کد خبر: 4280483
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۷:۵۴
زهرا پناهی‌روا:

سند تحول بنیادین امسال در ۵۰ درصد مدارس شاهد محقق می‌شود + فیلم

مدیر کل امور شاهد و ایثاگران آموزش و پرورش گفت: امسال «اجرایی کردن سند تحول بنیادین» و تحقق شاخص‌های آن در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و قرار است این برنامه در ۵۰ درصد مدارس شاهد اجرایی و این شاخص‌ها در مدارس شاهد محقق شود.

سند تحول بنیادین در ۵۰ درصد مدارس شاهد تا پایان سال تحقق می‌یابدزهرا پناهی‌روا، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به برنامه‌های اجرا شده برای بهبود خدمات آموزشی و پرورشی به ویژه برای دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر گفت: ۳۶ هزار دانش‌آموز و نزدیک به ۵ هزار معلم شهید داریم که همه آنها الگو و اسوه معلمان در عرصه ایثار و شهادت هستند. در دولت چهاردهم نگاه مثبتی به مدارس شاهد وجود دارد که با تأکید بر نگاه تربیتی و آموزشی و به نوعی نگاه همه‌جانبه به مدارس، برنامه‌های خاصی را پیش‌بینی کرده‌ایم که این برنامه‌ها می‌تواند مدارس را از حالت منفعل خارج کند و دستاورد‌های خوبی را در این مدارس شاهد باشیم.  
 
وی افزود: هفت برنامه خاص برای مدارس شاهد اعم از آموزشی، تربیتی و توانمندسازی معلمان پیش‌بینی شده است؛ چراکه اگر معلمان را به آموزش‌ها و روش‌های تدریس نوین مجهز کنیم، قطعاً می‌توانیم به جایگاهی برسیم که دانش‌آموزان را با علم روز بیشتر آشنا کنیم. یعنی محتوای کتاب با روش‌های تدریس جدید و مطابق با علم روز به دانش‌آموزان آموزش داده شود.
 
پناهی‌روا ادامه داد: یکی از طرح‌ها و برنامه‌ها برای مدارس ابتدایی با عنوان «شادکام» است که طرح بازی و یادگیری است و دوره‌های مختلفی برای معلمان مقطع ابتدایی برگزار می‌شود تا بتوانند از طریق بازی و یادگیری، محتوای کتاب را تدریس کنند. درواقع «شادکام» نام دانش‌آموز کلاس پنجمی است که سال گذشته در عملیات تروریستی کرمان به شهادت رسید و عنوان این طرح را به نام این شهید نامگذاری کردیم تا به این واسطه یاد و نام این دانش‌آموز و همه دانش‌آموزانی که در این حادثه به شهادت رسیدند را گرامی و زنده نگه داریم.
 
 
وی تصریح کرد: طرح دیگری که با نگاه ویژه دنبال می‌شود، «اجرایی کردن سند تحول بنیادین»، یعنی «سند تراز مدرسه‌ای» است و این طرح به نگاه مدیران مدارس برمی‌گردد. اگر به مدیران مدارس توجه ویژه‌ای داشته باشیم و شاخص‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به ویژه شاخص‌های اجرای آن در مدارس را مدنظر قرار دهیم، مدیران می‌توانند با روش‌های نوین ارتباط با دانش‌آموزان و معلمان آشنا شوند و ویژگی‌های یک مدرسه تراز سند تحول بنیادین را پیاده‌سازی کنند. این طرح را در مدارس شاهد جلوتر از همه مدارس اجرا کرده‌ایم و منجر به این شد که تعدادی از مدیران در سطح کشور انتخاب شدند و طی همایشی از آنها قدردانی کردیم.
 
سند تحول بنیادین
 
مدیرکل امور شاهد و ایثارگر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: امسال «اجرایی کردن سند تحول بنیادین» و تحقق شاخص‌های آن در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و قرار است این برنامه در ۵۰ درصد مدارس شاهد اجرایی و این شاخص‌ها در مدارس شاهد محقق شود و در این راستا از مدارس دیگر، یک پله جلوتر هستیم.
 
وی با اشاره به برنامه‌های شادی و نشاط برای دانش‌آموزان گفت: ورزش همگانی را با هماهنگی معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان در مدارس شاهد احیا کردیم و این طرح را امسال برای مدارس متوسطه اول در اولویت قرار دادیم که مربیان تربیت بدنی و دانش‌آموزان از این طرح استقبال کردند و امیدوارم بتوانیم این اتفاق را در سال‌های بعد یا در سایر برنامه‌ها توسعه دهیم؛ چرا که دانش‌آموزان به این فعالیت‌ها نیاز دارند.
 
