تحلیل جهانبخش فرجی از تلاوت‌های سومین شب مسابقات مالزی
کد خبر: 3495309
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

تحلیل جهانبخش فرجی از تلاوت‌های سومین شب مسابقات مالزی

گروه فعالیت‌های قرآنی: شش قاری از میان آقایان شرکت‌کننده در پنجاه و هشتمین دوره مسابقات قرآن مالزی شب گذشته تلاوت داشتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در ادامه تحلیل تلاوت‌های قاریان شرکت‌کننده در پنجاه و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، در سومین شب این رقابت‌ها این بار تلاوت‌های قاریان فلسطینی، کرواسی، لیبی، اندونزی، مالزی و تایلند را توسط جهانبخش فرجی، قاری بین المللی کشورمان خواهیم داشت.
***
اسامه سعید خمایسه قاري فلسطين، مايه‌هايي از استاد شعبان صياد در ذهن دارد، اما متاسفانه در عمل به علت ضعف صوت، قادر نيست، رديف‌هاي لحني را زيبا اجرا کند. قفله‌ها هم اغلب ضعيف اجرا شد و صدایش از تحرير هم بهره‌اي نداشت. ارزيابي تلاوت ايشان متوسط است.
***
احمد الیلی قاري كرواسي، طنين صداي دلنشينی دارد، اما به هنگام اجرا استرس زیادی در تلاوتش محسوس بود. بم صدا هم ندارد. مثل اكثر قاريان شركت‌كننده بيشتر مرتل‎خوان است تا تحقيق‌خوان! ارزيابي تلاوت متوسط مايل به ضعيف است.
***
عبدالفتاح علی سالم الجهیدر قاري ليبي، طنين زيبايي دارد با تحريرهاي ريز و زيبا و صدايي با محدوده عالي اما گاهي بعلت استرس، در اوج فالش مي‌شد، اما مثل قاريان فلسطيني و كرواسي بنظر مرتل‌خوان است. ضعف عمده‌اش، نداشتن طرح براي رديف‌هاي لحني و قفله‌هاست. هر چند بدنبال معنامحوري خواندن در لحن هم هست. ارزيابي تلاوت، خوب مايل به متوسط است.
***
الحاج اول الدین بن موهور قاري اندونزي، تلاوت را با استرس شروع کرد. طنين خوبي دارد و داراي ويبره‌هاي خاص اندونزي و مالزيايي است. محدوده صدايي خوبي هم دارد. اما استرس اجازه مانور به وی نداد و از نظر قفله‌ها هم ضعيف عمل کرد. ارزيابي تلاوت متوسط است.
***
وان عین الدین حلمی بن عبدالله قاري مالزي، با صدايي با بم و حجم خوب شروع كرد، رديف استاد مصطفي اسماعیل را در تلاوت مد نظر داشت، البته با تغييراتي در پردازش بعضي از مقامات. خروج در قفله‌ها مثل «سلاما» و ضعف در اجراي اوج در مقام حجاز نشان از ضعف صوتي در محدوده اوج دارد. ارزيابي تلاوت خوب مايل به متوسط است و تا اينجا قاري ايران در صدر تلاوت‌ها قرار دارد.
***
محمد بن حاج موسی قاري تايلند، با وجود طنين خوب، بم و حجم صداي مناسب اما متاسفانه داراي استرس زيادي بود و به همين دليل عليرغم داشتن طرح رديف لحني مناسب، در اجراي قفله‌ها اغلب ضعيف عمل کرد. در اوج هم ضعف داشت! ارزيابي تلاوت متوسط است.
تلاوت‌های این شش قاری را اینجا بشنوید.
مطالب مرتبط
captcha