مشارکت ۸۸ مهمان از ۵۴ کشور در همایش دکترین مهدویت/ تدریس مهدویت در حوزه و دانشگاه
کد خبر: 3309537
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
دبیر همایش دکترین مهدویت عنوان کرد:

مشارکت ۸۸ مهمان از ۵۴ کشور در همایش دکترین مهدویت/ تدریس مهدویت در حوزه و دانشگاه

گروه اندیشه: دبیر یازدهمین همایش دکترین مهدویت در مراسم افتتاحیه این همایش از مشارکت ۸۸ مهمان از ۵۴ کشور خبر داد و گفت: نظام سیاسی ما براساس اندیشه مهدوی توانسته کشور را در برابر سونامی‌‌‌های ریشه‌کن‌کننده مقاوم کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی، دبیر همایش دکترین مهدویت گفت: در میان آموزه‌‌های دینی و اسلامی؛ بعد از آموزه توحید و نبوت، آموزه‌‌ای به گران‌سنگی آموزه مهدویت نداریم. انقلاب اسلامی ایران انقلابی زمینه‌‌ساز ظهور امام زمان(عج) است، شیعیان نیز در هر کجای دنیا هستند موظف به زمینه‌‌سازی ظهور امام زمان(عج) هستند.
پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: امروز 8 جلد احادیث امام مهدی(عج) در اختیار داریم که مملو از روایات آن حضرت است، برای بررسی اسناد روایی نیازمند تحقیق و بررسی آن در حوزه‌‌های علمیه هستیم تا این معارف عظیم را در اختیار بشر قرار دهیم، چرا که دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری به این آموزه‌ ها نیازمند است. از آنجا که انقلاب اسلامی ایران، زمینه‌ ساز ظهور امام زمان (عج) است، وظیفه دارد تا به همه مظلومان عالم کمک کند و در واقع این حمایت از مظلومان از وظایف ذاتی آن است؛ اعتقاد و عدم اعتقاد به وجود امام زمان با ایمان و کفر برابر است که این مسئله در روایات متواتر شیعه و سنی وجود دارد.
وی با اشاره به تلاش‌‌های صورت گرفته در موسسه آینده روشن برای برپایی این همایش اظهار داشت: هر ساله تلاش کردیم تا همایش بین‌المللی دکترین مهدویت را با یک رویکرد برگزار کنیم، در سال گذشته این همایش با محوریت اخلاق و سبک زندگی زمینه‌ساز بود و امسال نیز محور همایش فرهنگ و تمدن زمینه ‌ساز است. اندیشه و تمدنی که بتواند نیروهای مردمی را بسیج کند و هشت سال در برابر همه جبهه کفر بایستد و به پیروزی دست یابد در واقع همان اندیشه و تفکر مهدویت است.
پورسیدآقایی گفت: نظام سیاسی ما بر اساس اندیشه مهدیت استوار و براساس تفکر و اندیشه مهدوی برپا شده است به طوری که توانسته کشور را در برابر سونامی‌‌های ریشه‌‌کن‌کننده مقاوم کند و آن را به ساحل امینت و آرامش رهنمون سازد.
وی با بیان اینکه فراخوان همایش بین‌المللی مهدویت هر ساله برای اندیشمندان داخل و خارج کشور ارسال می‌شود، تصریح کرد: معتقدیم که رویکرد به اندیشه مهدویت باید با رویکرد علمی و نگاه راهبری، کلان و براساس مبانی و اصول باشد. در حال حاضر در دانشگاه ملی دفاع، دکترین مهدویت تدریس می‌شود و در حوزه‌های علمیه نیز در سطح چهار حوزه به موضوع مهدویت پرداخته می‌شود.
پورسیدآقایی در پایان گفت: در یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، 88 مهمان از 54 کشور خارجی داریم که از سخنرانی آن‌ها در کمیسیون ‌های مختلف طی این دو روز استفاده خواهد شد. 100 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این تعداد تنها 34 مقاله توانستند امتیازات لازم را اخذ کنند و در این دو روز در کمیسیون‌ ها مطرح می‌شوند.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: اگر انسان مشعل پر فروغ عقل را خاموش کند و در غبار هوی و هوس حرکت کرده و از دین حق، فرهنگ ساز و خالق تمدن وحیانی فاصله بگیرد، اراده خدای سبحان برآن خواهد بود که قومی آراسته به عقل و دانش و پرورده شده در پرتو انوار ایمان و آراسته به خصائص والای انسانی، مدیریت جهان را در دست بگیرد و در سایه کاری بزرگ راه را برای تربیت انسان هموار کند.
