کد خبر: 4278685
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۹
مسلم شجاعی مطرح کرد

گردشگری؛ بهترین ابزار دیپلماسی عمومی برای مقابله با ایران هراسی

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی از حضور بیش از 100 تورگردان از بیش از 30 کشور جهان در ایران خبر داد و گفت: گردشگری بهترین ابزار دیپلماسی عمومی برای مقابله با ایران هراسی است.

گردشگری بهترین ابزار دیپلماسی عمومی برای مقابله با ایران هراسیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با محور میزبانی از ۱۵۰ تورگردان بین‌المللی به عنوان اقدامی مهم در راستای رفع ایران‌هراسی امروز یکشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه در معاونت گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی برگزار شد.

در این نشست شجاعی اصلی‌ترین مسئله در گردشگری را ثبات کشور دانست و گفت: اگر تمام اهدافمان در دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی را خلاصه کنیم به دو هدف معرفی ایران و افزایش گردشگران می‌رسیم. در خصوص معرفی ایران باید با ایران‌هراسی مقابله کرد. در برنامه هفتم توسعه، هدف‌گذاری ما حضور ۱۷ میلیون گردشگر در سال است که باید به این عدد برسیم.

گردشگری؛ ابزار مؤثر دیپلماسی عمومی

شجاعی تأکید کرد: گردشگری ابزاری مؤثر دیپلماسی برای مقابله با ایران هراسی است. کمتر موردی می‌تواند در حد قدرت گردشگری در دیپلماسی عمومی باشد؛ حتی المپیک‌ها و اکسپوها نیز قدرت گردشگری را ندارند. گردشگری ابزار کارآمد دیپلماسی عمومی در این روزهای ایران و رسیدن به ارزآوری است.

وی در ادامه گفت: باتوجه به اینکه گردشگری تعاملات مردم محورانه دارد، می‌تواند واقعیت امروز ایران را به خوبی نشان دهد. یکی از راه‌های هوشمندانه برای معرفی ایران تقویت گردشگری است. در همین راستا یکی از سیاست‌هایی که به دنبال آن هستیم استفاده از ظرفیت رویدادهای بین‌المللی است. ایران برای چهار سال آینده عضویت خود در سازمان گردشگری ملل متحد را تمدید کرد. ۱۶۶ کشور عضو این سازمان هستند و ۳۳ کشور حق رأی دارند و عضو شورای اجرایی آن هستند که ایران یکی از این ۳۳ کشور است. این عضویت ظرفیت خوبی است و می‌توانیم از این امتیاز استفاده کنیم.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی از امضای تفاهم نامه با سازمان جهانی گردشگری برای برگزاری اجلاس جهانی گردشگری شهری خبر داد و گفت: این برنامه سوم تا چهارم تیر‌ماه در اراضی عباس‌آباد برگزار می‌شود. از دیگر رویدادهای مهمی که اتفاق افتاده همچنین می‌توان به عضویت ایران در کمیته آموزش آنلاین سازمان جهانی گردشگری اشاره کرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۴ رویدادهای بین‌المللی داریم که میزبان آن هستیم و تلاش می‌شود تعاملات بین‌المللی به کمک این رویدادها افزایش یابد.

دریافت 40 بورسیه آموزشی فناوری‌های نوین در گردشگری

در ادامه سیده گلبانو خاوری، معاون دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی نیز گفت: ۴۰ بورسیه با موضوع فناوری‌های نوین در گردشگری را کسب کردیم. نشست بین‌المللی جاده ابریشم نیز در سمنان طی روزهای 18 تا 26 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. طی روزهای ۲۱ تا ۲۳ خردادماه نیز سومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو به میزبانی همدان برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست خبری مسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برای توسعه گردشگری دعوت از چهره‌های مطرح گردشگری را دنبال کرده‌ایم؛ حرف‌هایی که یک گردشگر می‌زند اعتماد و میل به سفر ایجاد می‌کند. تلاش داریم محتوای تعاملی بیشتری ایجاد کنیم که منجر به جذابیت شود. باید محتوایی تولید کنیم که اعتماد ایجاد ‌کند تا سفر تولید شود؛ گفت‌گو با گردشگر در بناهای تاریخی این اعتماد را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بودجه زیادی برای امر تبلیغات وجود ندارد، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم از محتواهای تولید شده مردم در زمینه گردشگری استفاده کنیم و این تولیدات را به سمت اهداف مورد نظرمان سوق دهیم.

