به گزارش ایکنا، حمیدرضا حاجیبابایی، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق آموزش و پرورش در اجلاسیه سوم چهاردهمین کنگره ملی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزی خطاب به دختران حاضر در جمع گفت: اگر یک کشوری بخواهد پیشرفت کند، سلامت باشد و توسعه پیدا کند فقط از طریق آموزش و پرورش این امر ممکن است. ریشه همه خوشبختیها به آموزش و پرورش بازمیگردد و ریشه همه بدبختیها و ناهنجاریهای اجتماعی به بیتوجه به آموزش و پرورش بازمیگردد.
وی با یادآوری جمله مشهور امام خمینی(ره) مبنی بر رسیدگی و توجه به دانشآموزان ابتدایی ادامه داد: هرچقدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم همانقدر برداشت میکنیم. این سخن در کشور طرفدار زیاد دارد اما پول خرج کن ندارد. همه آیه و قرآن میخوانند اما پول نمیدهند. نمیدانم چرا و به چه دلیل آموزش و پرورش حقش ادا نمیشود.
حاجیبابایی افزود: زمانی من وزیر آموزش و پرورش بودم، بحث ادغام وزارتخانهها داغ بود. از من سؤال کردند که وزارت آموزش و پرورش قرار است با چه وزارتخانه ادغام شود؟ گفتم «وزارت نفت»؛ کدام سرمایه بالاتر از ساختن نیروی انسانی است؟ اگر بخواهیم وضع کشور خوب شود باید روی بچههایمان سرمایهگذاری کنیم.
نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکبار در وزارت نفت سخنرانی داشتم، به من ایراد گرفتند که «شما گفتید وزارت نفت با آموزش و پرورش ادغام شود؛ این یعنی ما بدبختی بکشیم که معلمان بخورند؟» به آنها گفتم در کشور من ۱۴ میلیون دانشآموز وجود دارد. من میگویم این نفت برای این دانشآموزان است؛ اگر میخواهیم پیشرفت کنیم باید همه دانشآموزان از بهترین امکانات برخوردار کنیم. آن وقت طلبههای حوزههای علمیه، سپاه، نیروی انتظامی و حتی کارگران بهتر از امروز میشوند. به این میگوییم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و این همان چیزی است که برای آن قانون نوشتیم.
وی با اشاره به شاخصهای درج شده برای ایجاد یک مدرسه در سند تحول بنیادین آموز شو پرورش، اظهار کرد: کتابی را با عنوان «مدرسهای که من دوست دارم» تدوین کردیم؛ این «من» میتواند دانشآموز، معلم، والدین و... باشد. گفتیم مدرسه باید مرکز فرهنگی محله شود. اسم این مدرسه نیز «حیات طیبه» است. اینکه ۴۰ نفر در یک کلاس بنشینند، مصیبت و ضد سند تحول بنیادین است. تعداد معمول بینالمللی حضور دانشآموز در کلاس ۲۰ الی ۲۵ نفر است. روزهای پنجشنبه را تعطیل کردیم و گفتیم پنجشنبهها روز خانواده است. نیروی انتظامی به من گزارش داد که این حرکت شما باعث شد ناهنجاریهای اجتماعی تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه پدر و مادر باید بدانند رسیدن به بچهها اصل و باقی کارها فرع است گفت: در برخی کشورهای دنیا اولین سرمایهگذاری روی بچهها میشود. سند تحول بنیادین آنقدر برای معلم و دانشآموز شیرین است که در آن گفته شده مدرسه دوست داشتی باید چطور باشد. تعریف والایی برای آن ارائه داده شده است. در شهر تهران حدود سه هزار مدرسه وجود دارد که برخی از آنها معلم پرورشی و مشاور ندارند. میتوان به جای آن ۵۰۰ مجتمع ساخت که همه چیز داشته باشد. این در حالی است که در دورههایی برخی گفتند اصلاً مدرسه را بفروشیم و دست بخش خصوصی بدهیم. روزی که من از وزارت آموزش و پرورش خداحافظی کردم تا مهر همان سال ۵۰ درصد تیزهوشان را تعطیل کردند و به جایش مدارس خودشان را دو برابر و سه برابر کردند و دانشآموز گرفتند. البته برخی مدرسه درست کردند و کار ویژه انجام میدهند.
