حقوق شخصیه شیعه؛ حاصل 40 سال مطالعه محقق پاکستانی
کد خبر: 3678247
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷

حقوق شخصیه شیعه؛ حاصل 40 سال مطالعه محقق پاکستانی

گروه بین‌الملل: کتاب «بررسی حقوق شخصیه شیعه» به زبان انگلیسی نوشته سید علی‌رضا نقوی، محقق و استاد برجسته زبان فارسی پاكستان است که پس از تلاشی 40 ساله تألیف شد.

«حقوق شخصیه شیعه»؛ حاصل 40 سال مطالعه محقق پاکستانیبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ سید علی رضا نقوی، 14 می 1933 در یوپی هند به دنیا آمد. در سال 1959 بعد از اخذ فوق لیسانس فارسی از دانشگاه كراچی برای ادامه تحصیل در مقطع دكترای عازم ایران شد و 7 سال در ایران بود.

رساله دكترای وی «تذكره‌نویسی فارسی در هند و پاكستان» بود كه در سال 1966 میلادی بهترین كتاب سال ایران انتخاب شد و نقوی جایزه آن را دریافت كرد.

نقوی همچنین «فرهنگ جامع فارسی به اردو و انگلیسی» را به رشته تحریر درآورد و این کتاب هم در سال 2012 میلادی به عنوان بهترین كتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد و توسط رئیس‌جمهور وقت، جایزه را دریافت كرد.

به تازگی كتاب ارزشمند تحقیقی 3 جلدی به زبان انگلیسی که حاصل 40 سال مطالعه و تحقیق در زمینه مبانی فقهی و حقوقی شیعه به نام «بررسی حقوق شخصیه شیعه» بود، چاپ و منتشر شد كه جلد چهارم آن نیز به زودی منتشر خواهد شد.

مرحوم نقوی چندین سال عضو مركز تحقیقات اسلامی اسلام‌آباد بود و كارهای تحقیقاتی ارزشمندی را در این مركز ارائه داد. وی قوانین جزایی ایران را نیز ترجمه كرد كه توسط مركز تحقیقات فارسی منتشر شد.

سید علی‌رضا نقوی چندین سال در بخش شریعت و حقوق اسلامی دانشگاه بین‌المللی اسلامی اسلام‌آباد تدریس كرد و در سال 1993 از همین دانشگاه بازنشسته شد.

وی چندین سال در خانه فرهنگ ایران در راولپندی نیز تدریس زبان فارسی را به عهده داشت و صدها تن از فارسی‌آموزان و علاقمندان به این زبان در این مدت از این استاد زبان فارسی كسب فیض كردند.

این محقق پاکستانی، 9 دسامبر 2017 میلادی برابر با 13 آذرماه 1396 این جهان فانی را در شهر لاهور وداع گفت و در این شهر به خاک سپرده شد.

گرامیداشت در پاکستان

فرهنگستان زبان اردو پاكستان اخیرا برای گرامیداشت مرحوم استاد علی رضا نقوی، محقق و استاد برجسته زبان فارسی پاكستان، مراسمی برگزار کرد.

سید سلمان نقوی، فرزند بزرگ استاد نقوی، طی سخنانی در آغاز این مراسم به خدمات علمی پدرش برای ترویج و گسترش زبان فارسی در پاكستان اشاره كرد و به شرح زندگی آن مرحوم پرداخت.

شهاب‌الدین دارایی، رایزن فرهنگی ایران در پاكستان هم در سخنرانی خود با اظهار تأسف از درگذشت استاد نقوی، گفت: تكریم و تجلیل از مرحوم نقوی، تكریم از مقام علم و عالم است. دكتر نقوی شخصیتی یگانه بود كه با علم خود جامعه را آگاهی بخشید.

وی افزود: منابع انسانی و نیروی فكری هر جامعه نعمتی ارزشمند آن جامعه محسوب می‌شوند كه با فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی خدمات خود را ارائه می‌كنند. آنان سرمایه بزرگ ملتشان هستند. اگر یك جامعه از آن تهی باشد یك جامعه فرهنگی به شمار نمی‌رود.

«حقوق شخصیه شیعه»؛ حاصل 40 سال مطالعه محقق پاکستانی

دارایی همچنین گفت: در بیان بزرگان دین آمده است كه هنگامیكه یك عالم از این دنیا می‌رود خلأ و شکافی ایجاد شده که هیچ چیزی نمی‌تواند جای آن را پُر بكند.

رایزن فرهنگی كشورمان در بخش دیگری از سخنانش اظهار كرد: روزی مرحوم نقوی گفتند که بزرگ‌ترین غم وغصه من در حال حاضر آن است که به دلیل کهولت سن، قادر به نوشتن نیستم. آن مرحوم این وضع را بدترین و دشوارترین وضعیت حیات و زندگی خود برمی‌شمرد. وی و امثال وی، عاشق تحقیق و نوشتن و آگاهی بخشیدن به جامعه بشری بودند.

تسلیت ایران

وی در ادامه گفت: در ایران خبر درگذشت استاد نقوی، موجب تألم و تأثر فراوان شد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، نوه حضرت امام(ره) پیام تسلیت دادند كه در روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورمان منتشر شد.

افتخار حسین عارف، رئیس فرهنگستان زبان اردو پاكستان هم در سخنرانی خود در این مراسم از خدمات علمی و پژوهشی مرحوم استاد نقوی تجلیل و قدردانی به عمل آورد و گفت: او یک محقق واقعی بود و در تمام عمر خود برای ترویج زبان فارسی و حفظ میراث فرهنگی و ادبی پاكستان و ایران تلاش كرد.

خالد مسعود، رئیس سابق مركز تحقیقات اسلامی وابسته به دانشگاه بین‌المللی اسلامی و شورای ایدئولوژی اسلامی دولت پاكستان و از اندیشمندان برجسته این كشور هم طی سخنانی از خدمات علمی و پژوهشی استاد نقوی قدردانی كرد و به بیان خاطراتی از دوران همكاری دكتر نقوی با مركز تحقیقات اسلامی پرداخت.

وی گفت: مرحوم نقوی در دوران خدمات خود هیچوقت از ناملایمات شكایت و گلایه نمی‌کرد و خدمات علمی و تحقیقاتی خود را دائم به جامعه ارائه می‌كرد.

در ادامه نور محمد مهر، عارف نوشاهی و محمد سفیر، استادان زبان فارسی در دانشگاه‌های پاكستان و نیز خورشید حسنین، ظفر نقوی و عمران نقوی، از اندیشمندان پاكستانی هم به بیان ویژگی‌های شخصیتی و علمی علی رضا نقوی پرداختند/.

captcha