مذمت تغییر افراطی مقامات توسط قراء + صوت و عکس
کد خبر: 3550854
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹

مذمت تغییر افراطی مقامات توسط قراء + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: در جلسه قرآن حسین دهقانی‌زاده، قاری و مدرس قرآن کریم با یادی از مرحوم استاد اربابی و بیان خاطره‌ای از آن مرحوم به این نکته اشاره شد که شروع تلاوت قرآن کریم با پرده‌های بالا مناسب نیست و باید با پرده‌های پایین و بم تلاوت را آغاز کنیم تا در ادامه تلاوت به تکلف و سختی نیفتیم.

مذمت تغییر افراطی مقامات توسط حاج علی اربابی+صوت و عکس

.به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  جلسه قرآن حسین دهقانی‌زاده، قاری و مدرس قرآن کریم، شب گذشته 13 آذرماه، با حضور قاریان از سنین مختلف در مسجد قبا، مسجدی که در سال‌های دهه پنجاه توسط محمد مفتح بنیانگذاری شد، از ساعت 18 تا 20 برگزار شد.

مذمت تغییر افراطی مقامات توسط حاج علی اربابی+صوت و عکس

در ابتدای این جلسه قرآن، حسین دهقانی‌زاده، آیاتی از ادامه درس جلسه را به‌صورت ترتیل تلاوت کرد و سپس، اعضای جلسه از ادامه آیات به شیوه ترتیل و تحقیق تلاوت کردند و دهقانی‌زاده، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را، نفس به نفس متذکر می‌شد.

 از جمله نکاتی که این مدرس قرآن کریم به آن اشاره کرد، اخفاء نون ساکنه بود که در این باره گفت: اخفاء، حالتی است بین اظهار و ادغام. یعنی نه ظاهر می‌شود و نه از بین می‌رود. گویی فقط مخفی شده است.

دهقانی‌زاده که از شاگردان مرحوم استاد مولایی و مرحوم استاد اربابی است، در ادامه به روش صحیح اخفاء نون ساکنه اشاره کرد و گفت: بدون کوچکترین توجه نوک زبان به مخرج نون، به محض شروع اخفاء، اندام‌های مخارج حروف را به‌سوی یکدیگر حرکت می‌دهیم و به هم نزدیک می‌‌کنیم. صوت را به اندازه دو حرکت از فضای بینی خارج کرده و آنگاه حرف بعد را ادا می‌کنیم.

از جمله نکات این جلسه قرآن صمیمی، تمرین نفس به نفس دهقانی‌زاده با قرآن‌آموزان بود که به سبک استاد محمدصدیق منشاوی، نغمات و مقام‌ها را تمرین می‌کرد.

دهقانی‌زاده در تحلیل تلاوت یکی از قاریان جلسه، خاطره‌ای از مرحوم استاد علی اربابی تعریف کرد که ایشان در جلساتشان به قاریان متذکر می‌شدند که اگر 10 مدل غذا جلوی شما بگذارند و شما از هرکدام یک انگشت بخورید، مزه غذا را متوجه نمی‌شوید؛ قاریانی هم که هنگام تلاوت قرآن، مدام در حال عوض کردن دستگاه‌ها هستند، به همین شکل است و مستمع نمی‌فهمد که چه چیز تلاوت شد.

این مدرس قرآن کریم در ادامه پرده شروع تلاوت قرآن کریم را به شاگردان خود متذکر شد و در این باره گفت: شروع تلاوت قرآن کریم با پرده‌های بالا مناسب نیست. باید با پرده‌های پایین و بم تلاوت را آغاز کنیم تا در ادامه تلاوت به تکلف و سختی نیفتیم.

مذمت تغییر افراطی مقامات توسط حاج علی اربابی+صوت و عکس

در پایان این جلسه، دهقانی‌زاده و اعضای جلسه، آیاتی از ادامه درس را جمعخوانی کردند تا همه اعضای جلسه، ثواب تلاوت قرآن کریم را برده باشند.

یادآور می‌شود، حسین دهقانی زاده، حدود 3 سال است که در مسجد قبا، جلسه عمومی قرآن کریم را در روزهای شنبه(نیمه اول سال دوساعت قبل از اذان مغرب و عشاء و نیمه دوم سال بعد از اذان مغرب و عشاء) برپا کرده است. همچنین، این مدرس قرآن کریم، روزهای یکشنبه(مسجد جوادالائمه(ع)) و روزهای دوشنبه(مسجد ولیعصر(عج)) واقع در شهرک راه آهن جلسه قرآن دارد.

یادآور می‌شود، حسین دهقانی‌زاده در سال 1361 با شرکت در مسابقات اعزام به حج، مقام دوم این مسابقات را کسب کرده و با  72 قاری به حج اعزام شده است. همچنین، چند مرتبه در مسابقات نیروهای مسلح کشور، عنوان اولی کشور را کسب نموده است و از آن زمان به بعد، به تدریس و داوری مسابقات مختلف اقدام کرده است.

در پایان گزارش تصویری و تلاوت جمع‌خوانی در پایان جلسه ارائه می‌شود.
کد
دریافت
مطالب مرتبط
captcha