شجاعی یکی از اقدامات جدید صورت گرفته در توسعه گردشگری خارجی را حضور در نمایشگاه‌های گردشگری اعلام کرد و گفت: سال آینده نیز در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی حضور خواهیم داشت.

نسرین میثاقیان، رئیس گروه بازاریابی گردشگری خارجی نیز اعلام کرد: سال گذشته بیشتر تمرکز ما حضور در نمایشگاه‌های کشورهای منطقه و همسایه بود و در هفت نمایشگاه نیز مشارکت داشتیم.

در ادامه مسلم شجاعی اضافه کرد: تلاش داریم بخش خصوصی در نمایشگاه‌ها حضور داشته باشد و ما فقط حمایت کنیم. 85 درصد استاندارد گردشگر ورودی در دنیا از کشورهای منطقه هر کشور است، لذا نباید در سیاست‌ها از نمایشگاه‌های منطقه چشم پوشی کنیم. البته نباید بازارهایی که قبلا داشتیم مثل بازار اروپا و تورهایی که قبلاً از اروپا وارد ایران می‌شد را نیز فراموش کنیم. ما منتظر نتیجه مذاکرات و آماده جبران کاهش تورهای گردشگری هستیم.

حضور بیش از 100 مهمان از بیش از 30 کشور در ایران

شجاعی به برگزاری «گردهمایی تورگردان‌های جهان در تهران  (ITF2025) اشاره و این برنامه را یکی از تلاش‌های مهم در راستای جذب گردشگر خارجی دانست و گفت: در حال حاضر 70 تورگردان در هتل همای تهران مستقر هستند و روز سه‌شنبه در هتل استقلال نشست خواهیم داشت. در این نشست بیش از ۱۰۰ آژانس از بیش از ۳۰ کشور مهمان ما هستند.

گردشگری صادرات معکوس ارزآور

وی با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران(ایران اکسپو2025) نیز گفت: پیشتر فقط در این نمایشگاه غرفه داشتیم اما امسال با توجه به اینکه قرار است گردشگری زمینه صادرات باشد، به سراغ این موضوع رفتیم و به عنوان یکی از بخش‌های اصلی هفتمین اکسپوی ایران فعال هستیم و بر ارز‌آوری گردشگری حساب کرده‌ایم، چراکه گردشگری صادرات معکوس است و موجب ارزآوری می‌شود. 

فریبا سهیلی، رئیس گروه تبلیغات دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی نیز حضور اپراتورها در ایران را با هدف معرفی ایران به عنوان مقصدی امن، مقابله با ایران هراسی و ارزآوری دانست و گفت: در رویداد گردهمایی تورگردان‌های جهان در ایران بخش خصوصی نیز در کنار ما فعال است و از کشورهای ویتنام، هند، قزاقستان، بنگلادش، ترکیه، ترکمنستان، بوسنی و ..‌ تورگردان‌ها حضور دارند و از دیدنی‌های تهران، نمایشگاه ایران اکسپو، موزه ایران باستان و تپه‌های عباس‌آباد بازدید می‌کنند و بعد از برگزاری نشست نیز گشتی در شهر و بازار تجریش خواهند داشت و در ادامه در جزیره کیش حضور خواهند یافت.

در ادامه شجاعی اضافه کرد: ۱۰ اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس است به همین دلیل تورگردان‌های خارجی به جزیره کیش برده می‌شوند.

وی در پاسخ به خبرنگار ایکنا که سؤال کرد، با توجه به حضور گسترده گردشگران مذهبی، آیا برنامه‌ای برای معرفی سایر شهرهای ایران به گردشگران دارید؟ گفت: به دنبال ایجاد محورهای جدید گردشگری هستیم. بسیاری از گردشگران مذهبی از شهرهای مشهد و قم عازم شهرهای نیشابور و شهرهای شمالی کشور می‌شوند و گردشگر زیارتی ایران در حال تبدیل به سفر ترکیبی زیارت، تفریح و سلامت شده است. در همین راستا نیز تلاش داریم محور غرب و شمال غرب را برای گردشگری توسعه دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر مذاکرات ایران و آمریکا بر موضوع گردشگری، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون گردشگر وارد ایران می‌شود. در صورت توافق و رفع محدودیت‌ها باید با کشورهایی مثل ترکیه و امارات رقابت کنیم و سهم گردشگری خودمان را از آنها بازپس گیریم. 

انتهای پیام
captcha