 
وی طرح پیشرفت تحصیلی ویژه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم را مورد اشاره قرار داد و افزود: براساس بررسی‌های انجام شده، برگزاری آزمون‌های هماهنگ یکی از نیاز‌های مهم دانش‌آموزان متوسطه دوم است، از این رو برای اینکه بتوانیم کلاس‌های تقویتی دانش‌آموزان را هدفمند پیش ببریم و نگاه ویژه‌تری به درس‌های خاص داشته باشیم، آن درس‌ها در کلاس‌های آموزشی بیشتری برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود و آزمون‌های هماهنگ نیز در این راستا برگزار خواهد شد.  
سند تحول بنیادین در ۵۰ درصد مدارس شاهد تا پایان سال تحقق می‌یابد
 
پناهی‌روا در ادامه بیان کرد: اجرای فعالیت‌های قرآنی طرح دیگری است که با عنوان «افق شاهد» اجرا می‌شود. این طرح از سال گذشته و برای دانش‌آموزان مقطع دبستان اجرا می‌شود و بازخورد‌ها و دستاورد‌های مثبتی را دریافت کردیم و امیدوارم بتوانیم وظیفه‌ای که در حوزه آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن داریم به روش نوین اجرا کنیم. از حدود ۶۵۰۰ کلاس درس در مقطع ابتدایی در ۵۷۳ مدرسه‌ای که وجود دارد، ۵۳۰۰ کلاس را زیر پوشش داریم و بقیه کلاس‌ها نیز در سال تحصیلی آینده اجرا خواهد شد.
 
وی درباره اجرای این طرح قرآنی برای سایر مقاطع افزود: اصل نگاه ما به مقطع ابتدایی است و اگر بر آموزش قرآن برای این مقطع متمرکز شویم، قطعاً این آموزش‌ها اثربخش خواهد بود و دانش‌آموزان با آگاهی و دانش بهتری وارد مقاطع بعدی می‌شوند.
 
اجرای برنامه‌های حوزه مشاوره
 
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های حوزه مشاوره گفت: امسال دو برنامه اصلی در این زمینه در دست اجرا داریم که یکی از آنها پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، این طرح با همکاری هدفمند وزارتخانه‌های مرتبط در حال پیگیری است. کلیات طرح مشخص شده و براساس نیازسنجی، بر مناطق و گروه‌های پرخطر تمرکز خواهیم کرد. درواقع هدف اصلی ما پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان است و اجرای این طرح با هماهنگی بخش‌های مختلف آموزشی و به‌ویژه مشاوران مدارس انجام می‌شود. همچنین طرح شاهد نیز در همکاری با بنیاد شهید برای دانش‌آموزان در دست انجام است. در این بخش، با مشارکت بنیاد شهید، نظام جامعی برای حمایت از دانش‌آموزان شاهد طراحی کرده‌ایم. این نظام شامل هدایت تحصیلی تخصصی و ارتقای آگاهی دانش‌آموزان و خانواده‌ها است و با کمک مشاوران مدارس، تلاش می‌کنیم تا دانش‌آموزان را در انتخاب رشته مناسب با توجه به استعداد‌های فردی‌شان یاری کنیم و از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم و این برنامه با حمایت سازمان‌ها و نهاد‌های همکار اجرا می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند با آمادگی بیشتری وارد جامعه شوند.  
 
