کد خبر: 4321975
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۵
عباس سلیمی تأکید کرد:

نقش ویژه دانشگاهیان در صیانت از قرآن

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه دانشگاهیان باید علاوه بر پیشگامی علمی، نقش ویژه‌ای در صیانت از قرآن ایفا کنند، گفت: دانشجویان باید هوشیار باشند و اجازه ندهند تحریفات مربوط به قرآن در جامعه اسلامی نفوذ کند.

دانشجویان پرچمداران صیانت از قرآن هستندبه گزارش خبرنگار ایکنا، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور، در مراسم تجلیل از مفاخر قرآنی دانشجویی استان تهران که امروز، ۱۸ آذرماه در دانشگاه تربیت مدرس تهران و هم‌زمان با هفته بزرگداشت دانشجو و ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد، با قدردانی از هیئت‌رئیسه و مدیران دانشگاه تربیت مدرس برای برپایی این آیین فاخر، تأکید کرد که برکت نام حضرت زهرا (س) به این محفل نورانیت ویژه‌ای بخشیده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که چنین برنامه‌هایی با همکاری نهاد‌های فرهنگی و حمایت رسانه‌ای ادامه یابد.

سه‌گانه نبوی؛ شرط اثرگذاری فعالیت قرآنی

این پیشکسوت قرآنی با استناد به بیان نورانی حضرت فاطمه زهرا (س) مبنی بر محبت ایشان به تلاوت قرآن، تأمل در چهره پیامبر و انفاق در راه خدا، گفت: گذشته از اینکه این عبارت یک اعجاز ادبی به تمام معناست حضرت زهرا(س) می‌فرمایند: «سه چیز از دنیای شما محبوب من گشته است؛ تلاوت کتاب خدا، نگاه به صورت رسول خدا (ص) و انفاق در راه خدا»؛ که خود حضرت در هر سه این موارد موفق بوده‌اند. وقتی به این بیانات دقت می‌کنیم متوجه خواهیم شد که همه این موارد از تعالیم  پیامبر اکرم (ص) است که ایشان نیز در تعامل با قرآن سه کار را هم‌زمان انجام می‌دادند؛ تلاوت آیات، تدبر در معانی و عمل به دستورات الهی، که ماموریت ویژه ایشان بود و ما از این جهت خدا را شاکریم که در خدمت قرآن هستیم و آن را تلاوت می‌کنیم.

متأسفانه بخشی از جامعه اسلامی در توقف بر الفاظ گرفتار شده و از عمق قرآن فاصله گرفته است. پیامبر(ص) هر زمان که تلاوت قرآن می‌کردند در آیات تدبر نیز داشتند و هم آن زمان از عمل به دستورات خدا غفلت نمی‌فرمودند. مفاخر قرآنی زمانی اثرگذار خواهند بود که این سه‌گانه نبوی را الگوی عملی خود قرار دهند؛ چراکه نتیجه آن برخورداری از اندیشه قرآنی، گفتار قرآنی و رفتار قرآنی می‌شود و در این صورت انسان قرآنی می‌شود.

سه ابزار شناخت؛ از حس تا وحی

وی با توجه به فضای علمی دانشگاه، به سه ابزار اساسی شناخت جهان اشاره کرد و گفت: شناخت انسان بر سه پایه حس، علم و وحی است. حس، نخستین راه ارتباط ما با جهان است، در این رابطه ارسطو، ابن سینا، افلاطون و سهروردی مقالات بسیار زیبا و قابل استفاده دارند اما قلمرو حس عمق ندارد و محدودیت دارد. عامل دومی که می‌تواند اشتباهات حس را تصحیح کند علم است. علم و دانش خطا‌های حس را اصلاح می‌کند و هیچ کتابی مانند قرآن به علم احترام ننهاده است.

