تحلیل تلاوت «حسینی» توسط رتبه‌دار سال 2006 مالزی
کد خبر: 3495302
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸

تحلیل تلاوت «حسینی» توسط رتبه‌دار سال 2006 مالزی

گروه فعالیت‌های قرآنی: حسین رستمی، دارای رتبه اول چهل و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی به تحلیل تلاوت سیدمصطفی حسینی، نماینده کشورمان در پنجاه و هشتمین دوره این مسابقات پرداخت.

تحلیل تلاوت «حسینی» توسط رتبه‌دار سال 2006 مالزی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حسین رستمی دارای رتبه اول سال 2006 میلادی مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی به تحلیل تلاوت سیدمصطفی حسینی، نماینده کشورمان در پنجاه و هشتمین دوره مسابقات پرداخت.

لازم بذکر است که پس از حسین رستمی تا سال گذشته که شهید منا محسن حاجی حسنی کارگر، رتبه اول را کسب کرد، هیچ کدام از شرکت‌کنندگان ایرانی، نتوانستند حائز مقام اول شوند. در ادامه تحلیل تلاوت حسینی را خواهید خواند؛

رستمی با اشاره به اینکه فضای رقابت در مالزی، بسیار سنگین و اضطراب‌زا است بیان کرد: درابتدای تلاوت سیدمصطفی حسینی، یک رگه صوتی در صدایش ورود پیدا کرد که این باعث اذیتش شد و کیفیت را از صوتش گرفت. تقریبا یکی، دو دقیقه ابتدایی این وضعیت وجود داشت، اما به تدریج هر چه تلاوت پیش رفت، بهتر شد و سروشکل بهتری گرفت. اگر قرائت نماینده ایران در این دوره از مسابقات را به سه قسمت تقسم کنیم، وسط قرائت زیباتر و شنیدنی‌تر بود، اما در قسمت اول و آخر اشکالاتی شنیده شد.

این قاری بین‌المللی افزود: نظر بنده این است که اگر سیدمصطفی، پرده صوتی را مقداری پائین‌تر می گرفت، انعطافش در تلاوت بیشتر می‌شد؛ چرا که ما انعطاف آنچنانی در تلاوت ایشان نشنیدیم.

وی تصریح کرد: اینکه توسط قاری، پرده بالاتری انتخاب شود، محسنات و معایبی دارد، اگر برای شروع، پرده بالاتر بخوانیم، اضطراب کاهش می‌یابد. به نظرم برای اینکه اضطرابش پنهان شود، گام بالایی گرفت، اما ضعف این گام بالا این است که انعطاف را در تلاوت کاهش می‌دهد که این خود نمره منفی دارد. این انتخاب گام بالا خود را در تحریرها نشان داد.

رستمی با تأکید بر اینکه این پرده صوتی جایگاه پرده صوتی سیدمصطفی حسینی نبود ادامه داد: اشکال دیگر کُند خواندن یک سوم ابتدایی قرائت بود که اگر یک مقدار دور خواندنش سریع‌تر می‌شد، تحریرها خودش را نشان می‌داد و انعطاف بالا می‌رفت.

وی افزود: تکلف را در بم‌های صوتی‌ تلاوتش به دفعات شنیدیم و روان نبود. در جایی در وقف، «آ» تبدیل به «اَ» ‌شد و تا انتها «آ» نبود از نگاه مبحث تجوید، ممکنه این، مورد اشکال داوران قرار گیرد. در جایی «صاد» اطباق لازم را نداشت. قفلات هم خوب بود، اما می‌توانست از این بهتر باشد.

رستمی در پایان با اشاره به جوان بودن قاری اعزامی کشورمان در مجموع تلاوتش را بالاتر از تلاوت دیگر شرکت‌کنندگان در این دوره ارزیابی کرد و ضمن آرزوی موفقیت گفت: در مقایسه تلاوت سیدمصطفی حسینی با شهید منا حاجی حسنی باید گفت که این دو جنس صدا، مختلف هستند وتحریرها در صدای حاجی‌حسنی بسیار بیشتر بود و اگر کُند هم می‌خواند، زیاد محسوس نبود، اما کُند خواندن مناسب صدای بم حسینی نیست.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۷ - ۱۲:۲۵
0
0
استاد نکات مثبت رو ندیدن انگار خیلی انتقاد کردن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۷ - ۱۸:۵۰
0
0
اصلا حاجی حسنی عزیز رو نباید با هیچ کس مقایسه کرد
captcha