دلایل رکوردزنی حاجی‌حسنی و تحلیل تلاوت حسینی
کد خبر: 3495172
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
رحیم خاکی بیان کرد:

دلایل رکوردزنی حاجی‌حسنی و تحلیل تلاوت حسینی

گروه فعالیت‌های قرآنی: شب گذشته، نماینده کشورمان در پنجاه و هشتمین مسابقات قرآن مالزی قرعه خود را اجرا کرد که به تحلیل این تلاوت و تفاوت‌هایش با تلاوت سال گذشته شهید منا محسن حاجی‌حسنی کارگر خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، پنجاه و هشتمین دوره مسابقات قرآن مالزی از 13 اردیبهشت طی مراسمی رسما آغاز و رقابت‌های رشته های حفظ و قرائت تحقیق قرآن نیز طی روزهای 14 و 15 اردیبهشت ماه با حضور آقایان و بانوان شرکت‌کننده برگزار شد. شب گذشته نیز سیدمصطفی حسینی، نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات، قرعه خود را که ازآیه 9 سوره مبارکه اسرا بود، اجرا کرد. در ادامه تحلیل رحیم خاکی، قاری بین‌المللی کشورمان را درباره تلاوت‌های قاریان دیگر کشورها طی این دو روز را خواهید خواند؛

رقبای سیدمصطفی قرائت شاخصی نداشتند

وی بیان گفت: در میان تلاوت‌های دو روز اول رقابت‌ها، قرائت شاخصی وجود نداشت، فقط می‌توان از قاری مراکشی نام برد که از نظر لحن و فصاحت خوب، اما از نظر صوت ضعیف بود در برابر قاری ترکیه‌ای که صوت خوبی داشت، اما تجوید و فصاحتش خوب نبود. قاری افغانی، قرائت نسبتا خوبی داشت، اما اشکالات صوتی و تجویدی در تلاوتش شنیده می‌شد، قاری فیلیپینی، صدایش آماده نبود و سرماخورده بود. البته تجوید قدرتمندی داشت و سبک مصطفی اسماعیل را برای تلاوتش انتخاب کرد؛ چرا که به طور معمول کسانی در مالزی رتبه می آورند که در چهارچوب سبک مصطفی اسماعیل قرائت داشته باشند.

شروع هوشمندانه

این قاری بین‌المللی کشورمان در ادامه درباره تحلیل تلاوت شب گذشته نماینده کشورمان چنین گفت: پرده خوبی را برای شروع انتخاب کرد، صدایش آماده بود؛ حسینی تجوید بسیار خوبی دارد و با دقت تمام نیز رعایت می کرد، البته با استرس و فضای حاکم بر مسابقات، رعایت موارد تجویدی بسیار سخت است. از نظر لحنی، شروعش کاملا هوشمندانه بود و ترکیبی از فضای لحنی استاد محمد صدیق منشاوی و در ادامه هم فرم‌ها و حالت‌هایی از تلاوت‌های مصطفی اسماعیل و قطعاتی از استاد شحات را ارائه کرد.

وی افزود: مقامات بیات، رست، نهاوند، سه‌گاه و حجاز را اجرا کرد و ترکیب مقامات خوبی بود، چند اشکالات جزئی داشت از جمله فشاری که در جواب جواب مقام نهاوند ایجاد شد که داوران این فالش را حتما می‌گیرند. یکی، دو مورد خروج هایی در تلاوتش بود که قابل مدیریت بود، اما باید توجه کرد که داریم درباره تلاوت یک جوان بیست ساله صحبت می‌کنیم که الحمدالله با قدرت و توان بالا شرکت کرد و تا اینجای مسابقه فکر نکنم، اجرایش در برابر دیگر رقبایش مشکلی داشته باشد.

خاکی با اشاره به اینکه حسینی، منشاوی‌خوان بسیار خوبی است و از دوران حضور در مسابقات زیر 16 سال اوقاف(شکوفه‌ها) خود را به عنوان قاری خوب و خوش استعداد نشان داد، تأکید کرد: حسینی طی سال‌های گذشته تا بیاید این تقلید از سبک استاد منشاوی را مسابقه‌ای کند، چندین سال طول کشید، اما بالاخره نتیجه گرفت. اینجا هم هوشمندانه تغییراتی در سبکش ایجاد کرد که به طور حتم اساتیدش به ویژه استاد محمد عباسی با تجربه خوبش وی را راهنمایی کرده است.