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چگونه از حقوق تحصیلی و سایر حقوق دانش‌آموزان شاهد در مناطق محروم یا مدارس عادی حمایت می‌کنید، بیان کرد: سیستم حمایتی ما برای دانش‌آموزان شاهد به دو شکل سازماندهی شده است، یکی از آنها مدارس شاهد است که در سراسر کشور ۱۴۰۶ مدرسه شاهد وجود دارد که براساس ظرفیت استان‌ها توزیع شده‌اند، این مدارس امکانات ویژه آموزشی و حمایتی را برای دانش‌آموزان واجد شرایط فراهم می‌کنند. دوم طرح حمایت از دانش آموزان پراکنده برای دانش‌آموزانی است که به دلایل مختلف نمی‌توانند در مدارس شاهد حضور یابند. این دانش‌آموزان در قالب طرح پراکنده، شناسایی می‌شوند و مکانیزم‌های حمایتی ویژه برای آنها در نظر گرفته شده است. از اقدامات حمایتی برای دانش‌آموزان پراکنده، می‌توان به تعیین معلمان و دبیران ویژه برای نظارت بر عملکرد تحصیلی،  نیازسنجی و شناسایی مشکلات آموزشی هر دانش‌آموز و هماهنگی مستمر با بنیاد شهید برای ارائه خدمات حمایتی اشاره کرد. وظیفه ما این است که شناسایی و ثبت دانش آموزان پراکنده و نظارت بر عملکرد تحصیلی آنها را انجام دهیم و موارد را برای ابلاغ به بنیاد شهید ارائه کنیم تا بتوانند به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند.  
 
پذیرش در مدارس شاهد 
 
وی در ادامه به نحوه پذیرش در این مدارس اشاره کرد و گفت: توجه ویژه مدارس شاهد به دانش‌آموزان طرح شاهد است، یعنی فرزندان جانباز ۲۵ درصد به بالا تا فرزند شهید را زیر پوشش قرار می‌دهد. همچنین براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک سری از دانش‌آموزان ایثارگر را پوشش می‌دهیم که این ایثارگر‌ها باید دارای امتیازات خاصی باشند.
 
پناهی‌روا تصریح کرد: دانش‌آموزان مدارس شاهد مانند مدارس خاص دیگر مثل نمونه دولتی، سمپاد یا هیئت‌امنایی آزمون ورودی ندارند. با توجه به جامعه هدفی که وجود دارد، دانش‌آموزان ایثارگر، امتیاز‌های خاص خودشان را دارند. درواقع یک بخشنامه ثبت‌نام داریم که در آن کاملاً شرایط دانش‌آموزانی که باید ثبت‌نام شوند و امتیازات خاص آنان مشخص شده است. این دانش‌آموزان طبق همان امتیاز‌ها و شرایطی که پیش‌بینی شده است، پیش‌ثبت‌نام می‌شوند. پرونده آنها بررسی می‌شود و با توجه به امتیازاتی که دارند می‌توانند در مدارس شاهد ثبت‌نام کنند و ثبت‌نامشان قطعی خواهد شد.
 
 
وی در ادامه به زمان ثبت‌نام اشاره کرد و گفت: پیش‌ثبت‌نام پایه اول از اول خرداد تا ۲۰ خرداد ماه، پایه هفتم از ۲۱ خرداد تا اول تیر، پایه دهم اواخر تیرماه بعد از اعلام هدایت تحصیلی (حدود ۱۰ روز فرصت ثبت‌نام) و میان‌پایه‌ها (پایه‌های دوم تا ششم و هشتم تا دوازدهم) در صورت وجود ظرفیت از اول مرداد تا ۱۵ مرداد از طریق سامانه my.medu.ir انجام می‌شود. اولویت با خانواده‌های طرح شاهد، ایثارگران و کسانی است که امتیازات خاص دارند. همچنین دانش‌آموزانی که حافظ قرآن هستند یا رتبه‌های فرهنگی-هنری در سطح استانی و ملی دارند، می‌توانند ثبت‌نام کنند.
 
توسعه مدارس شاهد 
 
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران درباره توسعه مدارس شاهد بیان کرد: افزایش تعداد مدارس شاهد بستگی به تعداد دانش‌آموزان طرح شاهد دارد. خوشبختانه تعداد فرزندان شهدا رو به کاهش است و ما همیشه امیدواریم این روند ادامه یابد. برنامه خاصی برای افزایش چشمگیر تعداد مدارس شاهد نداریم، مگر در مورد هنرستان‌ها که در راستای سیاست کلی وزارت آموزش و پرورش برای توسعه هنرستان‌ها ممکن است اقداماتی انجام دهیم. سال گذشته در قالب طرح متوازن‌سازی حدود ۵۰ مدرسه اضافه کردیم تا پوشش بهتری برای دانش‌آموزان داشته باشیم، اما امسال چنین برنامه‌ای نداریم و امیدوارم روزی برسد که بتوانیم مدارس شاهد را به عنوان الگو‌های آموزشی بهتر از گذشته ارائه دهیم.
 
گفت‌وگو از سمیه قربانی
انتهای پیام
captcha