
به گزارش خبرنگار ایکنا،
برنامه «افق» که با شعار (آینده فعالیتهای قرآنی) از شبکه رادیویی
قرآن پخش شده و به مسائل روز و پیش روی فعالیتهای قرآنی کشور میپردازد، بعد از ظهر امروز شنبه 28 مهرماه با حضور محمدرضا مسیبزاده، دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن وزارت آموزش و پرورش و با اجرای جواد نصیری، مجری کارشناس این برنامه پخش شد.
مسیبزاده در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه تا همین اواخر دبیری کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن براساس نظر وزیر آموزش و پرورش به عهده یکی از معاونان پرورشی و فرهنگی بود و تا پیش از دولت چهاردهم نیز این وظیفه را حجتالاسلام پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به عهده داشت، گفت: با استقرار دولت چهاردهم این کمیسیون دارای یک ساختار مستقل از معاونتهای وزارت آموزش و پرورش شد که زیر نظر مستقیم وزیر آموزش و پروش در حال فعالیت است.
وی ادامه داد: تعدادی از کارشناسان آموزش اعضای این کمیسیون را تشکیل میدهند و وزیر آموزش و پرورش نیز به عنوان رئیس این کمیسیون اشراف به همه مسائل، تحولات و اقداماتی که در حال انجام است، دارد و از آنجایی که فعالیت اول در آموزش براساس تأکیدات وزیر آموزش و پرورش در زمینه ارتقای قرآن، عترت و نماز قرار داده شده است لذا برآنیم تا این امر را که تنها در حوزه آموزش و پرورش و نهادهای زیرمجموعه نظام آموزشی کشور تقلیل داده شده بود را در میان تمام دستگاههای اجرایی کشور، جاری و ساری کنیم.
دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در این مسیر سند راهبردی کمیسیون و مواردی که به عنوان همکاری و تعامل میان اعضای شورای معاونان با اعضای کمیسیون صورت گرفته و محقق میشود از اهمیت بالایی برخوردار است. براساس سند تحول بنیادین «حیات طیبه» که توجه آن به فرمایشات مقام معظم رهبری است، تأکید ویژهای به امر نماز داشته و دارند و همچنین عمل به فرامین پیامبر اکرم(ص) که از جمله مهمترین آنها برپاداری نماز است که درصدد هستیم تا اقدامات راهبردی و اساسی در این زمینه را به انجام برسانیم.
مسیبزاده ادامه داد: سند راهبردی کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور مورد تأیید و تأکید شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از سوی حجتالاسلام و المسلمین حسینی ـ که امروز ردای نمایندگی ولی فقیه را پوشیده و مسئولیت خطیر امام جمعه زنجان را به عهده دارند ـ تا اندازه زیادی متحول شده و ارتقا پیدا کرده بود و باید براساس آنچه که از نظر ما سند بالادستی محسوب میشود زین پس مشاهده و بررسی کنیم که کدام یک از این اقدامات راهبردی به انجام رسیده و کدامیک به انجام نرسیده است.
دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در ادامه گفت: اعتقاد راسخ داریم که در راستای نطق وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس و پیش از اخذ رأی اعتماد از نمایندگان به عنوان وزیر آموزش و پرورش، نباید اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش تاکنون را نادیده گرفت و به تعبیر ایشان، کیلومتر را صفر کرد بلکه باید براساس اقداماتی که تاکنون به انجام رسیده و اغلب اقداماتی پیشرو و مثبتی بوده است با توجه به اسناد بالادستی به دنبال تکمیل آن و منشور توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین سند راهبردی حفظ باشیم که در این زمینه 6 راهبرد ملی تعیین شده است که از جمله آنها تقویت تعلیم و تربیت معلمان قرآنی و همچنین توسعه درس ملی آموزش و پرورش است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مسیبزاده تأکید کرد: 52 اقدام در این راستا یعنی اجرایی شدن 6 راهبرد ملی در نظر داریم در دستور کار قرار دهیم البته طبیعی است که اسناد راهبردی هر از چند گاهی باید مورد بازنگری از سوی شورای مخصوص به این امر قرار گیرد اما اینجا باید به یک موضوع اعتراف کنیم و آن اینکه اساساً تاکنون سندی اجرا نشده است که حال نیاز به ترمیم و یا بازنگری داشته باشد و تنها زیرساختهای اجرای آن فراهم شده که خوشبختانه از این به بعد نگرانی در مورد اسناد بالادستی نداشته، راه روشن است و پرشتابتر از قبل در جهت اجرایی شدن آنها گام برخواهیم داشت.
