به گزارش خبرنگار ایکنا، علی طلوعی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در نشست خبری که صبح چهارشنبه ۱۷ اردیبهشتماه با حضور معاونان گردشگری، صنایع دستی، میراث فرهنگی، توسعه مدیریت، سرمایهگذاری و تأمین منابع و فرمانده یگان حفاظت میراث استان تهران برگزار شد، با اشاره به برنامههای میراث فرهنگی در سال جاری گفت: چند اتفاق مهم رخ داد که بزرگترین افطاری را در ماه مبارک رمضان و همچنین در ایام نوروز برگزار کردیم.
طلوعی بیان کرد: تلاقی دو مناسبت نوروز و رمضان، که تلاقی مبارکی بود، باعث شد محتوای کار و برنامهها به ویژه در تحویل سال نو متفاوت باشد. همچنین برگزاری باشکوه مراسم لیالی قدر، برنامههای تهرانگردی و شهرستانگردی با طراحی بسیار خوبی انجام شد. ۱۱۰ ایستگاه نوروزی در تهران ایجاد و تهران به مقصد جذاب گردشگری تبدیل شد. بر اساس آمار ستاد اجرایی، رتبه سوم کشور را در تعداد مسافران نوروزی کسب کردیم و رتبه چهارم را در میزان اقامت مسافران داشتیم.
وی افزود: برای اولین بار برنامه راهبردی پنجساله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران را تدوین کردیم. براساس این برنامه، برشهای سالانهای تعریف کردیم؛ یعنی یک برنامه پنجساله با برشهای یکساله که اکنون آماده است و فقط منتظر تصویب نهایی است که تا پایان اردیبهشتماه ابلاغ خواهد شد. این برنامه، مبنای گامهای بعدی میراث فرهنگی استان تهران خواهد بود.
طلوعی ادامه داد: در بحث عملیاتی، به این نتیجه رسیدهام که با دو مشکل اساسی مدیریت تصویر تهران در حوزه روایتگری و انجام نشده صحیح روایت تهران مواجه هستیم. همانطور که مقام معظم رهبری نیز تأکید کردهاند، در مورد تهران کمتر صحبت میشود، در حالی که تهران باید نماد بسیاری از خصوصیات ملت ایران باشد. خصوصیاتی مانند شجاعت، استقلالطلبی و دشمنستیزی که در جریان انقلاب و حوادث مربوط به آن نمایان شد. اگر بخواهیم این ویژگیها را در یکجا بهصورت متمرکز و مستند بررسی کنیم، باید تهران را مطالعه کنیم. در تمام رویدادهای مهم و مبارزات سیاسی تاریخ ایران در ۱۵۰ سال اخیر، نماد این رویدادها مردم تهران بودهاند و تهران همیشه پیشرو و پیشگام بوده است؛ بنابراین باید شناسنامه و کارنامه این شهر را تنظیم و درک کرد.
وی با بیان اینکه روی مزیتهای تهران متمرکز هستیم، گفت: مهمترین موضوعات کشور در تهران متمرکز است، بیش از سه هزار اثر تاریخی در تهران وجود دارد، بیشترین موزههای کشور (۱۱۲ موزه) در تهران قرار دارد، ۱۲ هکتار بافت تاریخی ثبتشده در تهران وجود دارد، بیش از ۵۰ درصد شرکتهای مسافرتی کشور (بیش از ۲ هزار شرکت) در تهران فعال هستند، تهران زیرساختهای مناسب در شبکه حملونقل ریلی، هوایی و جادهای دارد، مهمترین راههای ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب از تهران میگذرد، پایتخت رویدادهای سیاسی و بینالمللی است، کانون جشنوارههای هنری، سینمایی و تجسمی کشور در تهران بوده و بزرگترین نمایشگاهها و رویدادهای ورزشی در این شهر برگزار میشود. بیشترین استارتآپهای گردشگری در تهران فعال هستند، مهمترین مراکز آکادمیک و آموزشی کشور در تهران قرار دارد، پیشرفتهترین مراکز پزشکی و بیشترین تختهای بیمارستانی کشور در تهران است، یکسوم درآمدهای مالیاتی کشور از تهران تأمین میشود، بیشترین سپردههای بانکی، متعلق به مردم تهران است و متوسط درآمد و هزینه خانوار در تهران بالاتر از سایر نقاط کشور است. این آمار و دادهها نشان میدهد که تهران مزیتهای رقابتی فراوانی دارد. از این رو در برنامهریزیهای اخیر، روی این مزیتها تمرکز کردهایم.
طلوعی بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه، سعی کردهایم براساس اسناد بالادستی و مزیتهای رقابتی تهران، چند برنامه کوتاهمدت و استراتژیک طراحی کنیم. یکی از این برنامهها، مدیریت تصویر تهران است. باید تصویر فعلی تهران را با تصویری که باید باشد، هماهنگ کنیم. همچنین، روایت تهران نیاز به بازنگری دارد. تهران امروز، پایتختی است که گاهی بیمحتوا به نظر میرسد. البته تمام این برنامهها نیاز به همکاری فرابخشی دارد و نمیتوانیم بهتنهایی آن را پیش ببریم.
