سهم اندک مسلمانان آلمان از آموزش مذهبی
کد خبر: 3712629
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹

سهم اندک مسلمانان آلمان از آموزش مذهبی

گروه بین‌الملل – آموزش مذهبی در مدارس آلمان تنها برای 9 درصد از دانش‌آموزان مسلمان وجود دارد.

سهم اندک مسلمانان از آموزش مذهبی در آلمانبه گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ مسئولان کنفرانس اسلامی آلمان 9 سال پیش به این نتیجه رسیدند که در سراسر این کشور، 580 هزار دانش‌آموز مسلمان باید از حق اساسی آموزش دینی بهره‌مند شوند، این در حالی است که در حال حاضر 54 هزار دانش‌آموز تحت آموزش دینی قرار دارند و مدارس و مراکز آموزشی در آلمان نیاز به برگزاری کلاس‌های اسلامی بیشتری برای دانش‌آموزان مسلمان دارند.

درخواست برای آموزش اسلامی در مدارس آلمان افزایش یافته است و حدود 54 هزار دانش‌آموز در حال حاضر در کلاس‌های آموزش اسلامی شرکت می‌کنند. بر اساس نظرسنجی که از ایالت‌های فدرال به‌دست آمده است؛ این آمار نسبت به سال تحصیلی 2015-2016، حدود12 هزار نفر افزایش یافته است.

علاوه بر این، حدود 800 دانش‌آموز در کلاس‌های مذهبی علویان شرکت می‌کنند. بنابراين، حدود 880 مدرسه در 9 ایالت، آموزش‌های اسلامی را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. بیشتر این مدارس در ایالت‌های بایرن و نوردراین وستفالن واقع شده‌اند.

در این ایالت‌ها، تقاضا برای آموزش اسلامی از طریق انجمن‌های مسلمان و تحت مسئولیت دولت صورت می‌گیرد. در هسن و نیدرزاکسن، آموزش اسلامی با همکاری و تحت مسئولیت انجمن‌های مسلمان صورت می‌گیرد. این برنامه‌ها به طور مشترک توسط جوامع مذهبی و سازمان‌های دولتی توسعه می‌یابند

در هر دو ایالت، اتحادیه ترک‌ اسلامی «دیتیب» در این آموزش‌ها درگیر است. در برلین آموزش اسلامی تنها با مسئولیت فدراسیون اسلامی و به عنوان درسی داوطلبانه وجود دارد. فدراسیون اسلامی

چندین انجمن مسجد را نمایندگی می‌کند و به عنوان جامعه اسلامی ملی گوروش شناخته می‌شود. اساسا در پایتخت برای آموزش اسلامی، جایگاه خاصی وجود ندارد.
علاوه بر این، مسئولان ایالت‌های نوردراین وستفالن، بادن-وورتمبرگ، راینلاند فالتس و زارلند آموزش‌های مذهبی اسلامی را در قالب پروژه‌ای امتحان می‌کنند. برای مثال در نوردراین وستفالن، شورای مشورتی، محتوای دوره را تعیین و پرسنل آموزشی را انتخاب می‌کند. نیمی از نمایندگان این شورا توسط وزارت آموزش و پرورش انتخاب می‌شوند و نیمی دیگر نمایندگان انجمن‌های مسلمان هستند.

همچنین هیات مشورتی در بادن-وورتمبرگ که در آن انجمن‌های مسلمان حضور دارند، پروژه‌ای برای سازماندهی به انجمن والدین دارد. در بایرن و شلسویگ-هولشتاین، آموزش اسلامی تحت نظر مسئولان ایالتی است و جوامع مذهبی در آن درگیر نیستند. در بایرن، حدود 350 مدرسه در این طرح شرکت می‌کنند، اما احتمال لغو این پروژه در سال 2019 وجود دارد. هامبورگ و برمن، آموزش‌های مذهبی را برای دانش‌آموزان تمام ادیان برگزار می‌کنند.

آموزش‌های اسلامی در هامبورگ توسط کلیسای پروتستان و در برمن توسط دولت فدرال سازماندهی می‌شود. براساس این گزارش، در ایالت‌های شرقی آلمان مانند زاکسن، زاکسن-آنهالت، تورینگن، مِکْلِنبورگ-فورپومِن و براندنبورگ هیچ‌گونه آموزش اسلامی و تعلیم دینی برای دانش‌آموزان مسلمان وجود ندارد. این‌ها در حالی است که مسئولان کنفرانس اسلامی در آلمان، 9 سال پیش به این نتیجه رسیدند که 580 هزار دانش‌آموز مسلمان در سراسر کشور باید بتوانند در آموزش‌های اسلامی شرکت کنند و حدود 70 هزار نفر باید امکان یادگیری آموزه‌های مذهبی علویان را داشته باشند.

انتهای پیام

captcha