به گزارش ایکنا، جلسه هفتگی آموزش قرآن اصغر خانوردیلو، قاری و مدرس قرآن کریم روز گذشته ۱۶ دیماه با حضور قاریان ممتاز منطقه قراقان در محله منیریه برگزار شد.
در بخشی از این جلسه قرآن محمد صادقی، رشید دمیرچی و علی دمیرچی از اعضای قدیمی و باسابقه به تلاوت پرداختند.
در ادامه داوود عبدالمحمدی، از شاعران آئینی منطقه قراقان به قرائت اشعاری در مدح و رثای امام هادی(ع) و پس از آن مهدی یارلو، از ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برای دقایقی به ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداخت.
در بخش دیگری از این جلسه اصغر خانوردیلو، نکاتی درباره توکل و ارتباط آن با سعی و تلاش انسان ارائه داد و گفت: توکل و اعتماد بر خدای متعال، یکی از مکارم اخلاق و مظاهر ایمان و از ارکان آن به شمار میرود و قرآن کریم آن را یکی از ویژگیهای افراد با ایمان معرفی کرده است.
وی افزود: در رابطه با این بحث ممکن است سؤال شود، وقتی خلقت و تدبیر نظام عالم و همه کارها به دست خداست و او مسبّبالاسباب است و ما موظف به توکل و اعتماد بر او هستیم، دیگر جایی برای تلاش و برنامهریزی نیست؛ زیرا با توکل بر خداوند حکیم و توانا، آنچه به خیر و صلاح انسانهاست به آنها میرسد؛ در حالی که پیمودن مسیر توسعه، تنها با برنامهریزی صحیح و منطقی همراه با تلاش جدی و نظم و انضباط امکانپذیر است.
این مدرس قرآن با اشاره به آیه «وَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ» (و هرکس به سنگینی یک ذره ناچیز عمل شری کرده باشد، آن را میبیند)، بیان کرد: خداوند متعال میفرماید مردم در روز قیامت از موقف حساب به سوی منزلهای ابدی خود که بهشت یا دوزخ است، بازگردانده میشوند، در حالی که متفرق و متفاوت هستند و اهل سعادت از اهل شقاوت ممتاز میباشند، تا اعمال خود را ببینند و جزا داده شوند، آن هم نه از دور، بلکه آنها را داخل در جزا میکنند و یا خود اعمالشان را بنا بر تجسم اعمال به ایشان نشان میدهند.
وی در پایان افزود: برخی مفسران صدور مردم را به معنای بیرون شدن از قبر و تفرق آنها را به متمایز بودن از نظر سیما تفسیر کردهاند. خدای متعال در ادامه میفرماید هر کسی که به اندازه سنگینی دانه ریز غبار که در شعاع آفتاب دیده میشود یا به سنگینی مورچه ریزی، عمل خیر یا شر انجام داده باشد، آن را میبیند، یعنی هیچ عمل کوچک یا بزرگ و یا خیر و شری از این ارائه اعمال استثناء نمیشود. در اینجا توهمی درباره حبط اعمال یا تکفیر آن پیش میآید. فردی که عمل او حبط و باطل شده باشد، حکم او مانند فردی است که اصولاً عمل خیری انجام نداده تا بخواهد آن را مشاهده کند، به همین صورت توبهکنندگانی که گناهانشان تکفیر شده، حکمشان حکم فردی است که گناهی ندارد و شری مرتکب نشده تا بخواهد در قیامت آن را ببیند.
در پایان این جلسه صمیمی قرعهکشی بین حاضران انجام و به شش نفر هدایایی اعطا شد.
صوت تلاوت علی دمیرچی
گزارش از سیدعلی شاکری