مدیرکل میراث فرهنگی بر تقویت تشکلها تأکید کرد و گفت: یکی از دغدغههای اصلی در حوزه تهران، عدم ارتباط مؤثر بخش خصوصی با حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. برای حل این مشکل، پیشنهاد دادهایم سه نهاد جدید با عناوین خانه صنایع دستی تهران، خانه میراث تهران و خانه گردشگری تهران تأسیس شود. درواقع هدف این است که این نهادها به عنوان پل ارتباطی بین اداره کل و بخش خصوصی عمل کنند، همچنین قصد داریم تصدیگریها را به بخش خصوصی و جوامع مرتبط واگذار کنیم و فقط نقش سیاستگذاری و حمایتی داشته باشیم.
وی دیگر برنامههای میراث فرهنگی تهران را مورد اشاره قرار داد و افزود: احیای جایزه تهران در حوزه صنایع دستی، برگزاری هفته تهران بهصورت جدی و استفاده از آن در دیپلماسی فرهنگی، طراحی مسیرهای گردشگری جذاب مانند مسیر گردشگری قاجار، احیای زیست شبانه تهران با همکاری سایر دستگاهها، برنامه تهرانگردی برای مسئولان، سفرا و دیپلماتها، جوانان و خانوادهها، برگزاری همایش فرصتهای سرمایهگذاری در گردشگری تهران، ساماندهی موزههای تهران و توسعه آنها، تمرکز بر شهرستانهای استان تهران بهجای تمرکز صرف بر شهر تهران و حفظ و احیای بافت تاریخی تهران، بهویژه در مناطق ۱۲ و ۶ و حریم منطقه ۱ و ۳ از جمله برنامههایی است که به آنها خواهیم پرداخت.
طلوعی با اشاره به ایمن کردن بازار تهران تصریح کرد: بهصورت هفتگی با شهرداری و آتشنشانی جلسات ایمنی برگزار میکنیم و از جمله اقدامات انجامشده در این زمینه بررسی مشکلات برق، گاز، و چاههای جذبی و اجرای پروژههای ایمنیسازی با همکاری میراث فرهنگی است.
وی با تأکید بر تعادل بین حفظ میراث و حقوق مالکان گفت: ثبت آثار تاریخی گاهی به محدودیتهایی برای مالکان منجر میشود. هنر ما باید ایجاد فضایی باشد که میراث حفظ شود، مالکان متضرر نشوند و راهحلهای جایگزین مانند تبدیل خانههای قدیمی به اقامتگاههای بوتیک (مثال موفق آلمان با ۶۰ مورد مشابه) ارائه شود.
طلوعی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تعامل نامناسب شهرداری با میراث فرهنگی گفت: برخلاف تصورات رایج، شاهد تعاملات سازندهای بین اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری تهران بودهام. بهویژه در مناسبتهایی مانند نوروز، جلسات مشترک مؤثری با معاون فرهنگی - اجتماعی شهرداری، شهرداران مناطق، و حوزه گردشگری شهرداری (بهویژه در منطقه عباسآباد) برگزار شده است. این واقعیت وجود دارد که به دلیل ساختار ویژه شهر تهران، توسعه گردشگری بدون همکاری شهرداری امکانپذیر نیست. با آگاهی از ضرورت گسترش تعاملات، با مسئولان شهرداری نشستهای متعددی ترتیب دادهایم و تفاهمنامهای جامع امضا کردهایم، که بهزودی منتشر خواهد شد. این همکاریها شامل مواردی چون طراحی مسیرهای جدید گردشگری در تهران، توسعه موضوعی گردشگری در پایتخت، مدیریت سفر به تهران و بهبود زیرساختهای مرتبط و ارائه طرحهای اقامتی به شهرداری و رسیدن به تفاهمهای عملیاتی است.
وی تصریح کرد: مأموریت اصلی ما سیاستگذاری، تسهیلگری و حمایت از پروژهها و نه تصدیگری مستقیم است و این نگاه استراتژیک باعث میشود تا از موازیکاری جلوگیری شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی استان تهران با اشاره به تعداد آثار ملی در کشورمان گفت: در جمهوری اسلامی ایران، از حدود یک میلیون اثر دارای استعداد ثبت، فقط ۴۲ هزار اثر (معادل ۴.۲ درصد) به ثبت رسیده است. این آمار نشاندهنده ظرفیت عظیم میراثی کشور است که هنوز به طور کامل شناسایی و ثبت نشده است. همین الگو در تهران نیز صادق است. با وجود تمام برنامهریزیها، بودجهبندیها و چالشهای موجود، درصد کمی از آثار پایتخت به ثبت رسیدهاند که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی در پایان تأکید کرد: مطالبهگری به تنهایی کافی نیست. ما به همراهی رسانهها نیاز داریم تا بتوانیم در حوزههای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشرفت کنیم. برنامههای ما (از جمله چشمانداز سهساله) به زودی منتشر خواهد شد و از انتظار داریم نه تنها به عنوان ناظر، بلکه به عنوان همراه و حامی در کنار ما باشید. تجربه نشان داده هر جا رسانهها پای کار آمدهاند، مسائل با سرعت بیشتری حل شدهاند.
انتهای پیام