تحلیلی بر تلاوت شهید منا

وی تصریح کرد: در قطعاتی از تلاوتش، مقام صبا را به زیبایی هرچه تمام‌تر اجرا کرد که برای من بسیار لذتبخش بود که همین جا، یاد شهید منا محسن حاجی حسنی کارگر را گرامی می‌داریم که سال قبل در این مسابقات، تلاوت بسیار اثرگذاری داشت، البته شهید محسن، فاصله‌ها را خیلی سریع‌تر می‌گذاشت. فاصله‌های فراز سیدمصطفی بیشتر بود، شهید محسن از زمان خودش خیلی بیشتر استفاده کرد و یک رکورد نمره‌ای و واقعا تلاوت استثنایی را برای ما به یادگار گذاشت. روحش شاد.

در جلسه مصطفی حاجی‌حسنی چه می‌گذرد؟

خاکی به بیان دلایل اجرای بسیار خوب شهید حاجی حسنی پرداخت و گفت: استاد شهید محسن، یعنی برادرش مصطفی حاجی حسنی کارگر در جلسات آموزش قرآنش به نوجوانان، کار بسیار ویژه‌ای را انجام می‌دهد که خود از نزدیک دیده‌ام. وی در جلساتش، قطعات استاد شحات را تحریر به تحریر با نوجوانان کار می‌کند. شهید محسن نیز در همین مکتب، تحریر به تحریر، تمام فرازها را یاد گرفت و می‌دانست و این خیلی مهمه که برای همه قطعاتش برنامه داشت. البته شهید محسن، اشکالات مختصری در تجوید داشت که بخش عمده‌ای از آن را تا زمان حضورش در مسابقات بین المللی مالزی رفع کرد. او می توانست سال‌ها برای ما تلاوت داشته باشد و از لحن زیبایش بهرهمند شویم، اما از میان ما رفت، روحش و همه شهدای منا شاد باشد و خداوند آل سعود را لعنت کند.

انتخاب پرده‌ صوتی بهتر

خاکی در ادامه مجدد به تحلیل تلاوت سیدمصطفی حسینی پرداخت و گفت: در تلاوت شب گذشته، مقام حجاز را خیلی دیر اجرا کرد، البته اواخر تلاوتش اشاره خوبی داشت و فرودش در چند کلمه کوتاه، خیلی خوب، هنرمندانه و استادانه بود. امثال حسینی با این اصول، آشنا هستند و در مسابقات کشوری خودمان نیز بارها و بارها این اتفاق می‌افتد و در واقع در این مکان‌ها این هنرمندی‌ها کمک می‌کند و خیلی خوب تلاوت خود را جمع کرد. قدری اگر پرده را پایین‌تر می‌گرفت، موارد فالش‌های صوتی که اتفاق افتاد به طور حتم رخ نمی‌داد، البته مجدد تأکید دارم که ما داریم از دور قضاوت می‌کنیم و باید استرس و فضای این رقابت جهانی را در نظر داشت.

وی در پایان با اشاره به اینکه قاری کشور مالزی و به ویژه اندونزی که قاری مطرحی است، هنوز قرعه خود را اجرا نکرده‌اند و باید منتظر بود، افزود: خانواده سیدمصطفی، زحمات زیادی برای پرورش این جوان کشیده‌اند، مردم باید بدانند که امثال این افراد یک شبه و یک ساله به اینجا نرسیده‌اند، این جوان از هوش و تلاش خودش برای رسیدن به این سطح نیز بهره برد. آرزو دارم، بهترین نتیجه را که حق حسینی است، کسب کند تا افتخار جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علیرضا حسن پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۶ - ۱۴:۰۴
0
0
سلام
خدا قوت
بنده حقیرم تلاوت ایشون رو شنیدم
من با سید مصطفی مسابقات مدهامتان سال گذشته اصفهان بودیم,مثل مسابقات پارسال الحمدلله خیلی خوب خوندند,
ولی ای کاش یک تا یک و نیم پرده پایینتر شروع میکردند تا توی اوج نهاوند مشکلی پیش نمیومد
انشالا ک اول میشه..
محمود نباتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۶ - ۱۴:۳۶
0
0
تحلیل خوبی بود متشکر استاد خاکی
مصطفی برنده است
محمدعلی
|
Germany
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۶ - ۱۵:۴۱
0
0
معمولا بالا گرفتن صدا به حاکم شدن بر جو و فضا کمک میکنه بنظرم سیدمصطفی می خواست این کارو انجام بده ...ان شاء الله که بچه شیعه همه جا اوله...
captcha