لاله افتخاری، فعال قرآنی در گفتوگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اقدامات مؤثر جامعه قرآنی در طول 12 روز جنگ تحمیلی
رژیم صهیونیستی و
وعده صادق 3 گفت: فعالیتها پر فراز و نشیب و متنوع بود و انتظار میرفت که کمی منسجمتر و هدفمندتر باشد تا بتوان گزارشهای مستندتری از این حضور، ارائه داد و باید نقاط ضعف و قوت آن نیز احصا شود.
وی ادامه داد: با این حال، خوشبختانه در این مدت از سوی اهالی قرآن به ویژه قاریان، تلاوتها و محافلی شکل گرفت و برخی دیگر از اعضای جامعه قرآنی، برنامه قابل تحسین بازدید و دلجویی از آسیبدیدگان و مجروحان را داشتند.
رئیس اسبق فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ایران تصریح کرد: مهمترین اقدامی که جامعه قرآنی طی این مدت چه در زمان تهاجم و چه در برهه آتشبس ـ هر چند که چندان هم اعتباری به آتشبس نیست و طبق فرمایش رهبری شکننده است ـ باید به انجام برسانند، جهاد تبیین است. اگر این اتفاق را شاهد نباشیم در خلأ پیش آمده، دشمن روایتهای خود را بر فضای به وجود آمده حاکم خواهد کرد و زمانی که مجال برای روایت دشمن فراهم شود؛ گستاخی را به حدی میرساند که شکستهای خود را نیز پیروزی وانمود کرده و کمترین موفقیت خود را بزرگنمایی کرده و توفیقات جبهه حق را کماهمیت و کوچک جلوه میدهد.
افتخاری گفت: در چنین شرایطی باید جامعه قرآنی براساس آیات قرآن موفقیتهای به دست آمده را برای تقویت روحیه مردم بیان کند؛ از جمله این آیات میتوان به آیه 17 سوره انفال اشاره کرد که میفرماید: «...وَما رَمَيتَ إِذ رَمَيتَ وَلٰكِنَّ اللَّهَ رَمىٰ ...»؛ با بیان چنین آیاتی اصلاً میتوان آسیبهای وارده از جنگ به مردم را به شکلی تبیین کرد که آنها احساس تنهایی نکرده و همواره احساس کنند که دست حامی و یاریگری در امداد و کمک به آنها وجود دارد.
این حافظ قرآن افزود: تفاوت فاحشی میان دیدگاه ما که به وعدههای قرآنی باور داریم، با آن حاضران در سرزمینهای اشغالی به ویژه در مورد آسیبهای وارد آمده از جنگ هست؛ ما همانهایی هستیم که طبق آیه 104 سوره نساء که میفرماید: «وَلَا تَهِنُوا فِی ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ ۖ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ ۖ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا» آسیبهای وارد آمده را به خاطر ایمان به خدا و باور به شهادت، خیلی راحتتر از جماعتی که بیخدا هستند، میپذیریم و آن را به جهت ابتلا و آزمایشی که ممکن است، خداوند در مسیر زندگی ما قرار داده باشد، مقدس میدانیم.
این فعال قرآنی تأکید کرد: نتیجه چنین باور و روحیهای آن میشود که مردم میهن اسلامی در آماج حملات دشمن حضور پرشوری در صحنه داشته باشند؛ در راهپیماییها شرکت کرده، تشییع پیکرهای شهدای اقتدار را با حضور پرشور و پرصلابت خود برگزار میکنند و آن طرف مردم در شهرکهای صهیونیستی در پناهگاههای خود خزیده یا به دنبال فرصتی مغتنم هستند تا دیار خود را ترک کنند.
افتخاری گفت: بیان چنین ویژگیهای ایمانی در میان هممیهنان با استناد به آیات قرآن به ویژه در ایامی که آتشبس اعلام شده است، وظیفه جامعه قرآنی است که باید با برگزاری محافل قرآنی یا همایش و مراسم که به تجلیل از شهدای این جنگ تحمیلی اختصاص پیدا میکند، به آن دست بزنند.
این فعال قرآنی افزود: این روحیه باید همچنان در تمامی ایام حفظ شود و در کنار آن نباید از دشمن غفلت کرد؛ مصداق بارز این قضیه را میتوان در ماجرای غزوه «حَمراءالاسد» جستجو کرد که یک روز پس از جنگ احد، پیامبر اکرم(ص) با اطمینان از اینکه مشرکان ممکن است به واسطه روحیه بالایی که از نتیجه جنگ احد به دست آوردهاند به مدینه حمله کنند، پیشدستی کرده و با همان لشکری که در جنگ شرکت کرده بودند به دشمن یورش برده و توطنه دشمن را در نطفه خفه کردند.
افتخاری اظهار کرد: از جمله دیگر مصادیقی که ممکن است ما در این ایام از خدعه دشمن غفلت کنیم، غروری است که ممکن است به سبب پیروزیهایی که در این جنگ حاصل آمد، به ما دست دهد. با رجوع به تاریخ صدر اسلام مجدد به غزوه احد برمیخوریم که طمع عدهای برای دستیابی به غنائم و اثبات این نکته که توفیق در جنگ را از آن خود کنند موجب شد که از پشت سر، دشمن به آنها لطمه بزند.
وی مردم را به مراقبت از لطمات دسیسه و بازیهای منافقانه جمعی وطنفروش و مزدور دشمن در این برهه از زمان توصیه کرد و گفت: آیه 47 سوره توبه به این عده اشاره دارد و میفرماید: «...وَ فِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ»؛ باید نسبت به این عده هوشیار بود و از آنها دوری کرد و در شناسایی و دستگیری آنها؛ دستگاههای اطلاعات و امنیتی کشور را یاری رساند.
افتخاری در پایان در پاسخ به این پرسش که جامعه قرآنی چه وظیفه و رسالتی را در قبال خانوادههای بازمانده جنگ که در این کارزار عزیزانشان را از دست داده و دچار لطمات روحی و روانی شدهاند، دارد؟ گفت: ملت ما تجربه مشابه این مسئله را در دوران دفاع مقدس داشته است. آن زمان هم جمعی از معتمدین که نوعاً از طبقه دیندار و فعال قرآنی که مورد وثوق مردم بودند به اتفاق جمعی از خانواده شهدا با مراجعه به منازل افرادی که به تازگی عزیزی را از دست داده بودند، با تبیین نکات قرآنی و دینی و دلداری دادن به آنها، خود را شریک غم آنها معرفی میکردند؛ همینجا اعلام میکنم که جمعی از اهالی قرآن ایثارگر نیز آمادگی دارند که در این برهه زمانی نیز وظیفه خود را به انجام رسانده و با هماهنگی و همفکری با مسئولان، در این زمینه رفتاری همانند دوران هشتسال دفاع مقدس، از خود بروز دهند.
گفتوگو از امیرسجاد دبیریان
انتهای پیام