حاجی بابایی تصریح کرد: کار را به جایی رساندیم که تقریباً مدارس دو نوبته صفر میشد و معمول تعداد دانشآموز در کلاس به ۲۲ الی 25 نفر رسید و تعداد معلمان را افزایش دادیم. دانشگاه فرهنگیان را راه انداختیم که قلب تپنده سند تحول بنیادین است ولی کار به جایی رسید که دانشگاه فرهنگیان که باید ۳۰ هزار دانشجو میگرفت فقط سه هزار دانشجو گرفت و معلمان را برون سپاری کردند. این توهین به معلم است که اینگونه معلم شود و اسمش را بگذاریم خدماتی و او را به عنوان خدمتگزار بگیریم تا به او پول ندهیم. آموزش و پرورش امری حاکمیتی است و تکلیف حاکمیت در جمهوری اسلامی رسیدگی به آموزش، بهداشت، امنیت و بخشی از فرهنگ است.
وی با بیان اینکه اگر میخواهیم آموزش و پرورش جایگاه خود را بیابد راهی جز اجرای سند تحول بنیادین نیست و تمام راهکارهای آن باید اجرایی شود گفت: فقر تبیین بزرگترین مشکل کشور در تعلیم و تربیت است. قسمت عمدهای از کشور از آنچه نظام جمهوری اسلامی انجام داده است اطلاعات کافی ندارند و ریشه ما را نمیدانند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش، در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه باید برای آموزش و پرورش هم هزینه و هم کار کرد گفت: ما در سند تحول بنیادین میگوییم هر وزارتخانه، سازمان و نهاد باید یک قسمت از بودجه خود را برای آموزش و پرورش بگذارد تا آموزش و پرورش به جایگاه خود دست یابد. اگر روزی کلاسهای درس آموزش و پرورش از اتاق مدیران زیباتر شود آن وقت بدانیم ما به آموزش و پرورش توجه داشتهایم. بدانیم که در کشور آموزش و پرورش حرف اول را میزند در این صورت کشور نیاز به هیچ چیز دیگر ندارد. مدرسه باید جایی باشد که دانشآموز آن را دوست داشته باشد و نخواهد از آنجا بیرون بیاید نه اینکه تا در باز شود با سرعت از مدرسه خارج شود.
در ادامه این نشست حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در اجلاسیه سوم چهاردهمین کنگره ملی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزی خطاب به دختران حاضر در جمع با اشاره به داستان قرآنی جالوت بیان: در لحظه درگیریهای بزرگ، جدی، واقعی و سرنوشتساز اگر چشم را به آسمان بدوزیم و اهل صبر باشیم و خوب بجنگیم، خداوند چیزهایی به ما میدهد که به این سادگیها به دست نمیآید.
وی با بیان اینکه بهترین علم و مواهب الهی نصیب هر کسی نمیشود توضیح داد: جنگ را باید جدی گرفت، ما جنگ طلب نیستیم اما وقتی کسی قلدری میکند به مصاف میآید، کوتاه نمیآییم و این امر خانم و آقا ندارد. آنکه در جنگ جدی است و قدرت را تجمیع میکند و خوب میجنگد، خدا طور دیگری با او حساب میکند. نبرد گاهی اجتنابناپذیر است و باید خود را برای این نبرد تجهیز و آماده کرد. باید برای نبرد مؤثر و بزرگ با انس با هیئت و قرآن مهیا شویم. نبرد اصلی که امروز در آن هستیم نبردی نرم است که بیشتر خانمها در آن نقشآفرین هستند و میتوانند صحنه گردان باشند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه از افسر جوان در جنگ نرم توقعاتی میرود تصریح کرد: هرچه جنگ پیچیدهتر و دشوارتر میشود و جنگ روانی و ترکیبی میشود از افسر جوان توقعات بیشتری میرود. در جهاد تبیین کارهایی با هنرمندی و با روشهای جدید ابداعی باید از شما سر بزند که خداوند حکمتی نصیبتان کند که نصیب کس دیگر نمیشود. انشاءلله ثمره این دور هم نشستنها این باشد که فکر اساسی درباره نبرد اجتنابناپذیر کنیم که چطور میتوانیم در برگرداندن ورق مؤثر باشیم. شهدای نوجوان غزه و لبنان منتظر سرپنجههای شما و طراحی رسانهای هوشمند شما در این زمینه هستند.
انتهای پیام