به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد هژبری، استاد حوزه علمیه، 26 دیماه در مراسم جشن سالروز ولادت امیرالمؤمنین علی(ع) که در بیت علامه طهرانی برگزار شد، با بیان اینکه در روز قیامت همه پیروان امیرالمؤمنین(ع) از آب کوثر سیراب میشوند، گفت: در روز قیامت همه پیروان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) از آب حوض کوثر سیراب میشوند اما کافران نمیتوانند از این آب بخورند.
وی با اشاره به اینکه برخی شبهه وارد میکنند مگر مولا بخیل است که به کافران از این آب نمیدهند، گفت: در جلد نهم مجمعالزوائد صفحه ۱۳۱ روایتی نقل شده که پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «ان رسول الل (ص) قال لعلی انت و شیعتک تردون علی الحوض رواة مرویین بیضة وجوهکم و ان عدوک یردون علی الحوض ظما مقمحین» یا علی تو و شیعیانت در روز قیامت در کنار حوض بر من وارد میشوید در حالی که سیراب هستید و صورتهایتان سفید و نورانی است و دشمن تو در کنار حوض بر من وارد میشود در حالی که تشنه و هلاک شدهاند.
این استاد حوزوی با اشاره به این شبهه اظهار کرد: در این روایت نبوی حضرت به مولا فرمودند تو و دوستانت در روز قیامت سیراب میآیید و کنار حوض من سیراب میشوید و صورتهای شما در آن روز دیدنی است، اما دشمنان تو تشنه و گرسنه با لبهایی ترکیده وارد محشر میشوند؛ بیشتر در بین جوانان و نوجوانان این شبهه مطرح میشود مگر حضرت بخیل هستند که به بقیه آب نمیدهند یا اینکه جلوی چشمان کافران لب تشنه به پیراون خود آب میدهند؟
وی ادامه داد: در بعضی روایات آمده است دو تا خلیج در وسط محشر جاری است و لبهای دشمنان و کافران هم ترک خورده و پاره پاره است و ساقی آنجا هم امیرالمؤمنین(ع) است؛ حالا شبهه این است که آیا حضرت دلشان میآید در مقابل آن لبهای ترکخورده و تشنه و ترکیده دشمن آب بخورند و به آنها آب ندهد؟! اصلاً این چه نوع تقسیمی در قیامت است؟ این چه نوع لطف و کرمی است که مؤمنان در مقابل لبهای خشکیده و چشمان تشنه دشمنان سیراب شوند؟
هژبری در جواب به این شبهه گفت: دقت کنید؛ این آبهایی که الان در دنیا در این لیوان میبینید و مینوشید قیامت از این نوع آبهای دنیوی که مولکولهای H۲O است، نیست. آب دنیا مثلاً هیدروژن با اکسیژن ترکیب شده است و پیوند هیدروژنی صورت گرفته باشد و آب شده است؛ اما آبی که در قیامت است در اصل حقیقت ولایت خود این ساقی یعنی آقا امیرالمؤمنین(ع) است.
وی ادامه داد: حالا وقتی آب قیامت از اصل حقیقت ولایت است دشمنان ولایت از این حقیقت بدشان میآید نه اینکه این آب را به آنها نمیدهند بلکه آنها اگر بخواهند و مولا هم بدهند آنها نمیتوانند آن را بخورند، چون راه رفته شده است و قیامت اعتباری نیست که آنجا خدایی قلم به دست نشسته باشد و بگوید تو این آب را بخور و تو این آب را نخور؛ اینطور نیست؛ بلکه آن حقیقتی که مثلاً ۷۰ سال در دنیا سیر کردید همین حقیقت در آخرت میوههای بهشت یا هیزمهای جهنم میشود و این کافران چون با ولایت دشمن بودند خودشان اصلا نمیتوانند این آب را بخورند.
این استاد حوزه افزود: هر نعمت بهشتی را که دست بهشتیان میدهند میگویند این را قبلاً دیدهام؛ این نعمت بهشتی دیروز در دنیا مثلاً همان قطرات اشک نصف شب در نماز شب بوده است؛ یا این همان زیارتی است که با عشق سمت حرم میرفتند، یا این همان تاولهای مسیر اربعین است و در گذشته به حساب آنها ریخته شده است.
وی تأکید کرد: حالا اگر میگویند این آب را به لبهای خشکیده دشمنان نمیدهند چون اگر بدهند بدتر است، زیرا این آب برای مرحله بالاتر است و خوردن آن از آتش جهنم برای آنها سختتر است و محبت میکنند که این آب را به آنها نمیدهند.
هژبری با بیان اینکه متأسفانه انسانهای آخرالزمانی هر اتفاقی برای آنها میافتد یقه خدا را میگیرند و شبههافکنی میکنند، گفت: گاهی شبهه میاندازند و میگویند شمر نصف روز راه را بر ولی خدا بست حالا چرا خدا میخواهد تا ابد او را تشنه نگه دارد و به او آب ندهد؟ در صورتی که آب حوض کوثر محبت حسینی است و این قاتل وقتی محبت حسینی در وجودش نیست و بغض حسینی را دارد به او آب هم بدهند اصلا نمیتواند بنوشد.
وی افزود: وقتی کفار در آتش جهنم هستند و وجود مقدس حضرت رد میشوند آتش به احترام حضرت، سرد میشود، اما کفار میگویند بگویید سریع رد شود که آتش سرد نماند چون از سردی آتش و خاموش شدن آتش اذیت میشوند.
این استاد حوزوی گفت: این شراب که در بهشت سرو میشود و به دست بهشتیان داده میشود گفتند که هم سرد کافوری و هم داغ زنجبیلی است و این حقیقت در همین دنیا و همین روز و شبها اتفاق میافتد و فردا در قیامت تبدیل به آن شرابها میشود؛ اما شراب سرد کافوری که خداوند در آیه ۵ سوره انسان میفرماید: «إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا؛ همانا نیکان همواره از جامی مینوشند که نوشیدنیاش آمیخته به کافور آن ماده سرد، سپید و معطر است.»
محسن سلطاناحمدی
انتهای پیام