حجتالاسلام علی ملانوری، رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت، در گفتوگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که چه طرحها و برنامههایی برای راهاندازی پیادهرویهایی با هدف شادیهای مومنانه در ایام میلاد امام رضا(ع) در دست طراحی دارید؟ گفت: اصطلاحی که اکنون برای اینگونه راهپیماییها انتخاب شده است، «شادپیمایی» است.
وی تشریح کرد: اگر معادل غربی این کار را استفاده کنیم که به آن «فستیوال» میگویند، چنین برنامههایی جشنواره است؛ البته جشنوارههای مردمی که تدارک برنامهها الزاماً به صورت از قبل قطعی شده نیست. در برنامههای مردمی خلاقیتهایی اتفاق میافتد که ابتکاری است اگرچه نخ تسبیح مشترک مثلاً در ولادت امام رضا(ع) اظهار ارادات به این امام و در جشن غدیر اظهار ارادت به حضرت علی(ع) و بیعت با ایشان است.
حجتالاسلام ملانوری، شادپیمایی را به عنوان قالبی برای برنامههایی مذهبی دانست و گفت: شادپیمایی ابزاری فرهنگی است که قابلیت توسعه دارد اما نیازمند بررسی و تمرین است. در نشستهایی که مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) خدمت مقام معظم رهبری میرسند نیز ایشان بارها فرمودهاند که شما همانطور که برای مراسم عزاداری سبک و مراسم ویژه دارید برای مراسم شادی نیز باید روش و سبک ایجاد کنید.
وی ادامه داد: حتی این طنز تلخ هم شکل گرفته است که مداح در جشنهای ولادت هم چند خط شعر میخواند و بعد میگوید «من هر کاری بکنم نمیتوانم این روضه را نخوانم» و بعد در ادامه ذکر مصیبت میخواند و مجلس به مجلس عزاداری تبدیل میشود.
رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت با تأکید بر اینکه نیاز به طراحی مدلهای شادی متدینانه داریم، گفت: شادی نیاز فطری آدمهاست و ذات انسان آن را میطلبد و باید به شکل صحیح برطرف شود.
وی ادامه داد: جشنهایی که اکنون در روز دختر شکل گرفته، متفاوت از گذشته برگزار میشود. قبلاً یک سن وجود داشت و یک نفر متکلمالوحده سخنرانی یا شعرخوانی میکرد اما اکنون سن مراسم به وسط جمعیت آورده شده و تک خوانی به سرود دسته جمعی تبدیل شده که یک تغییر روش برای جشنها بوده است.
حجتالاسلام ملانوری افزود: آستان حضرت معصومه(س) اعلام کرد سال گذشته در مراسم روز دختر، 50 هزار نفر در این آستان حضور داشتند و جشن هم حدود هشت ساعت طول کشید در حالی که این تعداد از افراد و این ساعت طولانی اصلاً پیشبینی نشده بود؛ اما این اتفاق رخ داد چراکه کار، کار مردمی بود. امسال نیز پیشبینی آنها حضور دو برابر جمعیت سال گذشته بود.
وی با تأکید بر اینکه باید به صورت مداوم این ظرفیت خوب را آسیبشناسی، ارزیابی و به روزرسانی کرده ارتقا دهیم، گفت: اگر این کارها را نکنیم، فرصتمان را از دست دادهایم. حداقل طی دو تا سه سال اخیر، دو روش جدید در این حوزه خلق شده است که یکی جشنهای مشارکتی است یعنی یک نفر گوینده و بقیه شنونده نیستند بلکه افراد در جشن و شادی مشارکت دارند و دومی شادپیمایی است که در حین راهپیمایی برنامههای نمایشی، سرود، مدیحهسرایی، پذیرایی و ... صورت میگیرد.
رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت در ادامه به این مسئله نیز تأکید کرد که اقدامات صورت گرفته برای طراحی و اجرای شادیهای مومنانه کافی نیست و تصریح کرد: به طراحی مدلهای جدید و توسعه و بهرهور کردن مدلهای موجود نیاز داریم.
وی در پاسخ به این سؤال که چه نهادی را موظف به طراحی مدلهای جدید شادی میدانید؟ گفت: یک نهاد مسئولیت این مسئله را بر عهده ندارد چون اداره فضای مذهبی نیز بر عهده فقط یک نهاد نیست. به نظر من قرارگاه ملی مسجد که در آن وزارت ارشاد به عنوان مسئول فرهنگ، سازمان تبلیغات، حوزه علمیه، سازمان اوقاف، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و ... به عنوان ارکان اصلی حضور دارند، یکی از جاهایی است که میتواند این موضوع را پیگیر کند. البته میتوان در این خصوص بانک ایدهها را نیز تأسیس کرد تا با دریافت ایدههای مردم و اجرای بهترین ایدهها بتوانیم جشنهای بهتری طراحی کنیم.
انتهای پیام