
حجتالاسلام والمسلمین مجید رضایی، عضو شورای فقهی بورس، در گفتوگو با ایکنا، درباره محصول تازه اجتهاد فقهی در بازار سرمایه ایران اظهار کرد: یکی از اوراق بهاداری که در کشور مطرح شده، اوراق اجاره سهام است و اوراق بهادار وقتی وارد بازار بورس میشوند هم بازار اولیه دارند و هم بازار ثانویه. در مدل اوراق اجاره که پیش از این در خارج از کشور نیز مطرح شده است، شرکت یا بنگاه دارایی خود را به مردم میفروشد و مردم مالک آن دارایی میشوند و سپس همان شرکت دارایی فروخته شده را به صورت اجاره به شرط تملیک برای پنج یا شش سال دوباره اجاره میدهد. در این مدت دارایی در مالکیت مردم است و منافع اجاره به آنان پرداخت میشود.
وی گفت: در ایران نیز این مدل مطرح بود، اما دولت برای تأمین مالی با محدودیت مواجه شد، زیرا فروش داراییهای دولتی تشریفات قانونی پیچیدهای دارد و امکان اجرای سریع آن در بازار سرمایه وجود ندارد و به همین دلیل پیشنهاد شد از داراییهایی استفاده شود که هم قابلیت واگذاری داشته باشند و هم پس از مدتی قابل بازگشت باشند و این داراییها سهام شرکتهای دولتی بودند.
عضو شورای فقهی بورس افزود: دولت مایل نبود سهام را به طور دائم از اختیار خود خارج کند، اما میتوانست برای سه تا چهار سال آنها را واگذار و سپس بازگرداند و همچنین حفظ صندلی مدیریتی دولت در شرکتهای حساس مانند شرکتهای دارویی ضروری بود تا نقش نظارتی و مدیریتی دولت در این شرکتها حفظ شود.
وی درباره قابلیت اجاره سهام توضیح داد: یکی از مسائل مهم این بود که آیا اساساً سهام قابلیت اجاره دارد یا نه و با بررسیهای حقوقی و فقهی نظر کمیته فقهی این بود که سهام قابل اجاره است، مشروط بر اینکه شرکت داراییهای قابل اجاره داشته باشد. برای مثال، کارخانهای که زمین، ساختمان، ماشینآلات و تجهیزات دارد داراییهای قابل اجاره دارد، اما برخی شرکتها که دارایی مالی دارند مانند بانکها یا برخی شرکتهای بیمه، قابلیت اجاره ندارند.
حجتالاسلام رضایی ادامه داد: در کمیته فقهی دو پرسش اصلی مطرح شد؛ یکی اینکه منافع سهام چیست که میخواهیم آن را اجاره دهیم و دوم اینکه شرکت موردنظر چه شرایطی باید داشته باشد تا سهام آن قابل اجاره باشد و این مسائل باعث شد بررسیها و جلسات متعددی برگزار شود تا چارچوب دقیق فقهی و حقوقی مشخص شود.
وی درباره ورود دانشگاهها به این موضوع گفت: به دلیل پیچیدگی بحث، کمیته فقهی از دانشکدههای حقوق در قم و سایر دانشگاهها کمک گرفت و پایاننامهها و رسالههای متعددی در دانشگاه قم، دانشگاه مفید، پردیس فارابی، دانشگاه تهران و دانشگاه امام صادق(ع) درباره اجاره سهام تدوین شد و این تحقیقات به ایجاد ادبیات علمی و چارچوب فقهی و حقوقی معتبر برای این مدل منجر شد.
عضو شورای فقهی بورس درباره دلیل تعیین حداقل شصت درصد دارایی قابل اجاره گفت: بررسیها نشان داد که برای صحت اجاره، اکثر داراییهای شرکت باید قابل اجاره باشند و برخی فقهای اهل سنت با استناد به تفسیرهایی از احادیث، رقم سی درصد را کافی میدانستند، اما کمیته فقهی ایران نظر داد که اکثریت داراییها باید قابلیت اجاره داشته باشند و بنابراین حداقل شصت درصد برای اطمینان از صحت اجاره و رعایت عرف بازار پذیرفته شد و برای تشخیص اینکه یک شرکت این معیار را دارد یا نه کارشناسان بازار سرمایه صورتهای مالی را بررسی کرده و گزارش دقیق ارائه میدهند.
رضایی افزود: این مدل به شرکتها اجازه میدهد بدون فشار بر سیستم بانکی منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین کنند و مردم نیز از اجارهبهای سهام، سود و افزایش قیمت سهام بهرهمند شوند و پس از پایان دوره اجاره، سهام به ویژه سهام مدیریتی به مالک اولیه بازگردانده میشود.
