کد خبر: 4245708
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۳

نقش چهره‌های تأثیرگذار فضای مجازی در رونق صنعت حلال

مطالعات نشان می‌دهد چهره‌های تأثیرگذار فضای مجازی نقش مهمی در ترویج فرهنگ استفاده از محصولات و خدمات حلال و رونق این صنعت دارند.

به گزارش ایکنا به نقل از سلام گیت‌وی، کسب و کارها همیشه از تأیید و حمایت دیگران استقبال می‌کنند. به همین دلیل چندین دهه  است که برندها با ستارگان هنری و ورزشی همکاری می‌کنند. سلبریتی‌ها و ورزشکاران محصولاتی از غذا و نوشیدنی گرفته تا لوازم آرایشی و لوازم خانگی را تبلیغ می‌کنند تا فروش آنها را بیشتر کنند.
 
با ظهور رسانه‌های جدید امروزی، برای کسب‌وکارها استفاده از قدرت فناوری برای تقویت دامنه محبوبیت و فروش خود امری مسلم است. شبکه‌های اجتماعی گروهی از تولیدکنندگان محتوا را به وجود آورده‌اند که حضوری دیجیتالی دارند، بر تعامل با  مخاطبان تمرکز کرده‌اند و به منبعی قابل اعتماد در جوامع خود تبدیل شده‌اند که می‌توانند نفوذ قابل‌توجهی بر دنبال‌کنندگان خود داشته باشند.
 
این نفوذ فزاینده اینفلوئنسرها(افراد تأثیرگذار)، کسب‌وکارها را وادار کرده است تا به راه‌های جدید بازاریابی بیشتر بیندیشند. بر اساس داده‌های شرکت هوش تجاری Statista، اندازه بازار جهانی اینفلوئنسر مارکتینگ از سال 2019 بیش از سه برابر شده است و از 6.5 میلیارد دلار به 24 میلیارد دلار در سال 2024 افزایش یافته است.
 

رسانه‌های اجتماعی، فرصتی بزرگ برای صنعت حلال

 

بخش غذای حلال هم از این قاعده مستثنی نیست. این یک فضای در حال تحول است، هم از نظر گزینه‌ها و هم از نظر جذب مخاطب و اکنون دیگر محدود به مسلمانان نیست. شواهدی مبنی بر پذیرش و استقبال از صنعت حلال در میان غیرمسلمانان وجود دارد و عرصه را برای کسب و کارهای مواد غذایی حلال باز می‌کند تا بخش قابل توجهی از اکوسیستم کلی غذا و نوشیدنی‌ها را به تصرف خود درآورند.
 
با این حال، برای اینکه غذای حلال مورد پسند مستمر مصرف‌کنندگان قرار گیرد، کسب و کارها باید از قدرت رو به رشد تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی بهره ببرند و ارتباط شخصی با مصرف کننده ایجاد کنند. اینفلوئنسرها، یا بهتر بگوییم تولیدکنندگان محتوا، برای تولیدکنندگان و  ارائه‌دهندگان غذای حلال بسیار مهم هستند. با توجه به اینکه بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی بخش عمده بودجه بازاریابی بسیاری از برندها را شامل می‌شود، این بخش برای هر کسب و کاری ضروری‌تر می‌شود.
 
مطالعه‌ای که توسط آژانس روابط عمومی Matter Communications انجام شد و بیش از 1000 مصرف‌کننده آمریکایی را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که 69 درصد از پاسخ‌دهندگان به توصیه‌های افراد تأثیرگذار، دوست یا خانواده در مورد یک برند اعتماد دارند. غذا و نوشیدنی بیشترین علاقه مصرف‌کنندگان و بیشترین پتانسیل را برای فعالیت افراد تأثیرگذار دارد و پس از آن محصولات و خدمات مربوط به سلامت و تندرستی قرار می‌گیرد.
 

قابلیت تأثیرگذاری اینفلوئنسرها بر غیرمسلمانان

 
برحسب اینکه رسانه‌های اجتماعی چقدر مورد استفاده قرار گیرند، اینفلوئنسرها می‌توانند نقشی حیاتی در نمایش و دیده شدن برند برای مصرف‌کنندگان مسلمان خود داشته باشند. لیلا حسنعلی، بنیانگذار Halal Girl About Town، پلتفرمی که به یافتن بهترین رستوران‌های حلال در انگلستان اختصاص دارد می‌گوید تنها کافی است یک تصویر یا ویدئوی کوتاه از یک رستوران برای مخاطبان بزرگ و متنوع در سراسر کشور منتشر شود؛ این تبلیغ، بسیار سریع‌تر از تعریف دوستان یا خانواده یا جستجوی آنلاین تأثیرگذار خواهد بود.
 
اینفلوئنسرها می‌توانند به تغییر نگرش مصرف‌کنندگان غیرمسلمان کمک کنند، که ممکن است از فواید غذای حلال فراتر از اهمیت دینی آن آگاه نباشند. رویکرد فراگیر همچنین ممکن است شکاف اجتماعی بین مسلمانان و غیرمسلمانان را کمرنگ و به مبارزه با مسائلی مانند اسلام‌هراسی کمک کند.
 
لیلا حسنعلی می‌افزاید: برای یک فرد غیر مسلمان، یک رستوران حلال ممکن است مکانی غیر پذیرا به نظر برسد که فقط به مسلمانان اختصاص دارد. با افزایش پست‌های اینفلوئنسرها در مورد غذای حلال و افزایش دسترسی به پلتفرم‌هایشان، آنها می‌توانند درها را به روی بسیاری از غیرمسلمانان باز کنند و به آنها نشان دهند که چیزی بیش از یک گواهی حلال برای رستوران یا برند وجود دارد.
 

لزوم افزایش اعتبار تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی

 

اینفلوئنسرها به شکل‌گیری یک تعامل دیجیتالی واقعی کمک می‌کنند، مهر تأیید خود را بر محصولات و خدمات می‌زنند و به نزدیک‌تر کردن کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند. اما برای اینکه این اتفاق بیفتد، اینفلوئنسرها باید اعتبار خود را افزایش دهند. مخصوصاً در زمینه‌ای مانند غذای حلال که وجهه دینی هم دارد.
 
حسنعلی توضیح می‌دهد: به مرور زمان، اینفلوئنسر، مخاطبان خاصی را جذب می‌کند که با سبک زندگی و انتخاب برند خود اینفلوئنسر همخوانی دارد. انتخاب‌ سبک زندگی و برندها در صورتی تأثیرگذارتر هستند که با آنچه شما طرفدار آن هستید مطابقت داشته باشند.
 
ترجمه از محسن حدادی
انتهای پیام
captcha