نگهداری قرآن قرن هفدهم در کتابخانه ملی بلاروس
کد خبر: 3639377
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳

نگهداری قرآن قرن هفدهم در کتابخانه ملی بلاروس

گروه بین‌الملل: رئیس کتابخانه ملی بلاروس در دیدار با سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در مینسک از نگهداری قرآن متعلق به قرن هفدهم میلادی در این مرکز خبر داد.

نگهداری قرآن قرن هفدهم در کتابخانه ملی بلاروسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمود خدمتگزار، سرپرست رایزنی فرهنگی كشورمان در مینسک(پایتخت بلاروس) ضمن بازدید از كتابخانه ملی بلاروس با موتولسکی رامان استپانوویچ، رئیس این كتابخانه دیدار و گفت‌وگو كرد.

در این دیدار موتولسکی رامان استپانوویچ گفت: در این کتابخانه، نمایشگاه‌هایی به صورت موقت و موزه‌ای دایمی با آثار موقت برپا می‌شود که این فضاها امکان آشنایی با کتاب‌ها و تصاویری را می‌دهد که در کمتر مجموعه‌ای یافت می‌شوند.

استپانوویچ افزود: برای نمونه آثاری بر روی پاپیروس، استخوان شتر، کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین قطع‌های کتاب، تصاویری از هنرمندان معروف و همچنین قرآن مربوط به قرن هفدهم و نسخ خطی قدیمی از دیوان اشعار عطار نیشابوری و نظامی گنجوی در کتابخانه نگهداری می‌شود.

وی تصریح کرد: كتابخانه ملی بلاروس با کتابخانه ملی ایران به صورت مستقیم در ارتباط است و حتی در بلاروس اهالی فرهنگ، این دو مرکز را برادران دوقلو می‌دانند.

استپانوویچ در بخش دیگری از سخنانش درباره شناخت مردم بلاروس از ایران گفت: در بلاروس فرش ایرانی بسیار قدیمی‌ای وجود دارد که بر روی آن اشعار باگدانوویچ، شاعر معروف بلاروسی بافته شده است. این موضوع نشان‌دهنده روابط میان دو کشور از زمان‌های بسیار دور است. علاوه بر آن، نسخ خطی فارسی موجود در کتابخانه بلاروس از قدیمی‌ترین کتاب‌های این كتابخانه به شمار می‌آیند.

وی تأكید كرد: به منظور گسترش شناخت دو کشور از یکدیگر می‌توان در حوزه کتابخانه‌ها فعالیت كرد؛ زیرا از طریق کتاب، امکان انتقال اطلاعات و فرصت‌های ممکن به خصوص در حوزه فرهنگ و توریسم در هر کشور وجود دارد.

رئیس كتابخانه ملی بلاروس در بخش دیگری از سخنانش با اظهار اینكه ایرانیان دارای تمدن غنی هستند، گفت: اگر چه مقایسه ایران و ترکیه با یکدیگر صحیح نیست؛ اما در بلاروس، ترکیه را بیشتر از ایران می‌شناسند؛ زیرا ترك‌ها بر روی ظرفیت‌های توریستی و گردشگری کشور خود کار و از این طریق بلاروسی‌های بسیاری را به سمت خود جذب كرده‌اند. بنابراین اتخاذ چنین سیاستی می‌تواند موجب افزایش شناخت دو کشور از یکدیگر شود و طیف وسیعی از مردم را در برگیرد.

بنا بر اعلام این خبر، ارتفاع کتابخانه ملی بلاروس، تقریباً 74 متر و متشکل از 24 طبقه و دارای مساحت کلی 114 هزار متر مربع است. ساخت بنای کنونی این کتابخانه (به صورت یک مکعب شش‌گوش که به آن نام «الماس» نهاده‌اند) در سال 2002 آغاز و در 10 ژانویه 2006 جابجایی مجموعه‌ها و کتاب‌ها از 6 بخش مختلف به این ساختمان انجام شد. سه طبقه اول آن سالن‌های مطالعه، طبقه چهارم تا هفدهم بخش نگهداری و طبقات هجدهم تا بیست‌ودوم، بخش آرشیو و دو طبقه آخر شامل فضای باز (برای مشاهده فضای دورنمای شهر از طریق دوربین) و کافه است.

هر فردی که دارای کارت عضویت در این کتابخانه باشد می‌تواند پس از سفارش کتاب مورد نظر، آن را از طریق جعبه‌های انتقال‌دهنده ریلی از طبقات مخصوص نگهداری دریافت کند و سپس به مطالعه آن در سالن‌های مطالعه (سه طبقه اول) این مؤسسه بپردازد. امکان بیرون‌بردن کتاب از کتابخانه ملی بلاروس وجود ندارد.

استفاده از تمامی امکانات کتابخانه ملی این کشور برای تمام شهروندان بلاروسی بلامانع است/.
 

captcha