بی‌اعتمادی جامعه نسبت به رفتارهای اقتصادی/ مردم را به سمت احتکار سوق ندهیم
کد خبر: 3752063
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
احتکار؛ خیانتی به خدا و مردم/۲

بی‌اعتمادی جامعه نسبت به رفتارهای اقتصادی/ مردم را به سمت احتکار سوق ندهیم

گروه سیاست و اقتصاد - یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: احتکار امری بسیار ناپسند است اما متأسفانه امروز با رفتارهایمان مردم را مجبور می‌کنیم که به این سمت سوق پیدا کنند.

مردم را با رفتارهای خود به سمت احتکار سوق ندهیممحسن خندان‌دل، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص علت بروز احتکار در جامعه اظهار کرد: احتکار یک پدیده بسیار زشت و پلید است که در شرایط عادی اگر رخ دهد، می‌تواند اوضاع اقتصادی مملکت را تحت تأثیر قرار دهد.
وی ادامه داد: باید به عوامل منجر به احتکار به شکل ویژه بپردازیم و از کنار آن‌ها به راحتی گذر نکنیم؛ احتکار را باید در بخش‌های مختلف مورد برسی قرار دهیم زیرا نگاه داشتن ارزاق در انبارهای کوچک خانگی هم به نوعی احتکار محسوب می‌شود. 

بی‌اعتمادی آحاد جامعه نسبت به رفتارهای اقتصادی موجود 
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: این عوامل برخاسته از یک نوع بی‌اعتمادی آحاد جامعه نسبت به رفتارهای اقتصادی موجود در جامعه است. این اتفاق امروز نیز در جامعه ما نیز در حال رخ دادن است؛ یعنی مردم به واسطه از دست دادن اعتماد خود به رفتارهای اقتصادی دستگاه‌های حاکمیتی یکسری مایحتاج را برای رفع نگرانی‌های آینده خود نگهداری می‌کنند. 
خندان‌دل عنوان کرد: این امر به تنهایی یک نوع احتکار محسوب می‌شود. درست است که این مساله در سطح خرد در حال رخ دادن بوده اما به واسطه نگرانی‌های موجود در جامعه است که چنین پدیده‌ای رخ می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: اگر از این مقوله بسیار کوچک گذر کنیم، به افرادی که در سطح کلان اقدام به نگهداری کالاها می‌پردازند می‌رسیم. اگر آن‌ها را نیز ملاحظه کنیم باز به همان نتیجه عدم اعتماد به رفتارهای اقتصادی که در جامعه در حال رخ دادن است می‌رسیم. 
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اینگونه رفتارها بسیار غیراخلاقی، نادرست و زالو صفتانه بوده که در حال رخ دادن است. در واقع اتفاقی که رخ می‌دهد این است که مردم در تمام رفتارهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی و... نگاه به پایه‌گذاران هر بخش دارند و بر اساس رفتارهای آنان خود را مطابقت می‌دهند.
خندان‌دل اضافه کرد: در حقیقت رفتارهای موجود در جامعه برخاسته از نگاه آحاد جامعه به مسئولان هر بخش است. ما نباید احتکار را صرفا به معنی انبار کردن و یا نگاه داشتن مواد اولیه و ارزاق خود بپنداریم بلکه با یک نگاه فراتر می‌توان این امر را در قالب کم‌فروشی، بدفروشی و ایجاد یکسری شرایط روانی در جامعه ملاحظه کنیم. 
این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: به طور مثال، در حوزه خودرو، متولیان با نگه داشتن محصولات خود و با عدم ارائه به نوعی مرتکب اشتباه شدند اما اظهار کردند که احتکار نکردیم. در همین راستا مقادیر بسیاری خودرو دپو شد و به دلیل کمبود قطعات و قرار نگرفتن در فصل فروش، خودروی 18 میلیون تومانی را تا 32 میلون به فروش رساندند.

مردم برای حفظ ارزش پول خود آن را به کالا تبدیل می‌کنند
خندان‌دل گفت: رفتارهای متولیان ما باعث می‌شود که همان مانده اعتماد به رفتارهای اقتصادی از دست برود و مردم برای حفظ ارزش پول خود آن را به کالا تبدیل کنند که این امر خود به تنهایی  یک نوع احتکار محسوب می‌شود.
 وی بیان کرد: امروز صحبت از این است که ارز 7000 تومانی به زائران امام حسین(ع) تعلق بگیرد اما مطمئن باشید که از دل این امر رانت خارج می‌شود و دوباره فساد بزرگی رخ می‌دهد. از سوی دیگر این ارزهای ارزان قیمت به یکسری گروه خاص تعلق می‌گیرد و فساد در این حوزه به شدت ترویج پیدا می‌کند. 
وی افزود: احتکار امری بسیار ناپسند است اما امروز با رفتارهایمان مردم را مجبور می‌کنیم که به این حوزه ورود پیدا کنند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد یک علم است اما متأسفانه افرادی آن را با مسائل فرامرزی پیوند زده‌اند، تأکید کرد: دولت چاره‌ای ندارد که اعتماد را به جامعه بازگرداند و این هم به رفتارهای متولیان اجرایی باز می‌گردد. ما باید حس اعتماد را به خوبی در مردم ایجاد کنیم.
خندان‌دل خاطرنشان کرد: ایجاد اعتماد باید از طریق یک صحبت متداوم و شفاف صورت ‌گیرد، اینکه تمام حلقه‌های اقتصادی را به عوامل خارجی متصل کنیم، خودمان را گول زده‌ایم.

برای مقابله با احتکار باید به خرد جمعی مراجعه کرد
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برای مقابله با احتکار باید به خرد جمعی مراجعه کنیم. در هر مقوله‌ای صاحبان خرد هستند و دنیا نیز تمام این مسائل را تجربه کرده است. ما باید منافع حزبی و گروهی را کنار بگذاریم و اینگونه نپنداریم که تنها آدم‌های پیرامون ما صرفاً دارای خرد هستند.
خندان‌دل تأکید کرد: حوزه اقتصاد در دنیا جزو اصلی‌ترین مقوله‌های رفتارهای زندگی تمام آحاد بشر است. چین با آن عظمت اقتصادی خود نمی‌تواند یک رفتار جدی در مقابل آمریکا داشته باشد. به همین جهت باید از خرد جمعی استفاده کرد. این خرد جمعی در اختیار گروه‌هایی است که درگیر رفتارهای روزمره هستند. 
وی تصریح کرد: امروز ما ارز خارجی را به یک کالای معامله‌ای تبدیل و تمام اقتصاد خود را بر مبنای این کالای قابل معامله بنا کرده‌ایم. به هر ترتیب ارزش یک پول خارجی مانند پول داخلی به یکسری عوامل اقتصادی در پس خود وابسته است. زمانی که به این عوامل اقتصادی توجه نمی‌کنیم و با جدیت به آن نمی‌پردازیم، در بخش ارز خارجی لنگ می‌زنیم و قیمت را بر روی سکو اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام

captcha