سلیمی با اشاره به نخستین آیه نازل‌شده بر پیامبر اسلام (ص)، بیان کرد: نخستین واژه وحی، «اقرأ» است؛ یعنی بخوان. علم دو نوع است؛ نافع و مفید و علم غیرنافع و نامفید. قرآن اگر می‌گوید«هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ» یعنی علم برای من مهم است. کسی مانند پروفسور آنتونی فلو، استاد دانشگاه لندن که زندگی او باید برای ما آموزنده باشد درس بزرگی به همه ما می‌دهد. این استاد بیش از 60 سال مسئولیت تدریس رشته الحاد را برعهده داشت و با دلایل علمی خدا را رد می‌کرد؛  صدا و سیما کار خوبی انجام داد و صدای ایشان را پخش کرد؛ این دانشمند بزرگ در سن 86 سالگی متوجه شد که راه را اشتباه رفته است. ایشان به دلیل اینکه دانشمند زیست‌شناسی بود اعلام کرد از زمانی که دریافتم محتوای یک تریلیون سی دی را با درک پیچیدگی‌های خلقت و ساختار DNA در کمتر از یک گرم آن می‌توان بارگذاری کرد متوجه شدم در فراز این کهاکشان‌ها دست یک قدرت مدبر دیگری وجود دارد که موحدان آن را خدا می‌نامند. این عالم بی دین خداباور از دنیا رفت او به حقیقت بازگشت و این نشان می‌دهد علم واقعی، انسان را به حقیقت نزدیک می‌کند.

پیشکسوت قرآنی کشورمان، وحی را فراتر از حس و علم دانست و با نقل قولی از علامه طباطبایی، توضیح داد: سومین عامل که ما را با حقیقت جهان آشنا می‌کند وحی و ارتباط با خدا و خالق است. هرگز حس و علم به تنهایی نمی‌تواند بشریت را به سعادت برساند مگر اینکه ملزم به وحی و نهضت انبیا بشود. وحی یگانه عامل هدایت انسان به حقیقت است. علامه طباطبایی پس از سال‌ها تدبر در قرآن می‌فرمودند که در‌های رحمت الهی بر قلبشان گشوده شده است.

هشدار نسبت به تحریفات جدید

سلیمی در ادامه با تأکید بر مسئولیت سنگین دانشجویان و نخبگان قرآنی در حوزه قرآن، اظهار کرد: دانشگاهیان باید علاوه بر پیشگامی علمی، نقش ویژه‌ای در صیانت از قرآن ایفا کنند. برای مثال در سال ۱۹۹۹ متنی جعلی و قرآنی جدید با نام «الفرقان الحق» با حمایت برخی جریان‌های صهیونیستی منتشر شد که ۷۷ سوره دارد و آیات مرتبط با یهود و جهاد، از این کتاب حذف شده بود. این متن در برخی مدارس آفریقا مانند کنیا و حتی برخی کشور‌های عربی مانند کویت تدریس می‌شود. دانشجویان ما باید هوشیار باشند و اجازه ندهند چنین تحریفاتی در جامعه اسلامی نفوذ کند.

این چهره قرآنی با اشاره به بزرگان علم و ادب که حافظ قرآن بوده‌اند، گفت: حافظ شیرازی، از این جهت حافظ نامید شده که حافظ کل قرآن بود. ابن‌سینا، ناصرخسرو، سیدقطب و رودکی نیز در نوجوانی، قرآن را حفظ بودند. جوانان و قاریان امروز نیز باید این مسیر را ادامه دهند.

قرآن برای زندگان است

سلیمی در پایان مراسم با بیان توصیه‌هایی اخلاقی و معنوی، گفت: نماز را بخوانیم، پیش از آنکه بر پیکر ما نماز بگذارند و قرآن بخوانیم پیش از آن‌که تلاوت آن را در مجلس ختم خود بشنویم. قرآن برای زندگان نازل شده، نه مردگان. برای شادی روح شهیدان، برای روشنایی دل‌ها و برای رشد و تعالی جامعه قرآن بخوانیم.

همایش «تقدیر از مفاخر قرآنی استان تهران» از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس و با حمایت و نظارت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و همکاری و مشارکت نهادها و سازمان‌های مختلف فرهنگی و قرآنی برگزار شد.

انتهای پیام
خبرنگار:
وهاب خدابخشی
دبیر:
معصومه امام وردی
captcha