کد خبر: 4336291
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۲

آیا بیماران قلبی و عروقی می‌توانند روزه بگیرند

یک متخصص قلب و عروق به تشریح باید و نبایدهای روزه‌داری بیماران قلبی و عروقی پرداخت.

روزه داری بیماران قلبیمصطفی بهره‌مند، متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه در خصوص روزه‌داری بیماران قلبی و عروقی با اشاره به شرایط متفاوت این بیماران گفت: هر بیمار قلبی بسته به نوع و شدت بیماری، علائم بالینی، داروهای مصرفی و دوز آن‌ها باید پیش از اقدام به روزه‌داری حتماً با پزشک معالج خود مشورت کند. 

وی افزود: بیمارانی که وضعیت حاد دارند، امکان روزه گرفتن ندارند، اما بیمارانی که شرایط آن‌ها پایدار است و در وضعیت حادی قرار ندارند، می‌توانند با نظر پزشک روزه بگیرند.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: بیمارانی که جراحی قلب انجام داده‌اند یا دچار سکته قلبی شده‌اند، به‌ویژه اگر همچنان علائم قبل از جراحی یا سکته را داشته باشند، بهتر است تا دو ماه پس از این شرایط از روزه گرفتن خودداری کنند.

بهره‌مند با اشاره به علائم هشداردهنده در بیماران قلبی و عروقی گفت: در صورت بروز نشانه‌هایی مانند تغییر فشار خون، تغییر ضربان قلب، ضعف و بی‌حالی شدید، درد قفسه سینه و علائم مشابه، بیمار باید روزه خود را افطار کند. 

این متخصص قلب و عروق همچنین بر مصرف منظم داروها تأکید کرد و ادامه داد: بیماران قلبی که با نظر پزشک روزه می‌گیرند، باید داروهای خود را به‌طور کامل در وعده‌های افطار و سحر مصرف کنند. 

به گفته بهره‌مند، تأمین آب کافی در فاصله افطار تا سحر برای این بیماران اهمیت بالایی دارد، چراکه کم‌آبی بدن می‌تواند برای بیماران قلبی و عروقی بسیار مضر باشد.

انتهای پیام
خبرنگار:
محبوبه علی آقایی
captcha