به گزارش ایکنا، جلسهای با هدف بررسی اعتباربخشی به مدارک مؤسسات قرآنی، روز گذشته سهشنبه ۱۱ دیماه در دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور محمدرضا مسیبزاده، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون برگزار شد که طی آن کارشناسان و نمایندگان مؤسسات قرآنی و نمایندگان نهادهای مرتبط، چالشها و راهکارهای این موضوع را مطرح کنند.
حجتالاسلام والمسلمین شاهسونی؛ مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی بیتالاحزان حضرت زهرا(س) در ابتدای جلسه به مشکلات موجود در زمینه اعتبار مدارک مؤسسات قرآنی اشاره و بیان کرد که سایر مؤسسات آموزشی تخصصی و فنی، گواهینامههای معتبری صادر میکنند و در جامعه قابل ارزش بوده و معتبر هستند، اما مدارک قرآنی اعتبار ندارند.
وی پیشنهاد داد که مؤسسات قرآنی میتوانند براساس سطح خود، گواهینامههایی صادر کنند تا آموزشدیدگان بتوانند در برخی موقعیتها از مزایای آن بهرهمند شوند.
محمدمهدی بحرالعلوم؛ مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن گفت: در حال حاضر دو نوع مدرک در حوزه حفظ قرآن یکی مدرک حفظ تخصصی و دیگری مدرک حفظ عمومی ارائه میشود.
علی صالحیمتین؛ مدیر آموزش و ارزیابی شورای عالی قرآن نیز به تصویب مصوبه مدارک قاریان و مدرسان(آزمون ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم) پس از هشت سال اشاره کرد و عدم وجود نظام پایش و ارزیابی در مؤسسات قرآنی را یکی از ایرادات جدی برشمرد.
وی پیشنهاد داد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمانهای مربوطه در صدور مجوزهای معتبر برای مدارک مؤسسات قرآنی هماهنگی و همسویی داشته باشند.
احمد بانیابیانه؛ مسئول دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور نیز با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی ماهیت آموزشی دارند و ماهیت ارزشیابی آنها در جای دیگری تعریف میشود، بیان کرد که به طور مثال مدارک مؤسسات زبان انگلیسی نیز به خودی خود دارای ارزش نیست و ارزشمند بودن آنها مستلزم شرکت در آزمونهای بینالمللی است.
همچنین ابراهیم کرمانینژاد؛ مدیرکل دفتر برنامهریزی، آموزش و توسعه مشارکتهای امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ضرورت شفافسازی مزایای مدارک مؤسسات اشاره و آن را از جمله پیشنیازهای اساسی این مسئله برشمرد.
جاسم حسینیزاده؛ معاون قرآن و عترت اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه پیشنهاد داد تا به مانند مدارکی که در دارالقرآنهای آموزش و پرورش صادر میشود و این مدرک مورد تأیید چند نهاد است؛ مراحل حل این مسئله دستهبندی شده و براساس مرحله به مرحله شامل سطحبندی مؤسسات، تعیین شاخصها و صدور گواهی، تعیین امتیازات براساس سطحبندی و پیگیری تحقق امتیازات پیش رود.
در پایان این جلسه مصوب شد تا اتحادیه کشوری مؤسسات مردمی قرآن و عترت، طرحی جامع و کامل برای اعتباربخشی به مدارک مؤسسات قرآنی تدوین و به کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور ارائه دهد.
انتهای پیام