 10 سال زمان برای پیگیری مشکلات مزمن این حوزه صرف کرده است. یکی از مشکلات حوزه حجاب و مردم، گرانی محصولات آن است که 10 سال تلاش شده محصولات حجاب جزو کالاهای فرهنگی قرار گیرد تا مشکل با این قانون حل شود.

مد و لباس نیازمند ریل‌گذاری جدید؛ تغییر لوکوموتیوران تأثیری ندارد

سلیمانی ادامه داد: آیا کارگروه ساماندهی مد و لباس توان و سازوکار اجرای این کار را دارد که حداقل فقط در بخش چادر 80 تا 90 میلیون متر گردش کاری پارچه را مدیریت و بر توزیع و تولید آن نظارت کند؟ یکی از پیشنهادهای ما این بود که یک قرارگاه و کارگروه تشکیل و این کار را بر عهده گیرد که انجمن‌ها، کارگروه، اصناف، تولیدکنندگان مطرح و وزارت کشور عضو آن باشند و این کارگروه در خصوص کالای فرهنگی حجاب تصمیم بگیرد که چگونه توزیع شود تا به دست مصرف‌کننده اصلی برسد اما این اتفاق نیفتاد و کارگروه تشکیل نشد که امیدوارم در این دولت تشکیل شود.

این عضو انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب تصریح کرد: باید به بخش خصوصی بهای بیشتری داده شود و این کارگروه تشکیل شود تا بخش خصوصی به میدان بیاید. در پایان به جمله گوهربار مولای متقیان استناد می‌کنم که فرمودند وجدان یگانه محکمه‌ای است که نیاز به قاضی ندارد. به عنوان فعال این حوزه سوال دارم که چند درصد از وظایف قانونی مد ولباس طی این مدت اجرا شده است؟ جشنواره‌‌های برگزارشده چقدر رضایت‌ مردم و فعالان را تأمین کرده است؟ در حوزه تسهیل‌گری چه مقدار مشکلات مالیاتی، بیمه‌ای، تسهیلاتی و رسانه‌ای فعالان، طراحان وتولیدکنندگان حل شده است و ساماندهی مد و لباس ایران در مقایسه با کشوری مثل ترکیه چه جایگاهی دارد؟

به جای ساماندهی جشنواره برگزار کرده‌ایم

وی با انتقاد از اینکه به جای ساماندهی مد و لباس به کارهای پوششی مثل برگزاری هر ساله جشنواره پرداخته‌ شده که از نظر خروجی هر سال دریغ از پارسال بوده است، گفت: با دادن مجوز به ایونت‌های غیر مرتبط با پوشش‌های عفیفانه که از کاسه بشقاب و زیورآلات و ساک مسافرتی گرفته تا انواع پوشش‌های خارجی و نامتعارف به نام رویداد پوشش‌های عفیفانه در آن عرضه می‌شود، به افرادی که برای فروش محصولاتشان مجبور بودند در این رویدادها شرکت کنند ظلم شده است.

بساط رزومه‌سازی‌ها برچیده شود

این تولیدکننده محصولات حجاب یکی دیگر از معضل‌های مهم حوزه مد و لباس را بی‌ضابطه بودن دانست و گفت: نهادها و سازمان‌های زیادی که حوزه پوشش‌های عفیفانه هیچ ربطی به آنها ندارد سالیانه مشغول گرفتن بودجه و حیف و میل کردن آن هستند و اقدامات آنها خروجی ندارد؛ بساط این رزومه‌سازی‌ها باید برچیده شود؛ از وزیر محترم ارشاد نیز می‌خواهم در این حوزه تجدیدنظر اساسی انجام دهند و تغییر لکوموتیوران دردی را دوا نکرده و نخواهد کرد، بلکه ریل‌گذاری جدید نیاز است تا به سمت پیشرفت و تعالی صنعت کهن پوشاک کشور حرکت کنیم. 

گفت‌وگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha