تجلیل کویت از 30 دانش‌آموز اوتیسمی حافظ قرآن
کد خبر: 3704840
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

تجلیل کویت از 30 دانش‌آموز اوتیسمی حافظ قرآن

گروه بین‌الملل ـ ششمین دوره مسابقات حفظ قرآن کریم کویت ویژه دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم با تجلیل از 30 برگزیده به کار خود پایان داد.

تجلیل از 30 اوتیسمی حافظ قرآن در کویت

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری menafn.com؛ فؤاد عمر، دبیرکل سابق دبیرخانه اوقاف کویت در مراسم تجلیل از برگزیدگان ششمین دوره مسابقات حفظ قرآن کریم «شریفة صبیح» ویژه مبتلایان به بیماری اوتیسم، تصریح کرد: برگزاری این مسابقات تا حدی از رنج‌های والدینی که کودکان آنها به این بیماری مبتلا هستند، می‌کاهد و آن‌ها با دیدین این که فرزندانشان قادرند بیاموزند و کتاب خدا را حفظ کنند، امیدوار می‌شوند.

وی گفت: «خداوند متعال به من و پدرم منت گذاشت تا بتوانیم با برگزاری این مسابقه به نام مادر مرحومم «شریفة صبیح»، قرآن را در میان مبتلایان به بیماری اوتیسم که خواندن قرآن برای آنها سخت است، ترویج دهیم  و به فضل خداوند این کار برای این قشر از جامعه آسان شد و اجرای این مسابقه برای چندمین سال ادامه یافته است».

عمر در ادامه با اشاره به این که حفظ قرآن کریم توسط کودکان اوتیسمی موجب تقویت زبان عربی، سخن گفتن و ارتباط برقرار کردن آن‌ها با دیگران می‌شود، تاکید کرد: این مسئله خود بر عظمت کتاب خدا دلالت دارد.

در همین رابطه، سمیره سعد رئیس مرکز اوتیسم کویت نیز در سخنانی با بیان این که مسابقه «شریفة صبیح» با هدف یادگیری و حفظ کتاب خدا توسط مبتلایان به اوتیسم برگزار می‌شود، تصریح کرد: این کار برای این بیماران بسیار سخت است و به تلاش زیاد و حمایت معلمان و والدین آنها نیاز دارد.

یادآوری می‌شود، در ششمین دوره مسابقات «شریفة صبیح» ویژه دانش‌آموزان مبتلا به بیماری اوتیسم، 109 دانش‌آموز دختر و پسر با یکدیگر رقابت کردند که در پایان 30 نفر از آنها از سوی کمیته داوری جمعیت اسلامی کویت به‌عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیرمعمول دیده شود. هستهٔ مرکزی اختلال در اوتیسم، اختلال در ارتباط است.

انتهای پیام

captcha