کد خبر: 990534
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۸
تعدد مؤسسات قرآنی، فرصت‌ها و آسيب‌ها/63 فاطمه مقدسی

فعاليت‌های پژوهشی و انتشاراتی محور فعاليت‌های مؤسسات قرآنی قرار گيرد

مؤسسات قرآنی می‌توانند با انجام فعالت‌های تحقيقاتی و پژوهشی و سرمايه‌گذاری در بخش انتشارات، بخشی از نيازهای مادی خود را تأمين كنند.


گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسات قرآنی می‌توانند با انجام فعالت‌های تحقيقاتی و پژوهشی و سرمايه‌گذاری در بخش انتشارات، بخشی از نيازهای مادی خود را تأمين كنند.


فاطمه مقدسی، مدير مؤسسه نور رحمت اهواز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در رابطه با اين كه آيا تعدد در پراكندگی مؤسسات قرآنی باعث عدم كيفيت برنامه‌های آموزشی در مؤسسات می‌شود، گفت: مهم‌ترين عاملی كه می‌تواند در ارتقای كيفيت فعاليت‌های قرآنی مؤسسات مؤثر باشد، برنامه‌ريزی صحيح و اصولی است كه بايد از سوی متوليان امور قرآنی صورت پذيرد زيرا اگر برنامه‌ريزی صحيحی از قبل برای راه‌اندازی مؤسسات قرآنی جديد انجام نشده باشد، موازی‌كاری بين اين مراكز قرآنی به وجود می‌آيد.


وی در رابطه با اين كه اين تعدد مؤسسات قرآنی باعث كمبود بودجه اختصاصی به اين مراكز می‌شود اظهار كرد: مسلماً راه اندازی تعداد بيشتر مؤسسات قرآنی و افزايش نيافتن بودجه، مؤسسات قرآنی را با كمبود بودجه مواجه می‌كند بنابراين برای جلوگيری از اين آسيب بايد مؤسسات قرآنی به صورت مستقل به فعاليت بپردازند وسعی كنند تا نيازهای مادی خود را از طريق حمايت‌های مردمی تأمين كنند.







  مدير مؤسسه نور رحمت اهواز:
از دلايل عمده اين امر می‌تواند اطلاع رسانی باشد در مناطقی كه تبليغات و اطلاع رسانی صحيح صورت پذيرد مردم بيشتر جذب اين مراكز می‌شوند و درخواست‌ها برای برگزاری دوره‌های علوم قرآنی بيشتر می‌شود در نتيجه نسبت راه اندازی مراكز جديد احساس نياز می‌شود

اين فعال قرآنی همچنين در رابطه با نقش مديران در پيشرفت فعاليت‌های قرآنی مؤسسات عنوان كرد: با توجه به اين كه مؤسسات قرآنی موفق و فعال از حضور مديران برجسته برخوردار هستند، بنابراين مديران می‌توانند نقش مهمی در پيشرفت فعاليت‌های قرآنی مؤسسات داشته باشند در واقع نقش فرهنگی، سياسی، اجتماعی مديران می‌تواند در اين زمينه بسيار تأثير گذار باشد.


وی در رابطه با كاربردی كردن فعاليتهای قرآنی مؤسسات بيان كرد: فعاليت‌های مؤسسات قرآنی نبايد تنها به برگزاری كلاس‌های نظری آموزشی قرآن مانند روخوانی و روانخوانی، حفظ و ترجمه و مفاهيم و غيره خلاصه شود بلكه مؤسسات قرآنی بايد سعی كنند با جذاب‌سازی دوره‌های آموزشی و كارگاه‌های عملی به جذب هر چه بيشتر قرآن آموزان بپردازند تا با شركت در اين دوره‌های آموزشی از آموز‌ه‌های قرآنی در زندگی روز مره خود بهرمند شوند.


مقدسی در رابطه با اين كه چرا با توجه به شرايط يكسان، برخی استان‌ها دارای مؤسسات قرآنی بيشتری نسبت به استان‌های ديگر هستند تصريح كرد: از دلايل عمده اين امر می‌تواند اطلاع‌رسانی باشد در مناطقی كه تبليغات و اطلاع‌رسانی صحيح صورت پذيرد مردم بيشتر جذب اين مراكز می‌شوند و درخواست‌ها برای برگزاری دوره‌های علوم قرآنی بيشتر می‌شود در نتيجه نسبت راه‌اندازی مراكز جديد احساس نياز می‌شود و در نتيجه اين مراكز نيز راه‌اندازی می‌شوند.


اين مسئول قرآنی در رابطه با تأمين هزينه‌های مؤسسات قرآنی اضافه كرد: قسمتی از هزينه‌های موسسات قرآنی می‌تواند از طريق برگزاری دوره‌های آموزشی و كمك‌های مردمی و قسمتی ديگر نيز از طريق بودجه‌های دولتی تأمين شود اما در كنار اين مراكز قرآنی می‌توانند با انجام فعاليت‌های توليدی مثل انتشار كتب و نرم‌افزارهای قرآنی نيازهای مادی خود را تأمين كنند.


مدير مؤسسه نور رحمت اهواز در پايان در رابطه با ارتباط بين مؤسسات قرآنی خاطرنشان كرد: برای اينكه مؤسسات قرآنی فعاليت كاربردی‌تری داشته باشند بايد ارتباط تنگاتنگی با يكديگر داشته باشند و به صورت تخصصی به فعاليت بپردازند و تقسيم كار بين آنها انجام شود و با جلساتی كه بين آنها برگزار می‌شود می‌توانند از يكديگر الگو بگيرند.

captcha