قرآنکده مجازی حبه مدتی است با کمک خیّرین در جهت شناسایی کودکان و نوجوانان مناطق محروم یا بیبضاعت که در زمینههای قرآنی دارای استعداد هستند، فعالیت میکند.
بیشتر بخوانید؛
مهدی کاشیان؛ مدیر مؤسسه «قرآنکده مجازی حبه» در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: با توجه به اینکه سالها به عنوان دبیر قرآن و عترت در محیط دانشگاه فعالیت داشتم، از سال 98 که دانشگاهها ماهیت مجازی پیدا کردند، آموزش مجازی قرآن را آغاز کردم. این فعالیت در قالبهایی ساختارمند یک سالی است، به شکل مستقل و در قالب جدیدی با عنوان قرآنکده مجازی حبه ادامه میدهیم.
وی با اشاره به اینکه ساختار تعریف شده برای فراگیری دورههای آموزش مجازی در قالبهایی همچون «توت فرهنگی»، «قرآنی شو» و «طوبی» تقسیمبندی شده است، گفت: قالبها سطحبندی نیستند که فرد با طی یکی از آنها، مجوز حضور در سطوح بعدی را پیدا کند، بلکه هر کدام، قالبهای مستقلی هستند و با توجه به شرایط، سطح معلومات و میزان علاقهمندی مخاطب هدف برای آنها برنامهریزی شده است.
کاشیان تصریح کرد: به طور مثال توت فرهنگی قالبی است برای رده سنی کودک و نوجوان که از طریق آموزش هنری، قرآنی و مهارتی برای افراد سنین 8 تا 12 سال، شرایطی را فراهم میآورد تا آنها جذب و تشویق به فراگیری قرآن شوند و در نتیجه هدفی که در این دوره آن را دنبال میکنیم، آموزش تخصصی قرآن نیست. قرآنیشو نیز وضعیتی مشابه دارد و مثلاً افرادی که نمیخواهند مواجههای تخصصی با قرآن داشته باشند و صرفاً برای آنها انس با قرآن اهمیت دارد، تحت این دوره آموزشی قرار میگیرند و در سه لایه سبک زندگی قرآنی، تصحیح قرائت نماز و مقدمات تدبر قرآن کریم، دورههایی را به صورت عمومی میگذرانند.
وی درباره قالب سوم دورههای آموزشی قرآنکده مجازی حبه گفت: طرح طوبی زیر نظر داوران و کارشناسان بینالمللی قرآن به انجام میرسد؛ دوره تخصصی که سختگیرانه نیز هست و گذراندن هر دوره آن مستلزم پیشنیازهایی است که قرآنآموز در مرحله پیشتر آنها را با موفقیت سپری کرده باشد. در ابتدای ورود به دوره طوبی آزمون تعیین سطح اخذ میشود تا جایگاه فرد از نظر قرارگیری در هر یک از مراحل این قالب آموزشی تعیین شود و در نهایت نیز با توجه به علاقهمندی فرد به هر یک از رشتههای قرآنی، او در روند آموزشی که منتج به دریافت گواهینامه میشود، قرار میگیرد.
کاشیان با اشاره به یک سال فعالیت مستقل قرآنکده مجازی حبه که دورههای آن به شکل برخط و آفلاین قابل دریافت است، تأکید کرد: خوشبختانه در این مدت، توفیقات نسبی در زمینه فراگیر شدن آموزش قرآن به دست آوردیم. از ابتدایی که با همراهی استاد صالح اطهریفرد، قاری بینالمللی به طراحی و اجرای این دورهها مبادرت ورزیدیم، هیچگاه به دنبال آن نبودیم که جلسات حضوری آموزش قرآن را تحتالشعاع قرار دهیم، بلکه این جریان مجازی صرفاً برای تحت پوشش قرار دادن آن دسته از مخاطبان با شرایط خاص است که بنا به هر دلیلی امکان شرکت در جلسات را ندارند.
