به گزارش ایکنا، کتب درسی در نظام آموزشی کشور نه تنها نقش انتقال دانش را برعهده دارند، بلکه در تربیت معنوی و فرهنگی دانشآموزان نیز تأثیر عمیقی ایفا میکنند بهویژه کتاب قرآن دوره ابتدایی که نخستین مواجهه رسمی کودکان با مفاهیم الهی و معارفی است، همواره با تصویرسازیهای جذاب و آموزنده همراه بوده تا ارتباط قلبی و ذهنی کودکان با آیات قرآن و معارف اهل بیت(ع) برقرار شود. اما بررسیها و گزارشهایی در روزهای اخیر نشان از حذف برخی تصاویر و پیامهای قرآنی از کتب قرآن دوره ابتدایی دارد.
تصویر در آموزش کودکان نقش محوری دارد و کودکان در نخستین سالهای تحصیل، ارتباط عمیقتری با تصاویر برقرار میکنند و به همین دلیل از طریق آنها معانی و مفاهیم را بهتر درک میکنند. حضور نقاشیها و تصویرگریهای مرتبط با مفاهیم قرآنی و اهل بیتی در کتب درسی نه تنها جذابیت آموزشی را افزایش میدهد، بلکه احساس نزدیکی و محبت به قرآن و اهل بیت(ع) را در ذهن دانشآموزان تقویت میکند.
دلایل این اقدام و حذف تصاویر را از مسئولان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خواستاریم. آیا این تصمیم با هدف سادهسازی کتب اتخاذ شده یا ناشی از رویکردی تازه در تدوین محتواست؟ آیا چنین تغییراتی با نظر کارشناسان قرآنی و تربیتی هماهنگ شده است؟
کارشناسان معتقدند که کتب قرآنی دوره ابتدایی باید با نهایت دقت و نظارت علمی، تربیتی و فرهنگی تدوین شوند. هرگونه تغییر ناگهانی در محتوا و ساختار آنها بدون ارائه دلایل روشن میتواند اعتماد خانوادهها را خدشهدار کند. از این رو ضرورت دارد که در فرایند تدوین و بازنگری کتب درسی، شفافیت بیشتری اعمال شده و نظارت مستمر نهادهای قرآنی، فرهنگی و حتی خانوادهها لحاظ شود.
با توجه به اهمیت حیاتی موضوع، انتظار میرود سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با شفافیت کامل به این پرسش پاسخ دهد که چرایی حذف تصاویر قرآنی و معارفی از کتب قرآن دوره ابتدایی چه بوده است؟ این پاسخگویی میتواند ضمن رفع ابهامات موجود، زمینه اعتماد و مشارکت بیشتر جامعه قرآنی در فرایند تربیت نسل آینده را فراهم کند.
انتهای پیام
صفحات کتاب هم کم نشده
پس چرا کتاب ها به هم ریخته است؟
لطفا از سازمان تايف كتاب هاي درسي بپرسيد امسال كه كتابهاي جديد قرار است اجرا شود؛ با دستكاري كتاب هاي درسي قبلي چگونه مقايسه كتاب هاي گروه گواه و آزمايش امكان پذير خواهد بود؟!!!!!!!!!!!!!!!!