اولویت‌بندی توافق‌های صورت گرفته در سفر هیئت جهاد دانشگاهی به تاتارستان
کد خبر: 3601481
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
در نشست اقبالی و صابر فرزام صورت گرفت؛

اولویت‌بندی توافق‌های صورت گرفته در سفر هیئت جهاد دانشگاهی به تاتارستان

گروه بین‌الملل: در جلسه بین سرپرست کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در تاتارستان با رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، بر اولویت‌بندی توافق‌های صورت گرفته بین هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی و طرف روسی جهت عملیاتی شدن سریع آن‌ها تأکید شد.



اولویت بندی توافقات صورت گرفته در سفر هیئت جهاد دانشگاهی به تاتارستان

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به قازان، علی بمان اقبالی، سرپرست کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در تاتارستان، عصر روز شنبه، 30 اردیبهشت ماه به وقت محلی با حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و سرپرست هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی به قازان دیدار کرد.
اقبالی در این دیدار که در محل اقامت هیئت اعزامی انجام گرفت، با اشاره به شرایط ویژه جمهوری تاتارستان و شهر قازان، گفت: در این شهر تعداد نمایندگی‌های سیاسی کم است و در مجموع 7 نمایندگی وجود دارد.
وی همچنین تصریح کرد: با این وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در این جمهوری وجود دارد که می‌تواند برای تجار و بازرگانان ایران فرصت‌ساز باشد.
اقبالی همچنین با اشاره به سفر هیئت جهاد دانشگاهی به قازان و حضور در برنامه‌ها و نشست‌های مختلف و دیدار با مسئولان، مدیران دولتی و بخش خصوصی این جمهوری خودمختار، بر جمع‌بندی و اولویت‌بندی توافق‌ها و تفاهم‌های صورت گرفته تأکید کرد.
سرپرست کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قازان، یادآور شد: متأسفانه در گذشته بسیاری توافق‌ها بین طرف ایرانی و تاتارستانی امضا شده که صرفا روی کاغذ مانده و عملیاتی نشده است.
وی با اشاره به مراودات اقتصادی جمهوری تاتارستان با ترکیه و دیدارهای رئیس جمهوری تاتارستان با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور، اظهار کرد: بعد از تحریم ترکیه، طرف تاتاری علاقمند بود که مراودات اقتصادی خود با ایران را افزایش دهد ولی متأسفانه از این فرصت به خوبی استفاده نشد در حالی که طرف ترک نزدیک به 3 میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است.
در بخش دیگری از این جلسه، حمید صابرفرزام، در سخنانی با اشاره به سابقه تأسیس جهاد دانشگاهی در دوران انقلاب فرهنگی و همچنین سیر فعالیت این نهاد انقلابی از دوران دفاع مقدس تا حال حاضر گفت: این نهاد امروز حلقه واسط دانشگاه، صنعت و مردم است و رهبر معظم انقلاب تعابیر کم‌نظیری درباره جهاد دانشگاهی به‌کار برده‌اند.
وی اضافه کرد: امروز جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهشی دارای 3 پژوهشگاه، 27 پژوهشکده، 70 مرکز تخصصی و 30 گروه علمی و پژوهشی است و از معتبرترین مراکز پژوهشی این نهاد می‌توان به پژوهشگاه‌های رویان و ابن سینا اشاره کرد.
فرزام در ادامه به تشریح دیگر دستاوردهای جهاد دانشگاهی به‌ویژه در حوزه‌های نفتی از جمله تولید دکل‌های نفتی، تولید فرستنده‌های دیجیتالی، درمان ناباروی و غیره پرداخت.
وی همچنین اشاره‌ای هم به دستاوردهای آموزشی جهاد دانشگاهی داشت و تصریح کرد: این نهاد امروز 3 دانشگاه، 8 مؤسسه علمی آموزشی، 70 دانشگاه علمی کاربردی و 130 مرکز آموزش‌های تخصصی دارد و 600 هزار نفر سالانه تحت دوره‌های آموزشی این نهاد قرار دارند.
فعالیت‌ها و دستاوردهای فرهنگی جهاد دانشگاهی از جمله وجود سه خبرگزاری، 8 سازمان و مرکز فرهنگی، 3 پارک علم و فناوری، 22 مرکز رشد و 40 شرکت دانش بنیان و نیز تشریح عملکرد مرکز گردشگری دانشجویان ایران محور بعدی توضیحات فرازم برای سرپرست کنسولگری ایران در تاتارستان بود.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه به تشریح عملکرد این سازمان و مراکز 5 گانه ذیل آن از جمله خبرگزاری ایکنا، مرکز فعالیت‌های دانشجویی، مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی، پژوهشکده علوم قرآنی و مرکز آموزش‌های تخصصی حرفه محور پرداخت و سپس توضیحاتی درباره روند برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ارائه کرد.
وی با اشاره به سفر 4 روزه هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی، یادآور شد: در این سفر دیدارها و نشست‌های بسیار خوبی به‌طور فشرده داشتیم که از آن جمله می‌توان به دیدار با مدیر انجمن تجار مسلمان فدراسیون روسیه، دیدار با «محمد شین»، رئیس دانشگاه اسلامی قازان، دیدار با وزرای بهداشت و گردشگری تاتارستان، شرکت در جشنواره مد و لباس اسلامی، دیدار با رئیس دانشگاه ملی و بحث و تبادل نظر درباره تبادل دانشجو توریسم، شرکت در نهمین همایش بین‌المللی اقتصادی روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، دیدار با مدیران مرکز رسانه‌ای تات و ... اشاره کرد.
در ادامه سرپرست کنسولگری درباره برخی توافقات صورت گرفته بین این هیئت و طرف مقابل از جمله بحث تبادل استاد و دانشجو، مسابقات قرآن، تجهیزات پزشکی و نفتی و ... توضیحاتی ارائه کرد و از آمادگی کنسولگری ایران در تاتارستان جهت پیگیری این توافقات تا عملیاتی شدن آن خبر داد.
در پایان این دیدار، صابر فرزام، کوچک‌ترین قرآن دنیا را که به دست متخصصان جهاد دانشگاهی با خط نیم میکرون بر روی یک سنگ عقیق در ابعاد یک سانتیمتر در یک سانتیمتر توسط همین جوانان علاقمند نقش بسته، جهت اهدا به موزه ملی قرآن تاتارستان به وی داد و قرار شد مراحل اهدای آن از سوی کنسولگری دنبال شود.
captcha