دومین همایش «جهان ادیان» با حضور ایران در ایتالیا
کد خبر: 3802362
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
طی سه روز برگزار شد؛

دومین همایش «جهان ادیان» با حضور ایران در ایتالیا

گروه بین‌الملل ـ دومین همایش «جهان ادیان» با حضور ایران در ایتالیا برگزار و طی آن نسخه دیجیتال (ebook) مجموعه مقالات سومین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و ایتالیا رونمایی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ دومین دور همایش «جهان ادیان» 16 تا 18 فروردین ماه 1398 در شهر رم برگزار شد و مشتمل بر جلسات سخنرانی، هم‌اندیشی، نمایش فیلم مستند، اجرای موسیقی، رونمایی از کتاب بود.

این همایش با تمرکز ویژه بر مسئله افراط‌گرایی و بنیادگرایی دینی و نقش گفتمان بنیادینی در مقابله با آن، با همکاری استانداری رم و بخش جامعه‌شناسی دین در انجمن جامعه‌شناسی ایتالیا و با حضور نمایندگان بالغ بر بیست مؤسسه، انجمن و مرکز ادیان و طریقت و مذاهب مختلف در ایتالیا، برگزار شد.

در آخرین روز همایش(18 فروردین‌ماه) نشست رونمایی از نسخه دیجیتال (ebook) مجموعه مقالات سومین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و ایتالیا با حضور کارلو چرتی، استاد و مسئول روابط دانشگاه ساپینزا شهر رم با دانشگاه‌های ایران، شیرین ذاکری استاد دانشگاه ساپینزا و اكبر قولی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا، در سالن همایش‌های مؤسسه «سن گالیکانو» شهر رم برگزار شد.

در آغاز این نشست کارلو چرتی، تاریخچه مختصری از گفتمان بینافرهنگی ایران و ایتالیا و ادوار مختلف آن ارائه داد و طی آن گفت: سومین دور این گفتمان با موضوع «افراط‌گرایی دینی و واکاوی راهبردهای برون‌رفت از آن» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا و بنیاد دایرة المعارف ایتالیایی «ِتِرِکانی» و مشارکت دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی، در ماه ژوئن 2018 (خردادماه 1397) با حضور هیئتی ایرانی متشکل از شش سخنران از میان شخصیت‌های فرهنگی و دانشگاهی و هیئت همتای ایتالیایی، در سالن اجتماعات بنیاد دایرة ‌المعارف ایتالیایی «تِرِکانی» برگزار شد و مجموعه مقالات این نشست اخیراً به صورت دیجیتال انتشار یافت.

در ادامه اكبر قولی، رایزن فرهنگی كشورمان طی سخنانی با ابراز خرسندی از رونمایی مجموعه مقالات سومین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و ایتالیا که تمرکز ویژه آن بر بحران افراط‌گرایی دینی بود، اتفاق نظر همه سخنرانان این همایش بر محوریت «آموزش» در مقابله با این بحران را مورد تأیید قرار داد.

قولی همچنین با معرفی طرح رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا در معرفی بی‌واسطه فرهنگ و تمدن اسلامی به صدها دانش‌آموزان مدارس شهرهای مختلف ایتالیا، گزارشی از این گفتمان ابهام‌زدا در سطح نخبگان در قالب ده دوره گفتمان بینادینی اسلام شیعی و مسیحیت کاتولیک و سه دوره گفتمان بینافرهنگی ایران و ایتالیا را ارائه داد.

رایزن فرهنگی كشورمان سپس اعلام كرد: دور آخر (سومین دور گفت‌وگوها) این گفتمان فرهنگی، با توجه به خطر افراط‌گرایی به موضوع «افراط‌گرایی دینی و واکاوی راهبردهای برون‌رفت از آن» اختصاص یافت و اینک مجموعه مقالات تخصصی آن به صورت دیجیتال به علاقمندان عرضه می‌شود.

قولی در پایان پس از معرفی اجمالی محتوای مقاله خود در این مجموعه با عنوان «افراط‌گرایی دینی: راهبرد آموزشی در پیشگیری از گسترش چرخه‌های خشم و خشونت» انتشار دیجیتال این مجموعه مقالات را پاسخی به هجمه رسانه‌ای موجود علیه اسلام و غرب معرفی كرد.

سخنران بعدی این نشست شیرین ذاکری از دانشگاه ساپینزا شهر رم بود که به اختصار، محتوای مقاله سید احمدرضا خضری با عنوان «علل و ریشه‌های تاریخی افراط‌گرایی دینی در خاورمیانه و راه‌های برون‌رفت از آن» را به عنوان نمونه از میان این مجموعه مقالات معرفی كرد.

در پایان كارلو چرتی نیز به عنوان نمونه‌هایی دیگر، محتوای مقالات «اسلام اروپایی، اسلام عقلایی و اسلام بنیادگرا» و «افراط‌گرایی در ادبیات فارسی» به ترتیب از دکتر سلیمی و پروفسور ونزان را معرفی كرد.

گفتنی است؛ نسخه دیجیتال این مجموعه مقالات با عنوان «افراط‌گرایی و بنیادگرایی، دلایل گفتمان» با عنوان ایتالیایی «Estremismo e Radicalismo. Le Ragioni del Dialogo» با قیمت 2 یورو روانه بازار نشر الکترونیکی ایتالیایی‌زبان شده است.

انتهای پیام

captcha