زیاده‌خواهی، علت بروز احتکار است/ عدم اعتماد و گسستگی اجتماعی
کد خبر: 3753877
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
احتکار؛ خیانتی به خدا و مردم/۳

زیاده‌خواهی، علت بروز احتکار است/ عدم اعتماد و گسستگی اجتماعی

گروه سیاست و اقتصاد - رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه عدم احساس امنیت در بروز احتکار بی‌تأثیر نیست اما عمده دلیل آن زیاده‌خواهی است، افزود: عدم اعتماد گسستگی اجتماعی ایجاد می‌کند و این گسستگی اجتماعی بلایی را بر سر جامعه می‌آورد که امروز همه درگیر آن هستند.

علت بروز احتکار در اقتصاد، زیاده‌خواهی استمحسن شرکا، رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص اصلی‌ترین علت بروز احتکار در اقتصاد اظهار کرد: به نظر من علت اصلی بروز احتکار در یک اقتصاد زیاده‎خواهی افراد است. همچنین عدم احساس امنیت نیز در بروز احتکار بی‌تأثیر نیست اما عمده دلیل آن زیاده‌خواهی است.
وی ادامه داد: کسانی که در اقتصاد یک کشور ضعف روانی دارند و به دنبال زیاده‌خواهی هستند از هر فرصتی برای پول‌اندوزی استفاده می‌کنند.
رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی افزود: احتکار در نتیجه یک ضعف روانی در اقتصاد پدید می‌آید. در جامعه‌ای که منسجم باشد و مردم به دولت و حاکمان حکومت اعتماد داشته باشد، احتکار رخ نمی‌دهد.
شرکا خاطرنشان کرد: چیزی که مسلم است انسجام و وحدت در یک جامعه باعث توسعه می‌شود اما متأسفانه دولت‌ها اعتماد مردم را نسبت به خودشان ضعیف کردند.
وی بیان کرد: اختلافات، فراز و نشیب‌ها، تصمیمات یکهویی در اقتصاد در ایجاد بی اعتمادی در بین مردم بی‌تاثیر نیست. اینکه یک نفر بخواهد فعالیتی داشته باشد و نتواند برنامه‌ریزی انجام دهد؛ همچنین عدم سیاست‌ها و ده‌ها دلیل دیگر نیز در این امر دخیل است.
رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی تصریح کرد: علاوه بر این موارد نکاتی مانند نزول‌خواری بانک‌ها و نظام مالیاتی ممیز محور که سال‌های سال است به دولتمردان خود گوشزد می‌کنیم و اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته نیز اعتماد مردم را هر روز کمرنگ‌تر می‌کند.
شرکا تأکید کرد: در حال حاضر بین مردم اعتمادی وجود ندارد و زمانی که این اعتماد وجود نداشته باشد، یقینا دچار مشکل خواهیم شد. کشوری که مردم آن به دولت اعتماد داشته باشند و دولتی که همواره پشتیبان مردم خود باشند، یقینا به طور منطقی در مسیر توسعه قرار می‌گیرد.
رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی در پاسخ به اینکه دولت چگونه می‌تواند اعتماد را به مردم خود بازگرداند، گفت: به هرحال جمع کردن روغن ریخته شده کار سختی است. دولت باید در این امر هزینه زیادی انجام دهد و در کنار آن حامی و امانت‌دار مردم خود باشد می‌تواند تا حدودی اعتماد را به مردم بازگرداند.
شرکا اظهار کرد: همچنین دولت باید به وعده‌هایی که به مردم می‌دهد به هر قیمتی که شده عمل کند. هیچکدام از دولت‌های ما تا به امروز آن وعده‌هایی را که قبل از انتخابات به مردم داده است را عملیاتی نکرده و امروز بدترین مریضی که می‌تواند در جامعه اتفاق افتد، همین عدم اعتماد است.
وی اضافه کرد: این عدم اعتماد گسستگی اجتماعی ایجاد می‌کند و این گسستگی اجتماعی بلایی را بر سر جامعه می‌آورد که امروز همه درگیر آن هستند.

انتهای پیام

captcha