وی همچنین درباره مالکیت سهام گفت: در تعریف پذیرفته شده است که مالکیت سهام شرکت، مشاع بوده و همه سهامداران به نسبت سهم خود مالک داراییها هستند و بر همین اساس معامله سهام، هبه یا قرض سهام از نظر قانونی و شرعی مشکلی ندارد.
حجتالاسلام رضایی افزود: این محصول اجتهادی تا حدی نوآورانه است و پیش از این سابقه مدون و اجرایی نداشته است و ممکن است در سطح محدود جایی مطرح شده باشد اما سند مدون و تجربهای که بتوان به آن استناد کرد وجود نداشت و کمیته فقهی با اجتهاد جمعی به این نتیجه رسید.
وی درباره منافع سهامدار اظهار کرد: منافع سهام شامل سود سهام، حق تقدم، حق رأی، انتخاب مدیران و افزایش قیمت سهام است و همه این موارد باید در چارچوب مصوبات کمیته فقهی و اساسنامه شرکتها مشخص شود. این محصول اجتهادی به شرکتها امکان میدهد بدون فشار بر نظام بانکی تأمین مالی کنند، منافع سهامداران حفظ شود و پس از پایان دوره، سهام به مالک اولیه بازگردد و این چارچوب، حداقل تا امروز، یکی از ابتکارات فقهی و حقوقی بازار سرمایه ایران است که پیش از این سابقه اجرایی نداشته است.
عضو شورای فقهی بورس تأکید کرد: بر اساس بررسیهای فقهی، حقوقی و کارشناسی، این مدل قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن در بازار بورس را دارا است و با توجه به تجربیات دیگر کشورها و مدلهای خارجی، توانسته الگوی قابل اتکایی برای تأمین مالی شرکتها فراهم کند. این فرآیند با همکاری مراجع فقهی، کارشناسان بورس و دانشگاهیان انجام شده و تمام جزئیات مربوط به داراییهای قابل اجاره، درصد تعیین شده و چارچوب حقوقی و شرعی، در جلسات متعدد کمیته فقهی بررسی و تصویب شده است و نتیجه این کار ایجاد یک مسیر امن و مطمئن برای انتشار اوراق اجاره سهام است که هم برای شرکتها و هم برای سرمایهگذاران منافع مشخص و شفاف ایجاد میکند و این مسیر توانسته اعتماد سرمایهگذاران و نهادهای نظارتی را جلب کند و از نظر فقهی نیز با اصول مالکیت مشاع و قواعد معاملات اسلامی سازگار است.
وی در جمعبندی گفت: تجربه عملی نشان داده است که انتشار این اوراق توانسته فشار روی سیستم بانکی را کاهش دهد و شرکتها با استفاده از منابع حاصل از اجاره سهام، پروژهها و فعالیتهای خود را به پیش ببرند و سرمایهگذاران نیز از منافع اجاره و افزایش قیمت سهام بهرهمند شوند و این سازوکار به دلیل بررسیهای دقیق و تضمین داراییهای قابل اجاره، توانسته ثبات و امنیت مالی در بازار سرمایه ایجاد کند و چارچوب فقهی آن نیز به گونهای طراحی شده است که در صورت نیاز امکان بازگشت سهام به مالک اولیه به راحتی میسر باشد و این فرآیند به طور شفاف در کمیته فقهی و مراجع ذیربط مورد تایید قرار گرفته است.
حجتالاسلام رضایی در پایان تأکید کرد: به رغم اینکه این نظریه فقهی تقریباً ابداعی است، اما با توجه به مبانی فقهی، حقوقی و عرف بازار سرمایه، قابل اعتماد و عملیاتی است و میتواند الگوی مناسبی برای سایر اوراق بهادار و محصولات مالی اسلامی در ایران و حتی در سطح بینالمللی باشد و از این طریق، هم بازار سرمایه ایران توسعه یافته و هم اعتماد عمومی سرمایهگذاران به فرآیندهای شرعی و قانونی جلب شده است. رعایت تمامی اصول و چارچوبهای تعیین شده در کمیته فقهی و گزارشهای کارشناسی باعث شده است که این مدل اجاره سهام نه تنها از منظر قانونی و شرعی بلکه از منظر عملیاتی نیز قابلیت تکرار و استمرار داشته باشد و به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای اجتهادی در بازار سرمایه ایران شناخته شود.
انتهای پیام