آیا مسلمانان صدراعظم آلمان می‌شوند؟
کد خبر: 3796353
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲

آیا مسلمانان صدراعظم آلمان می‌شوند؟

گروه بین الملل ـ اظهارات یک عضو ارشد حزب حاکم آنگلا مرکل که گفته است اشکالی ندارد یک مسلمان تا سال 2030 به عنوان صدراعظم آلمان معرفی شود، موجی از واکنش‌ها را در این کشور برانگیخت.

به گزارش ایکنا به نقل از سایت «آرتی»، رالف برینکاس، رهبر حزب دمکرات مسیحی (CDU) در پارلمان آلمان، چندی پیش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا یک مسلمان می‌تواند این حزب را رهبری کند و در 10 سال آینده صدراعظم آلمان شود، گفت: چرا که نه. اگر او یک سیاستمدار خوب باشد و از ارزش‌ها و دیدگاه‌های سیاسی ما دفاع کند، اشکالی ندارد.

حزب دمکرات مسیحی به رهبری مرکل، به دفاع از ارزش‌های مسیحی افتخار می‌کند اما برینکاس می‌گوید ارزش‌های انسانی مهم‌تر از باورهای مذهبی هستند.

وی تأکید کرد: حزب دمکرات مسیحی  یک انجمن مذهبی نیست - این چیزی است که ما را از کلیسای کاتولیک که من هم عضو آن هستم، متمایز می‌کند.

اظهارات برینکاس واکنش‌های زیادی را در آلمان در پی داشته است.

وینسنت کوکرت، رهبر حزب دمکرات مسیحی  در ایالت مکلنبورگ-غرب پومرانیا در این باره گفت: خدا نکند چنین اتفاقی بیفتد. من نمی‌توانم باور کنم وی چنین حرفی زده باشد.

یکی از نمایندگان حزب محافظه‌کار پارلمان، ابرهارد گینگر، نیز گفت: رسیدن یک مسلمان به صدراعظمی آلمان غیرقابل تصور است، زیرا این بدان معنی خواهد بود که مسلمانان اکثریت را در آلمان تشکیل می‌دهند، درحالی که این گونه نیست.

اما «کارین پریین»، وزیر آموزش ایالت اشلسویگ-هولشتاین، نظر برینکاس را تأیید کرد و گفت: البته که یک مسلمان عضو حزب دمکرات مسیحی، یا یک هندو و یا یک ملحد، می‌توانند برای انتخاب شدن به عنوان صدراعظم آلمان داوطلب شوند.

اعضای جامعه مسلمانان آلمان نیز از این نظرات دفاع کردند. «ایمان مازیک»، رئیس شورای مرکزی مسلمانان در آلمان، به رسانه‌ها گفت: هر فردی صرف نظر از دین و مذهبش باید بتواند به هر منصبی در کشور که استحقاق آن را دارد، برسد.

بر اساس آمار اداره مهاجرت آلمان در سال 2015، بیش از 4.4 میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

captcha