تلاش بسیج سازندگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در قالب 3500 گروه جهادی
کد خبر: 3493798
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/ سردار غلامی عنوان کرد:

تلاش بسیج سازندگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در قالب 3500 گروه جهادی

گروه اقتصاد: رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور اظهار کرد: تاکنون 3500 گروه جهادی در این سازمان شکل گرفته که به صورت عملی و میدانی در تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.

سردار نعمان غلامی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان نقش و اقدامات این نهاد در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی، مقوله و راهبردی است که در شرایط موجود کشور برای مقابله با توطئه‌های دشمن در جنگ اقتصادی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و تحقق آن نیازمند یک خاستگاه مردمی است.

گفتمان‌سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی از سوی سازمان بسیج سازندگی

وی ادامه داد: مردم باید در اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کنند و سرمایه‌ها و منابع آشکار و پنهان آنها برای تحقق اهداف نظام وارد شود. از آنجا که سازمان بسیج هم یک نهاد مردمی است، همه تشکل‌های آن و شبکه گسترده مردمی که در اختیار دارد، به دلیل سازمان‌یافتگی آن، ظرفیتی برای مردمی کردن اقتصاد است.

غلامی افزود: به همین دلیل است که سازمان بسیج سازندگی از سال 92 ورودی میدانی و عملی به اقتصاد مقاومتی داشت و از آن سال تاکنون برنامه سالانه برای همه رده‌های خود تدارک دیده است. اولین اقدام این نهاد، برای اینکه مردم را با وظایف خود در زمینه اقتصاد مقاومتی آشنا کند موضوع گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی از مجموع شبکه‌های تشکیلاتی خود بود.

توجه بسیج سازندگی به صنایع تبدیلی

رئیس سازمان بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: جلوه‌های بسیاری را شاهد بوده‌ایم که مردم برای لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری، شخصا به اقتصاد مقاومتی، تولید، مصرف کالای داخلی، فرهنگ‌سازی برای شناخت ظرفیت‌های خالی و همچنین پر کردن این ظرفیت‌ها ورود کرده‌اند و جریانی بالنده و روبه رشد از خاستگاه مردمی شکل گرفته است.

 وی ادامه داد: به همین دلیل است که بسیج در سه سال گذشته، همه سعی خود را انجام داده است که در برخی از این موضوعات همانند امنیت غذایی و صنایع تبدیلی، با مشارکت مردم، ورود میدانی و عملی داشته باشد و اکنون که در سال اقدام و عمل هستیم هم این رویکردها را افزایش داده و برخی از عرصه‌های جدید همانند صنایع تبدیلی را به دلیل تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد روستا و پرداختن به موضوع صنایع تبدیلی و حجم ضایعاتی که در محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

نقش گروه‌های جهادی در تحقق اقتصاد مقاومتی

سردار غلامی در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت گروه‌های جهادی در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: تمرکز ما در سال‌جاری، ورود جدی به صنایع تبدیلی است و بنا داریم در هر شهرستانی یک قطب از این صنایع را شناسایی کرده و بر آن تمرکز کنیم تا زمانی‌که فعال شود. نکته دیگر این است که بسیج، جریانی مردمی است اما گروه‌های جهادی، جهت‌گیری میدانی‌تر و عملی‌تری دارند. تاکنون 3500 گروه جهادی داشته‌ایم و براساس برنامه ششم توسعه تعداد گروه‌های جهادی در کشور باید به 17500 گروه برسد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی ادامه داد: برنامه‌ریزی ما این است که در سال جاری از این افراد و گروه‌ها که اکثرا از گروه‌های دانشجویی و نخبه کشور هستند، به ویژه برای حل مشکلات مناطق روستایی و محروم و وارد کردن علم در عرصه حل مشکلات و جریان تولید به صورت جدی استفاده کنیم.

آمادگی بسیج سازندگی برای همکاری با دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی

وی در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت همکاری بسیج و دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: در مجموع، سازمان بسیج سازندگی به صورت جدی در حال پیگیری این موضوع است که با مشاوره به مردم و در حد توان خود به جریان تولید در کشور کمک کند و در عین حال، جهت‌گیری دیگر ما این است که آمادگی کامل داریم تا با دولت همکاری کنیم که پروژه‌های ملی با همکاری دولت به سرانجام برسد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: در عرصه‌هایی همانند بیابان‌زدایی، پوشش‌ انهار و طرح‌هایی همانند آبخیزداری، آمادگی فعالیت داریم. چنین طرح‌هایی با همکاری دولت می‌تواند به سرانجام برسد و حتی می‌توانیم تجربیات و ظرفیت‌های خود را در اختیار دولت قرار دهیم که از آن استفاده کند.

پرداخت تسهیلات توسط سازمان بسیج سازندگی

سردار غلامی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تسهیلات‌دهی سازمان بسیج سازندگی به تولید‌کنندگان داخلی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: مجموعه کاری که ما انجام می‌دهیم برای آحاد مردمی است که توانایی و اعلام آمادگی برای ورود به عرصه تولید را دارند؛ چراکه در حوزه صنایع کوچک مخصوصا از سال 92 تا کنون در برخی حوزه‌ها برای افزایش امنیت غذایی همانند پرورش قارچ، تولید عسل، پرورش دام سبک و و دام سنگین و موضوعاتی از این دست اقداماتی انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: غیر از این مسائل، مجموعه سازمان بسیج در حوزه مشاغل خانگی هم ورود پیدا کرده و همه متقاضیانی که توانایی داشته باشند می‌توانند از این تسهیلات ما استفاده کنند. البته باید توجه داشت که ظرفیت ما هم محدود بوده و این تسهیلات همگی از بانک مهر اقتصاد بوده است و این بانک هم، ما‌به‌التفاوت هزینه را دریافت می‌کند که توسط خود سازمان بسیج پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در پایان گفت: بنابراین لازم است که دولت کمک کند تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار مردم و تولیدکنندگان قرار دهد و بانک‌ها هم همکاری ویژه داشته باشند. ما هم با ارائه مشاوره سعی خواهیم کرد افرادی که منابع محدود و کوچکی دارند را به سمت تولید هدایت کنیم تا شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی باشیم.

مطالب مرتبط
captcha