این گزارش حاکی است در اواسط این برنامه تماس تلفنی با میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گرفته شد که وی با ابراز خرسندی از انتصاب دبیر جدید کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، تعامل و همکاری میان این اداره کل با کمیسیون را ستود و آن را موجب شتاب گرفتن فعالیتهای قرآنی به ویژه با همکاری سایر دستگاههای خارج از بدنه آموزش و پرورش اما همسو با سیاستهای این کمیسیون دانست.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این تماس تلفنی به اولویتهای پیش روی کمیسیون توسعه آموزش عمومی کشور اشاره کرد و گفت: فراگیر کردن آموزش عمومی قرآن در میان تمامی دستگاههای اجرایی، کشف و پرورش استعدادهای قرآنی و همچنین جهش در زمینه حفظ قرآن کریم با نگاه به چشمانداز تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم باید در اهم برنامههای این کمیسیون قرار گیرد.
وی تصریح کرد: آموزش عمومی قرآن اضلاع و ارکانی دارد و در حوزه آموزش و پرورش اگر ما در میان این اضلاع سه ضلع اصلی آن یعنی محتوای آموزشی، معلم و مربی قران و قرآنآموز را به درستی بپرورانیم، به شکل اساسی میتوانیم روند رو به رشدی را در زمینه تربیت نسل قرآنی شاهد باشیم که البته این امر نیازمند هماهنگی و همافزایی و ارتقای دانش قرآنی معلمان است.
باقری در پایان سخنان خود گفت: البته فعالیت کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور تنها منحصر به آموزش و پرورش نیست بلکه باید این کمیسیون در اقدامی فرابخشی و فرادستگاهی به دنبال عمومیت بخشیدن به آموزش قرآن در میان همه دستگاههای اجرایی کشور باشد اما با توجه به اینکه در بدنه آموزش و پرورش ما بالغ بر 16 و نیم میلیون محصل داریم که اغلب نیز از بار هوشی و استعدادی فوقالعادهای برخوردارند لذا اذهان ایشان مستعد آموزش هدفمند قرآن است.
محمدرضا مسیبزاده نیز در تأیید صحبتهای میکائیل باقری گفت: سه موضوع ارتقای سواد معلمی و روابط بین آموزش و پرورش با سایر دستگاهها و موضوع حفظ قرآن و بهرهگیری از جمعیت مستعد دانشآموزان در ارتقای آماری این موضوع از جمله مواردی است که باید در مورد هر یک از آنها ورود و اقدام جدی داشته باشیم و پیش از هر کاری به پایش داشتهها و اقدامات انجامشده بپردازیم.
وی با اشاره به تشکیل ستاد راهبردی حفظ و ستاد تدبر گفت: ایجاد این بسترهای جدید همگی مقوم ما برای رسیدن به مفاد اسناد بالادستی و راهبردی در زمینه آموزش عمومی قرآن هم در مواجهه با آموزش و پرورش و هم در نسبت با سایر دستگاههای اجرایی خارج از بدنه آموزش و پرورش است و درصدد هستیم در ادامه، مصوبات شورای معاونان را در زمینه اتخاذ تصمیم پیرامون آموزش عمومی قرآن در سایر دستگاههای اجرایی به شکل فراگیر، عملیاتی کنیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور تأکید کرد: در این زمینه رایزنی با سایر نهادهای قرآنی و دستگاههای متولی امر آموزش قرآن کریم در این مدت کم از زمانی که تصدی دبیری کمیسیون را به عهده گرفتم، صورت گرفته است تا با تعامل و توافقاتی که با ایشان ترتیب داده میشود زمینه برای همکاری و استفاده از ظرفیتهای مادی و معنوی آنها به منظور توسعه و فراگیری آموزش قرآن در تمامی نهادها و دستگاههای اجرایی فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه معمول این است که جلسات کمیسیون فصلی یک بار برگزار شود ولی از زمان وزارت دکتر صحرایی این جلسات به شکل دو ماهه برگزار میشد، گفت: در حد فاصل میان برگزاری جلسات کمیسیون، کارگروههای تخصصی هر بخش جلساتی را دایر میکنند که در آن موضوعات به شکل جزئیتر مطرح و به شکل ضمنی به منظور طرح در جلسه اصلی کمیسیون مطرح میشوند، با این حال کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با دارا بودن کادر مجرب و همچنین استفاده از توان تخصصی نمایندگان خود در دبیرخانههای کمیسیون مستقر در ادارات کل آموزش و پرورش استانها، جریان سیالی را به منظور پیشرفت کار و رسیدن به اهداف این کمیسیون در جهت فراگیری آموزش عمومی قرآن در سراسر کشور ایجاد کرده است.
مسیبزاده در پایان گفت: کمیسیون در مواردی همچون گسترش آموزش قرآن، ارتقای سطح کیفی آموزش قرآن و بررسی و بازنگری محتوای قرآنهای درسی در نظام آموزش و پرورش دخیل است، اما بیشترین توان خود را برای فراگیری آموزش عمومی قرآن در میان دستگاههای اجرایی خارج از بدنه آموزش و پرورش خرج خواهد کرد.
انتهای پیام