پخت حلیم در جُم میراثی ۳۰۰ ساله در فین
آیین سنتی و دیرینه پخت حلیم در جُم (خمره) در دهه اول محرم، این روزها در «منبر کربلایی خیری» معروف به «جعفریها» در باغشهر فینِ هرمزگان، جلوهای تماشایی از یک میراث ۳۰۰ ساله است. این رسم نسلبهنسل در حسینیههای شاخص که محلیها به آن «منبر» می گویند ، حلیم به شیوهای منحصربهفرد پخت می شود ؛ بهجای دیگهای فلزی، از خمرههای سفالی به نام «جُم» استفاده میشود. برای اینکه روی حرارت آتش، «جُم» ترک نخورد، بدنه آن را با گل میپوشانند و برای آتش نیز از کنده نخل استفاده میکنند. این خمرهها در چالههای مخصوصی قرار میگیرند تا کاملاً ثابت بمانند و تکان نخورند؛ به این ترتیب حلیم با همان اصالتِ کهن و روش سنتیِ گذشتگان طبخ و توزیع میشود