ابوترابی اضافه کرد: ویژگی‌هایی که خداوند برای این قوم بیان می کند برای جامعه بشری الهام بخش و امیدوار کننده است. اولین ویژگی این قوم محبوب بودن در در نزد خدای متعال است و امت واحده ای به معنای واقعی کلمه هستند و در راه آرمان ها و اهداف ایستاده و مقاومت می کنند. این قوم آراسته به احسان هستند و جون سر بر آستان نبوت نهاده اند، محبوب خداوند هستند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم حقیقت فرهنگ و مفهوم انتظار را بگشائیم چیزی جز انتظار لقای خدای متعال را نخواهیم یافت و این لقا در مدرسه مهدویت جستجو می شود نه لقای فردی. این لقا انسان را به چهره قدرتمندی در برابر کفار تبدیل می کند و انتظار تنها در زمان تمدن مهدوی تحقق پیدا می کند. ممکن است کسانی مسیر تکامل را طی کنند اما جامعه بشری در سایه حکومت مهدوی خداشناس می شود.انسان موحد دغدغه هدایت انسان و حرکت جامعه را دارد. او در اندیشه تعالی جامعه بشری در نهایت تواضع، ادب و فروتنی است.
نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه ایستادگی نظام اسلامی در رویارویی سلطه برای هموار شدن رشد و تکامل جامعه است، گفت: امروز دنیا نظام اسلامی را در چهره نورانی آیات حیات بخش قران می بیند و قرار گرفتن این نظام در کنار ملت های مظلوم عراق، یمن و سوریه همان آموزه قرآنی «اذله علی المومنین» است.
وی افزود: حرکت ملت ایران و امت اسلام در جغرافیای اسلامی برای بازگشت به هویت اسلامی گامی بلند در راستای تحقق حکومت مهدوی است. این ویژگی‌ها بستر خلق تمدن توحیدی جهانی مهدوی را فراهم می‌آورد و پیام‌آور آن حکومت است. فرهنگ دینی و اسلامی که امروز می‌رود تا جایگاه خود را به دست آورد، نوید بخش خلق تمدن توحیدی در کره خاکی به دست امام زمان(عج) است.
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اظهار کرد: اگر انسان مشعل پر فروغ عقل را خاموش کند و در غبار هوی و هوس حرکت کرده و از دین حق، فرهنگ ساز و خالق تمدن وحیانی فاصله بگیرد، اراده خدای سبحان برآن خواهد بود که قومی آراسته به عقل و دانش و پرورده شده در پرتو انوار ایمان و آراسته به خصائص والای انسانی، مدیریت جهان را در دست بگیرد و در سایه کاری بزرگ راه را برای تربیت انسان هموار کند.
وی گفت: ویژگی‌هایی که خداوند برای این قوم بیان می کند برای جامعه بشری الهام بخش و امیدوار کننده است. اولین ویژگی این قوم محبوب بودن در در نزد خدای متعال است و امت واحده‌ای به معنای واقعی کلمه هستند و در راه آرمان ها و اهداف ایستاده و مقاومت می کنند. این قوم آراسته به احسان هستند و جون سر بر آستان نبوت نهاده اند، محبوب خداوند هستند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم حقیقت فرهنگ و مفهوم انتظار را بگشائیم چیزی جز انتظار لقای خدای متعال را نخواهیم یافت و این لقا در مدرسه مهدویت جستجو می شود نه لقای فردی. این لقا انسان را به چهره قدرتمندی در برابر کفار تبدیل می کند و انتظار تنها در زمان تمدن مهدوی تحقق پیدا می کند. ممکن است کسانی مسیر تکامل را طی کنند اما جامعه بشری در سایه حکومت مهدوی خداشناس می شود.انسان موحد دغدغه هدایت انسان و حرکت جامعه را دارد. او در اندیشه تعالی جامعه بشری در نهایت تواضع، ادب و فروتنی است.
نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه ایستادگی نظام اسلامی در رویارویی سلطه برای هموار شدن رشد و تکامل جامعه است، گفت: امروز دنیا نظام اسلامی را در چهره نورانی آیات حیات بخش قرآن می‌بیند و قرار گرفتن این نظام در کنار ملت‌های مظلوم عراق، یمن و سوریه همان آموزه قرآنی « اذله علی المومنین » است.
وی در پایان گفت: حرکت ملت ایران و امت اسلام در جغرافیای اسلامی برای بازگشت به هویت اسلامی گامی بلند در راستای تحقق حکومت مهدوی است. این ویژگی ها بستر خلق تمدن توحیدی جهانی مهدوی را فراهم می آورد و پیام آور آن حکومت است. فرهنگ دینی و اسلامی که امروز می‌رود تا جایگاه خود را بدست آورد، نوید بخش خلق تمدن توحیدی در کره خاکی به دست امام زمان(عج) است.

captcha