وی ادامه داد: فعالیتی که چندماهی است آن را به انجام رساندیم، حمایت آموزشی از آن دسته از نوجوانان و جوانانی است که بنا به دلایلی از جمله مهمترین آنها مشکلات مالی توان شرکت در جلسات آموزش قرآن در رشتههای مختلف و مورد علاقه خود را ندارند و با فرض این شعار که «هیچکسی نباید به خاطر مشکلات مالی از فراگیری قرآن جا بماند»، پویشی را ترتیب دادیم و از همه فعالان و پیشکسوتان و خیرین قرآنی دعوت کردیم تا ما را در معرفی این افراد مستعد برای تحت پوشش قرار دادن آنها به شکل رایگان مساعدت کنند یا در تأمین اقلام آموزشی همچون سامانههای رایانهای که بتوان آنها را در اختیار این قشر از نوجوانان و جوانان قرار داد، یاری رسانند که خوشبختانه اساتید برجستهای به این دعوت ما لبیک گفتند.
مدیر مؤسسه قرآنکده مجازی حبه اظهار کرد: از جمله کارهایی که آن را در دست اقدام داریم، تولید یک دوره قرائت ترتیل آموزشی مبتنی بر پنج جزء پایانی قرآن است که اغلب آیات ثقیل در آن قرار دارد. این کار زیر نظر استاد سیدمحسن موسویبلده در حال انجام است و البته تولید این دوره ترتیلخوانی مزیتهایی نسبت به دورههای موجود دارد و آن را از سایر مجموعهها متمایز میسازد.
کاشیان با اشاره به اینکه این دوره ترتیلخوانی پنج جزء قرآن، رمضان امسال رونمایی خواهد شد، گفت: در دوره اخیر ترتیلخوانی علاوه بر فصاحت، تأکید دیگری که داریم، توجه به تجوید است، لذا عبارات کمی کندتر از مجموعههای موجود خوانده شده است تا قرآنآموز بتواند دقت بیشتری بر روی نکات فنی از جمله آکسانگذاریها داشته باشد.
وی گفت: گواهینامه اعطایی به قرآنآموزان علاوه بر تأییدیه کارشناسان مؤسسه، ممهور به مُهر سازمان تبلیغات اسلامی است و قرآنآموز قادر خواهد بود در مدارج بالاتری که مورد نظرش است، روند آموزشی خود را ادامه دهد هر چند که تثبیت مطالبی که آموخته است با سعی و کوشش خود فرد بستگی دارد.
مدیر مؤسسه قرآنکده مجازی حبه گفت: به حفظ قرآن در کنار سایر موارد آموزشی توجه داریم و به ویژه در مواجهه با کودکان و نوجوانان شرکتکننده در طرحهای آموزشی در صورت علاقهمندی تأکید ما بر حفظ جزء سیام قرآن است و در صورت توفیق، قرآنآموز به دورههای تخصصی معرفی میشود. علاوه بر این هر قرآنآموز به ازای حفظ هر پنج جزء قرآن، گواهینامه مجزا دریافت خواهد کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تعاملی که این مؤسسه با سازمان دارالقرآن الکریم دارد، در زمینه طرحهای فراگیری همچون نهضت ملی «زندگی با آیهها» نیز مشارکت میکند یا خیر؟ گفت: تأکید ما از ابتدا بر آن بوده است که به نقاط مغفول و کارهای به روی زمین مانده در زمینه آموزش قرآن بپردازیم؛ طرح یا طرحهای فراگیری که در حال برگزاری است با قوت و با درایت مسئولان در حال انجام است و ما در کنار این روند درصددیم تا با برگزاری دورههای خلاقه، تقویتکننده آنها باشیم. به طور مثال با استفاده از هوش مصنوعی در حال اجرای طرحی هستیم که افراد در دوره روخوانی و رواخوانی قرآن با ارسال فایل قرائت خود از طریق هوش مصنوعی، اشکالاتشان را به آنها گوشزد کرده و در جهت رفع آن برآییم.
این گزارش حاکی است، عباس سلیمی و سیدمحسن موسویبلده؛ دو تن از پیشکسوتان قرآنی نیز با انتشار ویدئوهایی، با پیوستن به پویش قرآنکده مجازی حبه، حمایت خود را در فراگیر شدن هر چه کیفیتر این طرح اعلام کردند.
بر این اساس از افرادی که نوجوانان علاقهمند به آموزش قرآن را با شرایط مذکور میشناسند، برای شرکت در این طرح دعوت به عمل آمده است تا مشخصات قرآنآموزان مورد نظر و شماره تلفن تماس آنها، افراد واجد شرایط و مستحق را از طریق پیامرسان ایتا یا بله به شماره 09198269738 ارسال کرده و برای آگاهی از برنامههای این مؤسسه به نشانی
habbeh.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام